جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
لیلا وصالی

حوزه/ معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: از جمله الزامات و پیش نیازهای تقویت غیرت دینی در جامعه، ایجاد ذائقه رسانه ای مطلوب و تقویت این امر است.

دکتر لیلا وصالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم رسانه در دنیای امروز، ذائقه سازی است، اظهار داشت: با توجه به این مساله رسانه می‌تواند در میان مخاطبان و عموم جامعه دست به هنجارسازی زده و حتی برخی ناهنجاری‌ها را به هنجار تبدیل کند. در واقع این مساله یکی از قدرت‌های رسانه است و طبعاً به هر اندازه که رسانه متعهدتر داشته باشیم، بهتر می‌توانیم محتوای رسانه‌ای بهتری به جامعه ارائه دهیم.

وی افزود: از سویی اگر رسانه بخواهد صرفاً دنباله رو خواست عمومی باشد آن هم در جامعه‌ای که ذائقه آن بیمار شده، در چنین وضعیتی رسانه به همین بیماری دامن زند، همچنان که از آن سوی قضیه، در جامعه‌ای که ذائقه سالمی داشته باشد، رسانه می‌تواند نقش مهمی در فرهنگ سازی مطلوب و ذائقه سازی بهتر ایفا کند.

وی همچنین گفت: البته ناگفته نماند که بخشی از این موضوع برمی گردد به اینکه در سال‌های اخیر ما عمدتاً مصرف کننده رسانه‌ای صرف بوده‌ایم و هر محتوای رسانه‌ای که به ما داده شده را مصرف کرده‌ایم و لذا به این خاطر دچار آشفتگی فکری و ذائقه ای شده‌ایم که باید در این خصوص، چاره‌ای اندیشید.

مدرس سواد رسانه‌ای با اشاره به اهمیت چاره اندیشی برای معضل سو هاضمه رسانه‌ای خاطرنشان کرد: ما باید به تربیت مخاطب فعال و آگاه که اشرافیت نسبت به رسانه و محتوای رسانه‌ای داشته باشد بپردازیم و اینکه با ذائقه سازی درست، نگذاریم که او دچار انحراف شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که ما هنوز به آن مرحله از درک و توان رسانه‌ای نرسیده‌ایم و لذا در این زمینه نیاز به تلاش بیشتر احساس می‌شود، ضمن آنکه طبعاً وقتی که به دنبال این باشیم که صرفاً مخاطب را راضی نگه داریم ولو به قیمت استفاده از محتوای نامناسب، این مساله باعث تقویت ناهنجاری‌ها و ذائقه سازی های نامناسب در جامعه می‌شود.

وصالی، همچنین با اشاره به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تقویت غیرت دینی در کشور گفت: برای تحقق این مطالبه قبل از هر چیز باید به دنبال ایجاد و تقویت ذائقه رسانه‌ای مطلوب باشیم چرا که در سایه ذائقه سازی نادرست، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی به سمت ناهنجاری‌ها و ضدارزش ها سوق پیدا می‌کند.

وی در خاتمه افزود: در این خصوص آنچه قابل توجه است اینکه اگر دچار سوءهاضمه رسانه‌ای هستیم این مساله نیازمند مداوای رسانه‌ای است و لذا صاحبان رسانه و کنشگران این عرصه باید با هوشیاری و درایت و دلسوزی به گونه‌ای رفتار کنند که ذائقه رسانه‌ای مردم متناسب با فرهنگ دینی و ملی ما اصلاح شود تا به یاری خدای متعال بتوانیم به دوران درخشان فرهنگی خویش بازگردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha