جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سعیدی نمازجمعه قم

حوزه/ خطیب نماز جمعه قم گفت: خنثی‌سازی تحریم‌ها دو راه‌حل دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت‌های داخلی با نگاه درون‌زا است و راه‌حل دوم بهره‌مندی متناسب، عاقلانه و مدبرانه از ظرفیت کشورهای دیگر (نگاه برون‌نگر) است که هر دو این موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه یکم بهمن ۱۴۰۰ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به آیه ۳۹ سوره توبه عنوان کرد: در این آیه خداوند یک بینش حقیقی و اسلامی را به مسلمان متذکر می‌شود که اگر شما به جبهه نرفتید دیگران خواهند رفت.

وی ادامه داد: این آیه بیان می‌کند که تصور نکنید اگر شما زیر بار تکلیف نرفتید و شانه خالی کردید، اسلام درجا می‌زند؛ زیرا اسلام به آنجایی که باید، می‌رسد؛ اما این افتخار از شما گرفته خواهد شد به دیگران می‌رسد.

خطیب جمعه قم، با اشاره به اینکه در این آیه به کسانی که به دعوت خداوند پاسخ نمی‌دهند وعده عذاب می‌دهد، افزود: این عذاب منحصر به قیامت نیست و دچار عذاب‌های دنیایی مانند تسلط دشمن، ذلت و خواری بی‌آبرویی و … نیز می‌شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، بیان کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر هم از مصادیق جهاد فی سبیل الله است و اگر در این زمینه نیز شانه خالی کنند این عذاب دنیایی به سراغشان خواهد آمد.

آیت‌الله سعیدی در خطبه دوم یکی از اسباب نجات در روز قیامت مُهر محب فاطمه بر پیشانی دانست و عنوان کرد: تنها را کسب این مُهر، همرنگی و هم‌نوایی با اهل‌بیت (ع) است و این همرنگی باتقوا الهی میسر می‌شود.

امام جمعه قم، بابیان اینکه تنها راه نجات بشر مکتب فاطمی است، افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمود نور دخترم فاطمه از نور خدا است و دخترم فاطمه بالاتر از زمین و آسمان است.

وی در رابطه با سفر رئیس‌جمهور به روسیه تصریح کرد: ایران و روسیه در زمینه‌های مختلفی اشتراک منافع راهبردی دارند و این توسعه که مورد تأکید رؤسای جمهور هر دو کشور است بنا بر ملاحظاتی بسیار مهم است.

خطیب نماز جمعه قم، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب برای سه گروه کشورهای همسایه، کشورهای مسلمان و کشورهای همسو اولویت توسعه روابط قائل هستند.

وی افزود: کشور روسیه، علاوه بر همسایه بودن با ایران با داشتن ۲۵ میلیون مسلمان علاقه‌مند به ایران ظرفیت‌های اسلامی خوبی برای ایجاد روابط دارد همچنین کشور روسیه در بسیاری از مواضع با جمهوری اسلامی ایران همسو است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، بیان کرد: دلیل دوم برای توسعه روابط میان تهران و مسکو خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه است.

وی تصریح کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها دو راه‌حل دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت‌های داخلی با نگاه درون‌زا است و راه‌حل دوم بهره‌مندی متناسب، عاقلانه و مدبرانه از ظرفیت کشورهای دیگر (نگاه برون‌نگر) است که هر دو این موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه ارتباط ما با روسیه می‌تواند تا حدود زیادی تحریم‌ها را خنثی کند، گفت: ما با روسیه منافع و تهدیدات مشترکی داریم که دریای خزر، عراق، قفقاز، سوریه، منطقه از مسائل مشترک و تحریم‌ها ازجمله تهدیدهای مشترک است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قم، اظهار کرد: روسیه برای حصول منافع خود در منطقه خلیج‌فارس به قدرت ایران نیاز دارد همچنین روسیه عضو دائم شورای امنیت است و در پیمان‌های منطقه‌ای نقش محوری دارد و جز کشورهای صنعتی هم هست و در اتحادیه گمرکی اوراسیا و پیمان شانگهای عضو اصلی است.

وی بابیان اینکه منابع داخلی روسیه به‌گونه‌ای است که می‌تواند بسیاری از نیازمندی‌های ما را تأمین کند، عنوان کرد: وجود منافع مشترک در حوزه انرژی و نظامی بین ما و روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است که از دلایل دیگر توسعه روابط است.

وی ادامه داد: اقامه نماز اول وقت رئیس‌جمهور در کاخ کرملین بعد از قطع صحبت با رئیس‌جمهور روسیه نشان داد که سخن گفتن با پروردگار در موعد خودش مقدم بر هر مذاکره‌ای است همچنین این نماز نشان داد که مسئولین ما با التزام عملی به اسلام، نماز را در هر حال ستون دین می‌دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: رئیس جمهوری، با این نماز به وجود امام رضا (ع) اقتدا کرد؛ زمانی که امام هشتم (ع) با عمران صابی که از دانشمندان بزرگ غیرمسلمان بود مذاکره می‌کردند، صحبت را متوقف کردند و نماز را به پا کردند.

وی با اشاره به اینکه نماز آقای رئیسی نشان داد که با عهدش به خدا پایبند است و این آدم اگر تعهدی را بسپارد به تعهدش پایبند است، گفت: این حرکت نشان دادن که ما وابسته به شرق و دل‌بسته به غرب نیستیم و وابسته و دل‌بسته به خدا و احکام الهی هستیم.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha