یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
باقر غباری بناب

حوزه/ معنویت اسلامی، رکن و اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که آن را آبیاری می‌کند و از خشکیدن بازمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، باقر غباری بناب، در گفت وگویی گفت: معنویت اسلامی، رکن و اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که آن را آبیاری می‌کند و از خشکیدن بازمی‌دارد.

وی افزود: این سند، ثمره شجره طیبه معنویت اسلام است و یکی از ویژگی‌هایش این است که مشاهده خداوند متعال را در نظارت به رفتار انسان‌ها مفروض می‌داند.

غباری بناب تصریح کرد: معنویت اصیل با ویژگی فطری و اصالت انسان‌ها هماهنگ است باعث حفظ سند الگو می‌شود.

وی گفت: بر اساس این، همه پیش‌بینی‌های سند به طور طبیعی در جهت قوانین الهی پیش می‌رود، برنامه‌های ریخته‌شده با صداقت اجرا می‌شود و بین امام و امت، وثاقی ناگسستنی و بین سند الگو و رفتار مردم، هماهنگی ایجاد می‌گردد.

غباری بناب در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این، افراد معنوی با تمسک و توکل به خدا، از این پیوند متعالی نیرو می‌گیرند و در مدیریت و اجرای کارها همسو با اوامر الهی، جدی و با اعتماد به نفس می‌شوند.

وی افزود: انسان مؤمن برای رسیدن به نهایت کارآمدی با افراد متخصص، صاحب‌نظر، خبره و خیرخواه مشورت می‌کند و وقتی عزم به اجرای امور طبق قوانین الهی گرفت در اجرای تصمیم خود، شکی به دل راه نمی‌دهد و می‌داند که حکومت و فرمان و ملک از آن خدا است.

غباری بناب خاطرنشان کرد: افزون بر این، معنویت اسلامی با معنای الوهی دادن به اتفاقات، آنها را مقدس می‌کند و این قدسی پنداری به اتفاقات معنا می‌دهد.

وی افزود: این موارد، در مجموع، ارتباط بین معنویت اسلامی را با سند الگوی اسلامی-ایرانی نشان می‌دهد.

غباری بناب گفت: نگاهی جزئی به مبانی عملی (اصول) سند نشان می‌دهد یکی از اصول مهم سند یعنی اصل توأمانی معنویت، عقلانیت و عدالت در فرایند پیشرفت، پیوند نظری و عملی با معنویت اسلامی دارد. عقلانیت و معنویت هرگز نمی‌توانند از یکدیگر جدا و منفک در نظر گرفته شوند.

وی تصریح کرد: عدالت نیز انتخاب بهترین رویه ممکن و پرهیز از افراط و تفریط است. این انتخاب نیز از منبع نور الهی الهام می‌گیرد.

غباری بناب افزود: انتخاب عدالت نیز منشأ دانش و منش فطری انسان است. اینجا است که متوجه می‌شویم هماهنگی و توأم بودن معنویت و عدالت و عقلانیت در بستر نظریه‌ای کاربردی در زندگی می‌تواند بافت خود را پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: معنویت بدون عقلانیت به خرافات و نقصان دماغ و اختلالات روانی می‌انجامد و انسان را از عدالت و تعادل قوای جسمی و روانی و مدیریت امور اجتماعی و بین فردی بازمی‌دارد. عدالت نیز که رکن سلامت جوامع و تضمین‌کننده رشد و بقای جمعی است کاملاً با معنویت اسلامی آبیاری می‌شود و نیرو پیدا می‌کند.

غباری بناب گفت: بدون عدالت، نه امکان رشد معنوی وجود دارد و نه تعادل اجتماعی و روح جمعی پایدار می‌ماند و نه پیشرفت و رشد و شکوفایی و فردیت‌یابی واقعیت پیدا می‌کند.

وی در پایان بیان کرد: به طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت که عقلانیت و معنویت از تجلیات نور الانوارند و درجات و کیفیات مختلف انوار الهی را نشان می‌دهند. در این پارادایم، تشخیص عدالت و عمل به آن به تجلی این نور در رفتارهای بین فردی عینیت می‌بخشد و خداوند و معنویت را به زندگی روزمره افراد وارد می‌کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • موسوی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    انتقاد الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت به الگوهای غربی توسعه، انفکاک آنها از معنویت و حتی رد معنویت و تعالی روحی انسانی است. از این رو، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، معنویت را یکی از ارکان اساسی خود در کنار عدالت قرار داده است و این یکی از نوآوری‌های الگوی به شمار می‌رود.