جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تبریز

حوزه/ مدیر ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی گفت: خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (س) از گنجینه‌های معرفتی، علمی و معنوی شیعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام مجید آقاجانی، روز یکشنبه در جمع کارکنان اداره کل بازرسی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به خطبه فدکیه گفت: علل و فلسفه حرمت و وجوب در برخی از افعال مکلفین چیست؟ چرا خدای متعال سرقت، قمار، شراب و… را حرام اعلام کرده‌اند؟ و چرا نماز، روزه، جهاد، حج را واجب کرده‌اند؟

وی افزود: حضرت صدیقه‌ی طاهره در خطبه‌ی فدکیه می‌فرماید: “فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاهَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاهَ تَزْکِیهً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ” یعنی: خدای متعال ایمان را برای پاک کردن شما از شرک، و نماز را برای پاک نمودن شما از تکبّر، و زکات را برای تزکیه نفس و افزایش روزی، و روزه را برای تثبیت اخلاص، و حج را برای استحکام دین قرار داده است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی گفت: در جای دیگر از این خطبه، حضرت صدیقه طاهره می‌فرماید: “النَّهْی عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَهِ، وَ تَرْکَ السِّرْقَهِ ایجاباً لِلْعِصْمَهِ، وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْکَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِیهِ” یعنی نهی از شراب خواری را برای پاکیزگی از زشتی، و حرمت نسبت ناروا دادن را برای عدم دوری از رحمت الهی، و ترک دزدی را برای پاکدامنی قرار داد، و شرک را حرام کرد تا در یگانه پرستی خالص شوند.

وی با بیان اینکه خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) یکی از گنجینه‌های معرفتی، علمی و معنوی برای شیعه است، گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرای اطهر (س) یک دوره خداشناسی، پیامبر شناسی، امام شناسی، دین شناسی و جهان شناسی است.

در ادامه این مراسم، حاج کاظم آفاقی یکی از یاران شهید حاج قاسم سلیمانی خاطراتی از رشادت‌های شهدای مدافع حرم و شهید سردار سلیمانی در عراق، سوریه مقابل داعشی ها بیان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha