دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ شهید سلیمانی از پرورش یافتگان برجسته مکتب انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) محسوب می‌شوند، لذا وفادار به همان آرمان‌ها، مبانی و ارزش‌ها، بوده است و ویژگی‌های این مکتب از قبیل مردمی بودن، عقلانیت و درایت، پاسداری از ارزش‌ها، نگاه جهانی، و … در ایشان به حد اعلی متجلی شده و تبلور یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، رقیه رحیمی، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس برگزار شد، اظهار داشت: واژه مکتب از جمله مفاهیمی است که کاربردهای وسیعی در ادبیات علمی و دینی داشته و تعاریف مختلفی دارد و یک مفهوم اعتباری و بر ساخت ذهنی است و پس از شهادت و تشییع باشکوه سردار سلیمانی هنگامی که حضرت آقا در خطبه‌های نماز جمعه تهران از همه مردم خواستند تا به این شهید بزرگوار به چشم یک مکتب نگاه کنند، سؤالاتی در خصوص این واژه مطرح شد از جمله اینکه ارتباط مکتب شهید سلیمانی با سیره اسلام یا انقلاب اسلامی چیست؟ و اینکه چرا حاج قاسم به عنوان یک مکتب معرفی شد؟.

وی ادامه داد: مکتب یک مفهوم اعتباری دارد، لذا بهترین منبع و مرجع شناخت مفهوم و ابعاد این واژه رجوع به سوابق به‌کارگیری این لفظ توسط امام خامنه‌ای به عنوان اولین فردی است که عبارت «مکتب شهید سلیمانی» را مطرح نمودند، می‌باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: بیانات امام خامنه‌ای که در آنها از واژه مکتب استفاده شده است را می‌توان بدین گونه تقسیم کرد؛ مواردی که تعریف مکتب با بیان، معانی و مفاهیم، کارکردها و ویژگی‌ها در قالب ۹ مضمون تبیین شده است و دسته دوم به انواع مکاتب اشاره دارد و می‌توان آن را در سه بخش اصلی شامل مکاتب غربی، مکتب اسلام و اهل بیت علیهم السلام و مکتب انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) تفکیک نمود.

وی تاکید کرد: معنی و مفهوم مکتب از منظر امام خامنه‌ای، دین و آیین، نظام فکری و عملی و مرکز درس و آموزش است و علاوه بر اشاره به معنی و مفهوم واژه مکتب معظم‌له ۳ ویژگی را برای مکاتب مختلف برشمرده‌اند که داشتن پیرو اولین ویژگی آن است و هر کس از منظر خود به یک سیره و روش می‌نگرد و آن را تفسیر و تحلیل می‌کند و مکاتب دارای کارکردهای منفی و مثبتی هستند.

رحیمی، فرهنگ سازی و تمدن سازی و مشخص کننده ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها از مهم‌ترین شاخصه‌های یک مکتب از منظر رهبر انقلاب عنوان کرد و گفت: مکاتب غربی در نگاه رهبر انقلاب دارای ویژگی‌هایی از قبیل مادی گرایی، بی خدایی می‌باشند، اما مکتب اسلام و اهل بیت علیهم السلام دارای ویژگی‌هایی چون هویت مستقل، منطق و استدلال، آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه و… است.

وی بیان کرد: مکتب انقلاب اسلامی آرمان‌های بلندی دارد که از مهمترین آنها حاکمیت دین خدا، عدالت اجتماعی، حیات طیبه و سعادت بشر است و مقام معظم رهبری در کلام خود اساسی‌ترین ویژگی مکتب اسلام را مردمی بودن، عقلانیت و درایت، پاسداری از ارزش‌ها، نگاه جهانی، پویایی و پر تحرک و عملیاتی بودن می‌دانند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی افزود: شهید سلیمانی از پرورش یافتگان برجسته مکتب انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) محسوب می‌شوند، لذا وفادار به همان آرمان‌ها، مبانی و ارزش‌ها، بوده است و ویژگی‌های این مکتب از قبیل مردمی بودن، عقلانیت و درایت، پاسداری از ارزش‌ها، نگاه جهانی، و … در ایشان به حد اعلی متجلی شده و تبلور یافته است و همچنین همه نتایج و پیامدهای مکتب انقلاب و امام برای مکتب شهید سلیمانی نیز جاری و ساری خواهد بود.

انتهای خبر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha