شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کریسمس

حوزه / یک نشریه اسپانیایی الپاس در گزارشی به رنج و غم مسیحیان ساکن غزه پرداخته است و به طور غیر مستقیم از ظلمی که رژیم صهیونیستی به این افراد می کند پرده برداشته است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، یک نشریه اسپانیایی الپاس در گزارشی به رنج و غم مسیحیان ساکن غزه پرداخته است و به طور غیر مستقیم از ظلمی که رژیم صهیونیستی به این افراد می کند پرده برداشته است. متن ترجمه شده گزارش به این شرح است:

۱۰۷۰ مسیحی ساکن نوار غزه این کریسمس را در حالی آغازکردند که نمی‌دانند چند بار دیگر می‌توانند آن را با گلدسته و سرودهای مسیحی در منطقه ساحلی فلسطین جشن بگیرند. چهار جنگ با اسرائیل در بیش از یک دهه و یک محاصره طولانی مدت، نوار غزه را عملاً غیر قابل سکونت کرده است. افول آنها نماد خطر انقراض مسیحیت در خاورمیانه است که مهد ایمانی بود که یک چهارم جمعیت تحت دولت عثمانی را تزئین می‌کرد.

گابریل رومانلی، کشیش ۵۲ ساله آرژانتینی که نیمی از عمر خود را در خاورمیانه گذرانده و اکنون به عنوان کشیش معبد خانواده مقدس در مرکز غزه خدمت می‌کند، این‌گونه بیان می‌کند: «روح کریسمس پس از یک سال وحشتناک جنگ و بدبختی در این مکان مانند یک پارادوکس است.»

او با کنایه و طنز می‌گوید: «با ۱۳۰ کاتولیک و ۱۴ خدمت گزار، احتمالاً بهترین کلیسای جهان هستیم.»

او می‌گوید: «در سال ۲۰۰۵، زمانی که من برای اولین بار به عنوان سرپرست آمدم، حدود ۳۰۰۰ مسیحی در غزه بودند. امروز آنها به سختی از هزار نفر تجاوز می‌کنند.» او از این موضوع ابراز تأسف می‌کند و می‌گوید: «از آن زمان، درگیری‌ها رخ داده و انزوای اجباری باعث گسترش بدبختی شده است.»

کشیش ساگرادا فامیلیا توضیح می‌دهد: «نیمی از مسیحیان غزه از مقامات اسرائیلی برای سفر به کرانه باختری و شرکت در جشن‌های مذهبی کریسمس در بیت لحم که از این جمعه برای کاتولیک‌ها و در ۷ ژانویه برای ارتدکس‌ها آغاز می‌شود درخواست مجوز کردند. پس از بسته شدن مرزها در سال گذشته به دلیل بیماری همه گیر و محدودیت‌های سال ۲۰۱۹ تنها حدود ۲۰۰ نفر مجوز گرفتند، از نوار به کلیسای عیسی مسیح برود.»

او به یاد می‌آورد: «آنها می‌خواهند به کشور خودشان سفر کنند. مردان بین ۱۶ تا ۳۵ سال معمولاً مشکلات بیشتری دارند و گاهی اوقات مجوز فقط به بخشی از خانواده داده می‌شود و به طور مؤثری از سفر جلوگیری می‌کند.»

پدر رومانلی در آستانه کریسمس، آماده بازدید از نوار غزه توسطPierbattista Pizzaballa ، پدرسالار لاتین قدس بود.

اسقف اعظم Pierbattista Pizzaballa، همراه با بقیه رهبران مذهبی مسیحی سرزمین مقدس، نامه‌ای سرگشاده‌ی را امضا کرده است که در آن حوادث مستمر و جنایات انجام شده توسط گروه‌های رادیکال یهودی که مسیحیان (یعنی ۲ درصد از جمعیت اسرائیل) از آن رنج می‌برند را محکوم کرده است. رژیم اسرائیل به سرعت ادعاهای سران کلیساها مبنی بر تحریف واقعیت جامعه خود را رد کرده است.

در معبد نزدیک سن پورفیریو، جامعه مسیحی ارتدوکس، ستاره‌ها و گلدسته‌هایی را برای فضای داخلی محوطه برای جشن آماده کردند. کامل ایاد سخنگوی کلیسای ارتدکس در غزه، سیستم مجوز اسرائیل برای سفر به بیت لحم را زیر سوال می‌برد. او می‌گوید: (یک بار آنها مجوز عبور یک پسر بچه ۵ ساله را دادند اما به باقی خانواده وی اجازه عبور ندادند).

کامل ایاد ۴۵ ساله، به یاد می‌آورد زمانی که مسیحیان می‌توانستند درخت کریسمس را در یک میدان بگذارند، پیش‌آهنگان مانند کرانه باختری در خیابان رژه می‌رفتند و هیچ محدودیتی برای سفر به قدس وجود نداشت.

او همچنین بیان می‌کند: «تعداد ما بسیار اندک است. در سال ۱۹۴۸، زمانی که رژیم اسرائیل ایجاد شد، بیش از ۵۰۰۰ مسیحی در غزه زندگی می‌کردند اما حالا نمی‌گذارند در کشور خودمان حرکت کنیم.»

جامعه مسیحی غزه دارای چندین مرکز آموزشی با کیفیت شناخته شده است که حدود ۱۰۰۰۰ دانشجوی مسلمان نیز در آنها تحصیل می‌کنند.

کامل ایاد اذعان می‌کند: «ممانعت از رفتن جوانان دشوار است، آنها آینده‌ای در اینجا ندارند. نیمی از نیروی کار در نوار غزه بیکار هستند. طبق گزارش بانک جهانی، در میان افراد زیر ۲۵ سال، نرخ بیکاری به ۷۰ درصد می‌رسد.»

چند صد مسیحی که در این کریسمس به بیت لحم می‌آیند، میدان منگر را خالی از زائران خارجی خواهند یافت. گسترش بیماری همه گیر از طریق نوع Omicron باعث بسته شدن مرزهای فلسطین اشغالی شده است که تقریباً همه بازدیدکنندگان از سرزمین مقدس از طریق آن وارد می‌شوند. مهد مسیحیت پس از پذیرش ۱.۵ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۹ و برای دومین سال متوالی، بیت لحم، در جشن بزرگ سالانه تولد عیسی مسیح، متروک باقی می‌ماند. فرار مسیحیان مقدس در دو هزار سال پیش به سمت نوار غزه به نظر می‌رسد که حالا بعد از دو هزارسال جهت مخالف را در پیش گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha