جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر چه دولت درگیر مشکلات فراوانی است؛ اما اراده دولتمردان در حل این مشکلات کاملا مشهود و امیدوار کننده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس جمهور در جمع اعضای شورای عالی جامعه مدرسین، که در محل جامعه، برگزار شد، با اشاره به مشکلات و موانعی که از قبل به جا مانده است خاطر نشان کرد: دولت اگر چه درگیر مشکلات فراوانی است، اما در بحث سلامت مردم توانست یک امنیت نسبی در جامعه ایجاد کند و اراده دولتمردان در حل سایر مشکلات نیز کاملاً مشهود و امیدوار کننده است.

وی پیگیری و حل مشکلات اقتصادی از جمله تورم، کاهش ارزش پول ملی و گرانی‌های افسارگسیخته را خواستار شد و ریل گذاری صحیح در مسائل اقتصادی را سبب تحقق عدالت اجتماعی دانست. وی ادامه داد: ریل گذاری در مسائل اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که دولت‌های آینده نیز آن را دنبال کنند تا هدف اصلی یعنی عدالت اجتماعی، محقق شود و شاهد آن نباشیم که برخی ثروتمندتر شوند و برخی بر فقرشان افزوده شود.

امام جمعه قم، سرعت بخشیدن به تغییر و تحولات درونی دولت را خواستار شد و گفت: تغییر و تحول در دولت به کُندی انجام می‌گیرد. هنوز نسبت به بسیاری از مدیران دولتی تصمیمی اتخاذ نشده و این بی ثباتی درونی دولت را در پی دارد.

وی ضمن اشاره به برخی آسیب‌ها، موانع و دغدغه‌های فرهنگی تصریح کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یک نهاد دیرپای حوزوی، از هیچ کمکی در بحث مدیریت فرهنگی، بر طرف کردن مشکلات و بر آورده ساختن انتظارات دریغ نخواهد کرد. اکنون که این فرصت در اختیار حضرتعالی قرار گرفته، باید با تمام دغدغه به راه حلی جامع بیندیشید تا نگرانی‌ها برطرف شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، توجه خاص به مسئله جمعیت را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: کاهش رشد جمعیت تهدید جدی است و ممکن است در آینده با یک جامعه پیر مثل بعضی کشورها مواجه شویم. وجود جمعیت در هر کشور نشانه اقتدار آن کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی نیز، با اشاره به شرایط ویژه کشور خاطر نشان کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب، کارهای زیادی صورت گرفته است؛ اما امروزه در کشور با شرایط ویژه‌ای روبرو هستیم. فقط ۱۷۵ هزار میلیارد از بودجه سال آینده را برای پرداخت دیونی که در دولت قبل ایجاد شده است اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: البته قصد نداریم یکی دو سال ابتدایی دولت را به محکوم کردن تصمیمات دولت قبل بگذرانیم. شرایط ویژه کشور بر کسی پوشیده نیست. در جلسه‌ای که با جمع روزنامه‌های اصلاح طلب داشتم، همه معتقد بودند که دولت فعلی یک روزنه‌ی امیدی در دل مردم ایجاد کرده و ارتباط خوبی با مردم دارد.

رئیس جمهور، حضور در بین مردم را کاری نمادین عنوان کرد و گفت: صرف حضور در بین مردم به معنای مردمی کردن دولت نیست و این تنها یک کار نمادین است. باید جایگاه مردم در امور مختلف، اعم از امور اقتصادی و غیر اقتصادی، مشخص گردد تا از ظرفیت آن‌ها به خوبی استفاده شود.

وی فروش نفت و تأمین کالای اساسی را از نقاط قوت دولت دانست و گفت: از جهت تأمین کالای اساسی کمبودی نداریم و فروش نفت نیز به سطح قابل قبولی ان‌شاءالله خواهد رسید و امیدواریم در آمد حاصل از فروش نفت نیز وارد کشور شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، با اشاره به تلاش‌های دولت در آزاد کردن سرمایه‌های خارجی کشور افزود: بخشی از سرمایه‌های خارجی کشور را در تلاش هستیم آزاد کنیم.

وی عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را یکی از بزرگترین دستاوردهای کشور دانست و گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای راه را برای افزایش تعاملات اقتصادی کشور هموار کرد و حجم تعاملات ما با برخی کشورها تا سه برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به کم لطفی‌های صورت گرفته از سوی برخی رسانه‌ها گفت: متأسفانه برخی رسانه‌ها نقاط قوت دولت را به نقاط ضعف آن بدل کرده‌اند. به عنوان مثال در این دولت، بر خلاف دولت‌های گذشته، با مقوله فامیل بازی رو برو نیستیم اما رسانه‌ها آن را جور دیگری منعکس کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نقاط قوت دولت هماهنگی تیم اقتصادی آن است. اگر چه گاهاً در اطلاع رسانی ناهماهنگی‌هایی رخ می‌دهد، اما در نگاه تیم اقتصادی هیچ ناهماهنگی وجود ندارد.

رئیس جمهور به نزولی شدن سیر تورم اشاره کرد و گفت: تصمیمات صحیح و به موقع تیم اقتصادی دولت موجب شد تا سیر صعودی تورم، طبق اعلام بانک مرکزی، متوقف شده و سیر نزولی را در پیش بگیرد و این تنها در چند ماهه ابتدایی دولت رخ داده است.

وی با اشاره به برنامه دولت در تکمیل پروژه‌های ناتمام، خاطر نشان کرد: به جز مسکن که با توجه به قانون، نیاز کشور و قولی که به مردم دادیم، موظف به ساخت آن هستیم، دولت هیچ برنامه‌ای در شروع پروژه‌های جدید ندارد و صرفاً پروژه‌های ناتمام را به اتمام خواهیم رساند. البته اتمام تمامی این پروژه‌ها ۵۰ سال زمان لازم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: ۴۰ درصد از صنایع کشور علی رغم وجود زیرساخت، غیر فعال است و فعال کردن این صنایع از اولویت‌های دولت می‌باشد.

وی با اشاره به رویکرد دولت در رفع تحریم‌ها خاطر نشان کرد: در دو محور خنثی کردن تحریم‌ها و رفع آن‌ها گام بر می‌داریم و ساز و کار را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که اگر به هر دلیل تحریم‌ها رفع نشد، کشور دچار مشکل نشود؛ اما رفع تحریم‌ها را نیز با موضع قوی دنبال می‌کنیم.

شایان ذکر است، سایر اعضای شورای عالی جامعه مدرسین نیز در محورهای فرهنگ سازی، مدیریت فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت نخبگان، ارزش پول ملی، حقوق‌های نجومی، نظام آموزش عالی و …، به ارائه نقطه نظرات، ابهامات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha