دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 407038
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
حوزه علميه خراسان

حوزه/ کارگاه «کاربرد رایانه در پژوهش» با رویکرد مهارتی کاربردی وی‍ژه طلاب سطح دو، سه و چهار و پژوهشگران به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، کارگاه کاربرد رایانه در پژوهش در طی دو روز و در قالب 8 جلسه با حضور دكتر محمدعلی قاسمی و شرکت 30 نفر از طلاب سطح دو، سه و چهار، با هدف آموزش اطلاعات لازم براي استفادة صحيح و كاربردي از اينترنت و رایانه جهت دسترسي به اطلاعات و غني‌سازي تحقيقات و پايان‌نامه‌ها، در محل بنیاد پژوهش های اسلامی برگزار شد.

در اين كارگاه، دکتر محمد علی قاسمی با اشاره به اينكه رايانه، مي‌‌تواند در افزايش سرعت، دقت و بهره‌وري در امر تحقيق مؤثر باشد، بيان داشت: اگر اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي از آغاز تا پايان به‌وسيلهرايانه انجام شود، استفاده از قلم و كاغذ به حداقل مي رسد و طراحي، فيش‌برداري، تجزيه و تحليل و در نهايت، نگارش تحقيقات و طرح‌ها، با سرعت بيشتري انجام خواهد گرفت. 

وي ضمن تأکید بر لزوم استفاده از رايانه براي دستيابي به اطلاعات نرم‌افزاري گفت: اينترنت با برداشتن مرزها و فاصله‌ها، نقش مهمي را در انتقال اطلاعات در سطح جهان به عهده گرفته است و بر يك دانش‌پژوه لازم است كه براي بالا بردن سطح و غني‌سازي تحقيقات خود، از اين امكان به نحو مطلوب استفاده كند.  

وی با ارائه اطلاعات لازم براي استفادة صحيح و كاربردي از اينترنت، نحوه دسترسي به اطلاعات و غني‌سازي تحقيقات و پايان‌نامه‌ها، روش‌هاي تخصصي جستجوي اطلاعات در اينترنت، روش‌هاي ذخيره‌سازي اطلاعات و فيش برداري در اينترنت را نیز به شرکت کنندگان آموزش داد.

محمدعلی قاسمی ضمن آموزش روش‌ها و ترفندهای استفاده از word در نوشتن تحقیق و پایان نامه، تعدادی از نرم‌افزارهاي موجود در حوزة علوم اسلامي از جمله نرم‌افزار «كتابخانه اهل البيت» را معرفی کرد.

لازم به ذکر است برگزاری این دوره بر حسب نیازها و تقاضای علاقه‌مندان تداوم خواهد داشت.

*برگزاري کارگاه آموزشی مهارتی روش تحقیق

کارگاه آموزشی مهارتی روش تحقیق ویژه طلاب عمومی سطح یک به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و باهمکاری واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان برگزار شد.
در این کارگاه که در قالب ۸ جلسه طی دو روز باحضور حدود ۲۰ نفر از طلاب عمومی متقاضی مدرک سطح یک برگزار شد، حجت الاسلام زردوزنیا ضمن ارایه تعاریف و مفاهیم نظری روش تحقیق، کشف هر چه بیشتر روابط موجود در موضوع را کلید فهم بهتر و دقیق تر آن عنوان کرد.

وي در ادامه این کارگاه، با مروری بر مفاهیم مساله شناسی، شناخت متغیر، فرضیه سازی و روش های نفوذ به موضوع، گفت: یکی از بهترین راه ها برای یادگیری یک مهارت، تمرین عملی آن از طریق نقد و بررسی فعالیت های انجام شده توسط سایرین است.

در پایان این کارگاه با راهنمایی و نظارت استاد، شرکت کنندگان در قالب گروه های سه نفره مطالب کارگاه را به طور عملی پیاده کردند.

گفتنی است، یکی از مهم ترین برنامه های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، برگزاری کارگاه های مهارتی مختلف، با هدف ارتقاء توانمندی طلاب در زمینه پژوهش و تحقیق است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha