پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بررسی

حوزه/در گردهمایی مدیران مدارس های علمیه، سند چشم انداز ۱۴۱۴ حوزه علمیه استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اراک، در مراسمی که به همت مدیریت حوزه استان مرکزی در روز شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ تشکیل شد، سند چشم انداز ۱۵ ساله حوزه‌های علمیه با حضور مدیران مدارس علمیه استان و صاحب نظران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای اجرا به تمام مدارس استان ابلاغ شد.

مطالعات و تحقیقات لازم برای تدوین این سند از سال ۹۲ آغاز شد و با کار کارشناسی، توانایی‌ها و امکانات موجود به دقت مورد بررسی قرار گرفت؛ علاوه بر در نظر گرفتن نقاط مثبت و فرصت‌ها، تهدیدهایی نظیر دین زدایی و انحرافات مورد توجه ویژه قرار گرفت و بر همین اساس، این سند برای پاسخگویی به چالش‌های فرهنگی و دینی جامعه تدوین گردید.

در طرح اولویت‌های پژوهشی که در این سند به آن پرداخته شده است، ابتدا مسائل و مشکلات فرهنگی و دینی در سطح استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن، از ظرفیت بالای نخبگان و پژوهشگران حوزه علمیه استفاده می‌شود تا مسائل موجود را از طریق کار علمی به صورت مقاله یا پایان نامه و یا از طریق فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای برطرف کند.

برای اینکه طلاب بتوانند در رشته‌های مورد علاقه خود فعالیت علمی و تخصصی داشته باشند، ۱۶ انجمن علمی در این سند پیش بینی شده است که از جمله آنها می‌توان به انجمن‌های فقه و اصول، کلام، تاریخ، ادیان و مذاهب، تفسیر، حقوق، ادبیات عرب، طب اسلامی و… اشاره کرد.

این سند ۱۵ ساله برنامه جامعی ست که از ابتدای ثبت نام و پذیرش طلاب در حوزه‌های علمیه استان، آغاز می‌شود و تا فارغ التحصیل شدن آنها ادامه پیدا می‌کند، و در صورتی که حمایت لازم از این سند به عمل بیاید، حتماً در ارتقا فرهنگ دینی جامعه مؤثر خواهد بود.

این سند به امضای آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور رسیده و برای اجرا به استان مرکزی ابلاغ شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha