شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ابراهیم برزگر

حوزه/ عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: معنویت و عدالت، دو عنصر متمایزکننده سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و معنویت می تواند نیروی پیشران آن باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، بند دوم بخش افق پیش بینی کرده است در سال ۱۴۵۰، ایران به عنوان مرجع معتبر در فرهنگ متعالی و علوم انسانی بر پایه مبانی و ارزش‌های اسلامی در تراز بین‌المللی شناخته می‌شود و از اقتصادی دانش‌محور و خود بنیان بر پایه عقلانیت، عدالت و معنویت اسلامی برخوردار است.

دکتر ابراهیم برزگر در گفت و گویی در تبیین چگونگی ارتباط معنویت و عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: ارتباط اجزای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با یکدیگر، مسئله بسیار مهمی است و این اهمیت به ویژه در تحقق عینی و عملی الگو نمود بیشتری دارد.

وی ادامه داد: دو نمونه از این اجزای مهم، معنویت و عدالت هستند که صرف نظر از اهمیت هر کدام از آنها تعیین چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر، امری مهم و در عین حال، پیچیده است بدین منظور رابطه معنویت و عدالت را در الگوی پیشرفت می‌توان با دو روش قیاسی و استقرایی بررسی کرد.

در روش قیاسی، بین دو مفهوم یاد شده رابطه عموم و خصوص مطلق با اعم بودن معنویت و اخص بودن عدالت در نظر گرفته شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: عقلانیت معنوی مفهوم رابط این دو در سه نوع عقلانیت بینشی و گرایشی و کنشی است که بر اساس آن، معنویت، عدالت داوطلبانه را تولید می‌کند. عقلانیت معنوی می‌تواند عدالت را در فرد، داوطلبانه کند و به واسطه این، فرد آن را به عدالت اجتماعی برساند. فرد معنوی به موجب خویشتن داری فردی، عدالت را در باب دیگران نیز رعایت می‌کند و حقوق و منافع دیگران را هم در نظر می‌گیرد. بدین ترتیب، با عدالت معنوی که مفهومی ترکیبی از عدالت و معنویت است مواجه می‌شویم و معنویت به مثابه عنصر معین عدالت در می‌آید البته معنویت، ابزار نیست بلکه پیامد عملی سرمایه معنوی، تسهیلاتی را برای اجرا و تحقق عدالت فراهم می‌کند.

عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت متذکر شد: در روش استقرایی اگر رابطه عدالت و معنویت را در دو جامعه صدر اسلام و صدر جمهوری اسلامی با تأکید بر دوره دفاع مقدس بررسی کنیم درمی‌یابیم که معنویت و عدالت، در همبستگی‌های کلی و جزئی، اثر کاهشی و یا افزایشی داشته‌اند. معنویت و عدالت، دو عنصر متمایزکننده سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و معنویت می‌تواند نیروی پیشران آن باشد. این عامل، ظرفیت عظیمی را آزاد می‌کند که در پرتو عقلانیت معنوی تحقق می‌یابد و با منطق شهدای گمنام، آن را به پیش می‌برد. شهدایی که حداکثر هزینه ممکن را کردند و حداقل‌های پاداش را تمنا نکردند و حتی نخواستند نامی از آنان بماند. آنان که در زمین، مجهول و در آسمان، شناخته شده‌اند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha