شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فرحات

حوزه/ مادر شهید "مریم محمد فرحات" از شهدای فاجعه الطیونه لبنان گفت: بعد از دریافت پیام پدرانه جناب سید حسن نصر الله که مریم را دختر خود خطاب کرد، احساس آرامش پیدا کردیم و این موضوع بر صبر و تحمل و ثبات ما در خط تکلیف بسیار کمک کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، ۱۴ اکتبر سال گذشته میلادی روزی سخت برای برخی از مردم لبنان بود چرا که صدها لبنانی بی گناه به خاک و خون کشیده شدند. تظاهراتی مسالمت‌آمیز از سوی طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در مقابل کاخ دادگستری در منطقه الطیونه در بیروت در اعتراض به عملکرد قاضی حادثه انفجار بندر بیروت با تیراندازی نیروهای شبه نظامی به سمت مردم تظاهرکننده به خشونت کشیده شد و حدود ۷ نفر به شهادت رسیده و چندین نفر زخمی شدند.

از همان ابتدا و بر اساس شواهد و قرائن اکثر طرف‌های لبنانی عامل این حادثه خونین را شبه نظامیان حزب القوات اللبنانیة به سرکردگی سمیر جعجع معرفی کردند که در سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بر آن تأکید شد.

یکی از این شهدا بانوی خانه داری به نام "مریم محمد فرحات" مادر ۵ فرزند بود. او آن روز دختر پنج ساله‌اش هاجر را راهی مدرسه می‌کند و حوالی ظهر، در حالی که از پنجره انتظار برگشتن فرزندانش از مدرسه در آن شرایط خطرناک را داشته از ناحیه سر مورد هدف تک تیراندازی قرار گرفته و مظلومانه و بی گناه، قربانی خواسته های پلید مزدوران وابسته به محور سعودی و صهیونیستی می شود و به شهادت می رسد. پیکر مریم فرحات، به درخواست سید مقاومت، به عنوان اولین بانوی دفن شده در روضة الحوراء، به خاک سپرده می شود.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با مادر شهید مریم محمد فرحات به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:.

حوزه: در خصوص مهمترین ویژگی های اخلاقی و فردی شهید مریم محمد فرحات توضیح دهید.

مریم دارای شخصیتی زیبا و آرام، جسور و ماجراجو بود و فقط از خدا می ترسید و از هیچ چیز نمی ترسید. اگر از بعد اخلاقی درباره مریم صحبت کنم باید بگویم او انسانی مهربان و عاطفی بود کسی که کینه کسی را به دل نداشت و به محرومان و نیازمندان کمک می کرد. او با همسایه معلول خود که دارای معلولیت دائمی بود همدردی می کرد، در حالی که بسیاری از مردم معمولاً از آنها فرار می کنند زیرا مردم ظاهر آنها را دوست ندارند با این حال مریم به آنها نزدیک می شد و با محبت و مهربانی با او رفتار می کرد.

او شوخ طبعی و خنده را دوست داشت، صدای خنده های زیبایش هنوز در گوشمان مانده است. او صادق و بسیار شفاف بود باطنی پاک و به دور از نفاق داشت، نفاقی که ممکن است در جامعه آن را ببینیم. از خدا می ترسید و برای تهذیب نفس و ارتقای مقام معنوی مجاهدت می کرد تا موفق به گرفتن مدال شهادت شد.

حوزه: شهید مریم فرحات در دوران زندگی خود چه تلاش هایی در مسیر فرهنگ مقاومت اسلامی در خانه و خارج از محیط خانه داشت؟

مریم زنی بود خانه دار و به دنبال تربیت صالح فرزندانش بر اساس دین مبین اسلام بود و فرزندانش را تشویق به جهاد در راه خدا می کرد. بهترین یاور برای جوانانش بود تا به صفوف مقاومت اسلامی بپیوندند ومانعی برای پیوستن فرزندانش به پایگاه های نظامی و آموزشی و جبهه های لبنان و سوریه نبود، بلکه باعث ایجاد انگیزه و تشویق آنها و دلگرمی برای پیوستن شان به خط مقاومت بود. از ترس کشته شدن فرزندانش آنها را در خانه نگه نمی داشت، بلکه تشویق آنها به سمت میدان جهاد را نوعی همدردی با حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حضرت زینب (سلام الله علیها) می دانست.

پیام پدرانه سید حسن نصرالله در باره دخترم آرامش و ثبات قدم به ما داد

خانواده و فرزندان مریم فرحات

همیشه در مجالس عزاداری مولایمان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) حضور داشت و در آن مجالس بسیار گریه می کرد. حدود دوسال قبل از شهادتش به زیارت مولایمان امام رئوف علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در مشهد و زیارت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در قم رفت. او بسیار پرانرژی و پر جنب و جوش و اجتماعی و عاشق جلسات و نشست های مفید بود و با سازمان ها و هیئت های بانوان در حزب الله همکاری و فعالیت داشت.

حوزه: قبل از شهادت بانو مریم چه رفتارهایی داشت و چگونه به شهادت رسید؟

قبل از شهادت مریم از من بسیار می خواست تا برای او دعا کنم که خداوند به او توفیق شهادت دهد چرا که می گفت دعای مادر مستجاب می شود. شخصیت او حسینی مخلص بود و می گفت: «چگونه در مجالس عزاداری امام حسین می گوییم ای کاش با تو بودیم ای مولای من اباعبدالله، در حالی که خود را مجبور به جدا شدن و دل کندن از دنیا نمی کنیم».

ماه ها و هفته ها گذشت تا اینکه در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱، سمیر جعجع تک تیراندازان را از محل سکونتش که به نام "بشاری" است، درست یک روز قبل از تظاهرات مسالمت آمیز که حزب الله در آن مشارکت کرده بود به بیروت آورد. تک تیراندازهای او ناگهان از پشت بام ساختمان ها به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی می کردند و شهدا یکی پس از دیگری به زمین می افتادند. با اینکه مریم در جمع تظاهر کنندگان نبود و در خانه اش به سر می برد اما ساختمانشان در محل تیراندازی بود که از سمت پنجره، سرش مورد هدف قرار می گیرد و به شهادت می رسد.

پیام پدرانه سید حسن نصرالله در باره دخترم آرامش و ثبات قدم به ما داد

حوزه: بعد از شهادت دخترتان چه چیز مایه آرامش شما و خانواده تان شد و از سخنان دبیر کل حزب الله لبنان جناب سید حسن نصر الله در خصوص وقایع الطیونه چه برداشتی دارید؟

شوک و مصیبت بزرگی بر خانواده ما وارد شد و لبخند و روحیه ما که در مشکلات زندگی باعث آرامش ما بود از دست رفت. او به ناحق و به دست شقی ترین افراد که زبانی جز مکر و حیله و جنایت نمی شناسند به شهادت.افراد قاتل و جنایتکاری که حرمتی برای خانه ها و ساکنان آن قائل نمی شوند.

پیام پدرانه سید حسن نصرالله در باره دخترم آرامش و ثبات قدم به ما داد

از همه طرف موج هم دردی با خانواده ما صورت گرفت و هزاران نفر از مردم در این عزا و مصیبت شریک شدند بعد از دریافت پیام پدرانه جناب سید حسن نصر الله که درباره مریم وی را " دختر من" خطاب کرد، احساس آرامش پیدا کردیم که ایشان با این جمله با ما همدری نمود و این موضوع بر صبر و تحمل و ثبات ما در خط تکلیف بسیار کمک کرد و دریافتیم که مصلحت اسلامی ما در حزب الله در سایه شرایط سختی که لبنان در آن به سر می برد کجاست. بدون اینکه در انتقام گرفتن بی پروا و خودسرانه عمل کنیم، اساس و اصول ما قبل از هرچیز حفظ مسیر حزب الله در سایه شرایط سخت و محاصره داخلی و خارجی تحمیل شده بر ماست.

حوزه: عامل اصلی وقایع الطیونه به نظر شما چیست و قاتلان شهدا و بر هم زنندگان امنیت در لبنان چه اهدافی را دنبال می کنند؟

سمیر جعجع عامل این فاجعه و معروف به جنگ داخلی است. جنایت های صبرا و شتیلا و ربودن دیپلمات های ایرانی و بسیاری از افراد ربود شده در حال حاضر و گذشته را این جنایتکار در کارنامه خود دارد. ما نسلی هستیم که با سختی های جنگ داخلی دست و پنجه نرم کردیم و انسان های زیادی نه از گرسنگی بلکه از ظلم و ستم جنایتکارانی چون جعجع به شهادت رسیدند.

پیام پدرانه سید حسن نصرالله در باره دخترم آرامش و ثبات قدم به ما داد

حوزه: در خصوص پیگیری این جنایت تا به حال چه اقداماتی صورت گرفته است؟

من و خانواده ام برای پیگیری قضایی این جنایت وکیل نگرفتیم اما مقاومت در دادگاه نظامی برای همه شهدای کشتار الطیونه با وکلایی این قضیه را پیگیری می کند. من شخصاً هزینه برای این کار نداشتم و شما وضعیت اقتصادی لبنان را می دانید و حق ما را ان‌شاءالله خدا بگیرد. این زخم ها و جراحت ها همه شبیه کربلای امام حسین (ع) و دست بریده ابوالفضل العباس (ع) است و و سر دخترم نیز هنگام شهادت شکاف خورده بود. آن زمان گفتم "فزت و رب الکعبه" به خدای کعبه که رستگار شدم. من نتوانستم به او دست بزنم و با او وداع کنم. ان‌شاءالله اجر ما و شما با خدا باشد و به همه شهدا درود و سلام می فرستیم و به آنها می گوییم که رستگار شدید و از خداوند عاقبت به خیری می خواهیم.

حوزه: در پایان اگر در باره شهید بزرگوارتان و ادامه دادن راه او پیامی دارید بفرمائید.

هر چقدر هم که در باره شهیده مریم صحبت کنیم نمی توانیم حق او را ادا کنیم، چرا که او الگو و ان‌شاءالله وسیله ما به سوی خداوند متعال خواهد بود. از خداوند متعال خواستاریم که اعمال نیک را از ما و شما بپذیرد و به ما رحمت و مغفرت عنایت فرماید. خداوند جمهوری اسلامی ایران را حفظ و طول عمر به ولی فقیه، رهبرمان مقام معظم رهبری (دام ظلّه) و جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله (حفظه الله) عطا کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha