شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پوشش اسلامی

حوزه/ عضو انجمن طراحان مد و لباس استان قم تصریح کرد: یکی از مؤلفه های مهم در سبک زندگی اسلامی، بحث پوشش و الگوی مناسب در این خصوص است.

مریم نجم آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که بیش از ۷ سال است که در زمینه طراحی و دوخت لباس‌های سنتی قم و نیز لباس‌های مرتبط با اقوام و ملل فعال است، ابراز داشت: متأسفانه کار خاص و تأثیرگذاری در زمینه شناسایی و معرفی لباس‌های سنتی قم در دوره‌های تاریخی گذشته صورت نگرفته و لذا در این زمینه چه از بُعد کارهای پژوهشی و تحقیقات میدانی و چه از حیث دوخت و معرفی لباس‌ها، نیازمند حمایت هستیم.

وی افزود: لباس سنتی قم از جمله لباس‌هایی با اصالتی است که به عنوان یکی از عرصه‌های مهم میراث فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

نجم آبادی با اشاره به این که طراحی لباس‌های سنتی قم به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد، گفت: خانواده‌های امروز ساکن قم به خصوص زنان و دختران قمی شناخت چندانی از سابقه و پیشینه فرهنگی قم در زمینه لباس و پوشش ندارند و بر این اساس از مسئولان قم و رسانه‌های جمعی انتظار می‌رود که کمک کنند تا فرهنگ سنتی قم در این زمینه شناسایی و معرفی شود.

کارشناس حرفه‌ای طراحی و دوخت لباس‌های سنتی و اقوام و ملل ادامه داد: وقتی مردم و خانواده‌ها فرهنگ و سنت قم را بشناسند دیگر کمتر به سمت فرهنگ‌های بیگانه گرایش پیدا می‌کنند.

وی با بیان این که یکی از مؤلفه‌های مهم سبک زندگی اسلامی، الگوی پوشش مناسب است، گفت: متأسفانه بسیاری از دختران جوان و نوجوان جامعه ما تحت تأثیر فرهنگ و سبک زندگی غربی از جمله در بحث مد و پوشش لباس هستند و این مساله تبعات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را نیز به همراه دارد، ضمن آن که در شرایط فعلی، فضای مجازی نیز به این مساله دامن زده است.

نجم آبادی همچنین بیان داشت: البته باید در معرفی و تبلیغ لباس‌های مناسب به عنصر ذائقه مخاطب و ایجاد جذابیت توجه کرد، ضمن آن که جنس و کیفیت خوب پارچه و استفاده از طرح‌های امروزی و تلفیق آنها با طرح‌های سنتی، بسیار مؤثر و جذاب است و در نهایت هم این که به هر حال لباس باید پوشیده و برازنده یک بانوی ایرانی مسلمان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha