جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت زهرا

حوزه/" بانوی بهشتی در عرصه های حضور" کتابی است خواندنی که در آن نویسنده ضمن تبیین بخش های مختلف زندگی ام ابیها(س) به ارایه تحلیلی جامع درباره عرصه های حضور حضرت در عرصه اجتماع و به خصوص دفاع از مقام ولایت امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مروری بر زندگانی و ابعاد شخصیت حضرت صدیقه کبری (س) و ارائه تحلیلی از حضور اجتماعی ایشان در حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) هدف اصلی از نگارش این اثر بوده است.

در واقع در این کتاب سعی شده الگو بودن حضرت زهرا (س) در عرصه‌های فردی و اجتماعی برای زنان و دختران مسلمان، مورد تاکید قرار گرفته و گوشه‌هایی از ورود ایشان در عرصه اجتماع مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

سعید داودی در این کتاب که با مقدمه‌ای از آیت الله العظمی مکارم شیرازی همراه شده، نخست به تبارشناسی این بانوی بزرگ و کیفیت ولادت ایشان اشاره نموده و پس از آن ادوار مختلف زندگی ایشان را از لحاظ تاریخی مرور نموده است. سپس، ابعادی از علم، اخلاق، عبادت، دعا و عصمت فاطمی را توصیف نموده و سیره ایشان را در عرصه مسائل خانوادگی، رفتار با همسر و فرزندان، ساده‌زیستی و ابراز مهر و محبت به اعضای خانواده را بیان کرده و نقش همسری و مادری ایشان را به عنوان والاترین اُسوه برای زنان مسلمان مورد تاکید قرار داده است.

در بخش دیگری از کتاب، وی همچنین به فعالیت‌های اجتماعی فاطمه زهرا (س) همچون کمک کردن ایشان به مستمندان، ایثار ایشان و نیز هدایت و رهبری زنان و آموختن علم به آنان نموده و حضور پررنگ ایشان در جریان اخذ بیعت اجباری از امام علی (ع)، در ماجرای غصب خلافت امیرالمؤمنین (ع) همچنین غصب فدک و دفاع تمام قد ایشان از مقام ولایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از این منظر نیز ایشان را اُسوه زنان عالم از اول تاریخ تا روز قیامت برشمرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha