جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتظار فرج

حجت الاسلام امین گفت: از وظایف اجتماعی منتظران حقیقی امام زمان (عج) رعایت حق الناس، قانون و عدالت است. متأسفانه امروز رعایت این مسائل به خصوص در فضای مجازی کمرنگ شده و افراد با بی دقتی در این فضا به آسانی باعث ترویج بسیاری از دروغ‌ها و تهمت‌ها می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام سید امیرمهدی امین، شب گذشته در مسجد جامع غدیر تهران پیرامون موضوع انتظار حضرت ولی عصر (عج)، گفت: حدود ۱۰ روایت وجود دارد که در آنها به دو غیبت صغری و کبرای امام زمان (ع) اشاره شده است. غیبت صغری در حدود ۷۰ سال طول کشید و در این مدت امام زمان (عج) به واسطه چهار نایب خاص ارتباط خود را با مردم حفظ کردند. پس از پایان دوران غیبت صغری، غیبت کبرای آن حضرت آغاز شد که تا امروز ادامه دارد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف شیعیان در دوران غیبت که در روایات متعددی به آن اشاره شده، انتظار فرج است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند برترین اعمال امت من انتظار فرج از ذات مقدس پروردگار است. بحثی که اینجا مطرح می‌شود این است که مراد از انتظار فرج چیست و آیا اینکه انسان به زبان اقرار به انتظار کند کافی است؟ پاسخ این سوال در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند کسی که مایل است از یاران حضرت مهدی (عج) باشد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوا و اخلاق نیکو توأم شود. بر این اساس انتظار فرج تنها انتظار در کلام نیست و فرد منتظر باید حریم‌ها را حفظ کرده و خود را متخلق به اخلاق حسنه کند.

استاد حوزه با بیان اینکه انتظار فرج به معنای آمادگی دائم و عملی برای استقبال از امام زمان (عج) است، ابراز کرد: همانطور که انسانی که منتظر آمدن مهمان است مقدمات و تدارکاتی را آماده می‌کند، انتظار فرج نیز با آماده سازی مقدمات معنا پیدا می‌کند و این کار آسانی نیست. در روایات تعابیر مختلفی درباره منتظر و بیان سختی انتظار ذکر شده و فرد منتظر به کسی که در خون خود غوطه‌ور باشد تشبیه شده است. انتظار فرج از سنخ جهاد است.

حجت الاسلام امین افزود: امام صادق (ع) فرمودند: آن کسی که منتظر امام زمان (عج) است اگر بمیرد مانند آن کسی است که در خیمه حضرت ولی عصر (عج) است بلکه مانند کسی است که پیش روی پیامبر شمشیر می‌زند.

وی افزود: منتظر واقعی امام زمان (عج) در عصر غیبت باید در عرصه‌های مختلف زندگی طوری عمل کند که مورد پسند آن حضرت است. فرد منتظر در عرصه فردی خداترس بوده، از گناه دوری می‌کند و اهل نماز، روزه، عبادت و اطاعت از خداوند متعال است. منتظر حقیقی در عرصه اجتماعی نیز وظایفی دارد. از جمله وظایف اجتماعی منتظران حقیقی امام زمان (عج) رعایت حق‌الناس، قانون و عدالت است. متأسفانه امروز رعایت این مسائل به خصوص در فضای مجازی کمرنگ شده و افراد با بی دقتی در این فضا به آسانی باعث ترویج بسیاری از دروغ‌ها و تهمت‌ها می‌شوند.

این استاد حوزه با اشاره به وظایف فرهنگی منتظر حقیقی، اظهار داشت: در عرصه فرهنگی، باید سیاست‌های حاکم بر جامعه‌ای که منتظر ظهور امام زمان (عج) است رنگ و بوی خدا و معنویت بدهد. وضعیت فرهنگی سطح جامعه، رسانه‌ها، صداوسیما و نخبگان جامعه باید در مسیری قرار بگیرد که ارزش‌ها را ترویج کند نه اینکه به بهانه‌های مختلف خطوط قرمز دین شکسته شده و نوعی هرج و مرج فرهنگی در جامعه حاکم شود.

حجت الاسلام امین در پایان تصریح کرد: متأسفانه برخی کارهای فرهنگی اثرات و نتایج ضدفرهنگی دارند و با هیچ دلیلی نمی‌شود از آنها دفاع کرد. مسئولان فرهنگی جامعه باید هوشیارتر از این عمل کنند. در دنیایی که ارزش‌هایی مانند حقوق بشر در کلام به بازی گرفته شده و حقوق انسان‌ها به آسانی پایمال می‌شود، جامعه اسلامی باید خود را گرفتار این بازی‌ها نکرده و دست از ارزش‌های دینی و معنوی خود برندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha