جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عکس

حوزه / در طی سه دوره، ۶۰ استاد در حوزه عرفان تربیت شدند. ولی هنوز به تعدد انگشتان دست استاد در حوزه عرفان داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد ابوترابی در همایش رونمایی از اولین نقشه جامع عرفان نظری که به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در این مؤسسه برگزار شد، گفت: این کار با حمایت مرحوم آیت الله مصباح یزدی و بعضی دیگر از بزرگان انجام شده و ایشان در آن جلسه به بنده گفتند که باید در این کار  از نکات عمیق گذشتگان در مورد بحث حکمت عقلی غافل نشد.

رئیس مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی، افزود: اساس عرفان سلوک علمی و تهذیب و اخلاص است و هر چه بزرگان به دست آوردند از تهذیب و اخلاص است و بعضی از چیزها، چون اشعار حافظ برای پذیرش حقایق هم مؤثر است و نباید از مسئله مهم غفلت کرد.

وی افزود: باید بدانیم آنچه که حوزه را از مهجوریت در حوزه فلسفه بیرون آورد، این بود که مرحوم علامه طباطبایی اجازه نقد مباحث فلسفی را می‌دادند و می‌گفتند، نباید از مسائل ذوقی غافل شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، گفت: ما در عرفان آنجایی که ادعای تبیین عقلانی داریم، باید ملزومات آن را هم بپذیریم. در همین رابطه امام راحل در عقلانیت در اوج بودند.

رئیس مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، افزود: بیش از ۲۰ سال پیش این کار شده است و امروز به تعداد کمی در حوزه استاد برجسته عرفان داریم و یکی از وظایف ما برگزاری دوره‌های عرفان است و باید نگاه به حوزه و نیازهای حوزه و جهان باشد.

وی ادامه داد: بعضی از فرقه‌هایی که با دین آشنا نیستند، راه جذبشان عرفان است. عرفان نباید به دست نااهلان باشد.

رئیس مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، افزود: آقای یزدان پناه این کار سنگین را برعهده گرفت، ۳ سال پی گیر کار بود. دو دوره شورای علمی عرفان تشکیل شد و تلاش این بود که اساتید عرفان دور هم جمع شوند و ۶۰ استاد در حوزه عرفان تربیت شدند.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی گفت: برای این دوره‌ها ۱۰۰ عنوان درسی تعریف شد که امروز یکی از برکات آن، رونمایی از این اثر مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha