جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / مراسم جشن و تقدیر از اساتید در مدرسه امام کاظم علیه السلام

حوزه/ امروزه کار روحانیت به خاطر رسالتش و به خصوص بعد از انقلاب خیلی مشکل شده است. ما امروز به عالِم جامع الاطراف نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله شب زنده دار در همایش اساتید مدرسه فقه امام کاظم (ع) که در این مدرسه برگزار شد، با اشاره به ولادت حضرت صدیقه طاهره (س)، گفت: انسان در مقابل صدیقه طاهره متحیر می‌ماند که در چه جنبه‌ای، جهت و بعدی از ابعاد و فضائل ایشان بخواهد سخن بگوید، به علم او نگاه می‌کنیم بی کران است به عبادت او نگاه می‌کنیم بی کران است به هر فضیلت از فضائل انسانی و الهی آن بزرگوار نگاه می‌کنیم بی کران است فلذا انسان متحیر می‌ماند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: ما می‌توانیم به این حیث توجه کنیم و آن حیثی است که در آن حضرت زهرا (س) و مولا امیرالمومنین (ع) و فرزندان بزرگوارش سهیم هستند. اگر بخواهیم صدیقه طاهره (س) را در آیات قرآن و فرمایشات حق تعالی ببینیم آیات شریف تطهیر، مودّت، مباهله، مواردی هستند که شخصیت ایشان را بازتاب می‌دهد اما سوره مبارکه انسان بازتابی از شخصیت عظیم و بزرگ این بانوی دو عالم است.

وی افزود: یک استنباط برای جمع حاضر و روحانیت می‌توان از این آیات استفاده کرد. این آیات به ما این هشدار را می‌دهد که شما در زندگی خود یک روزی را دارید (یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً) که روزی که چهره در هم کشیده است و روزی است که بسیار سخت است، اما صدیقه طاهر و امام علی (ع) و فرزندان بزرگوارشان که در بلندای کمال و تقرب به خدای متعال هستند و در عین حال دغدغه آن روز را هم دارند، اما برای برون رفت از آن روز و در امن و امان بودن راهی را برگزیده‌اند که خداوند متعال هم تصدیق می‌کند و آن دستگیری از ناتوان است.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: در مقابل این دستگیری خداوند متعال، نه فقط به آنها امنیت از آن مشکلات را داد، بلکه یک شادمانی و بهجت در چهره آنها آشکار ساخت.

این استاد حوزه علمیه قم، گفت: آنچه که من برای روحانیت از این آیه شریفه برداشت می‌کنم، این است که اینگونه دستگیری از افراد که شکم آنها را سیر کنیم و نیازمندی آنها را برطرف کنیم این راهکاری است که شدائد قیامت را بر طرف می‌کند.

وی ادامه داد: اما آیا این آیات دلالت نمی‌کند که اگر ما آنها را در اندیشه‌ها و در مسیر زندگی و تقرب به سوی خداوند متعال و امنیت دادن به آنها در مقابل هجمه‌های اعتقادی، اخلاقی و دینی یاری دهیم این باعث نمی‌شود که امنیت آن روز برای ما فراهم شود. به یقین اگر کسی برای خداوند در این راه قدم بردارد خداوند مقام بالایی به او می‌دهد.

آیت الله شب زنده دار در ادامه گفت: فقط هدف انسان خداوند متعال باشد چه در درس خواندن، چه در تحقیق و ترویج احکام و چه در جواب شبهات و در جواب به سایر نیازمندی‌هایی که مردم از اسلام و تشیع دارند. و اینها مسئولیت و مأموریت هایی است که بر عهده حوزه‌های علمیه قرار دارد.

وی گفت: برای اینکه مورد عنایت ویژه حق تعالی و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) باشیم به دو چیز باید اهتمام بالا داشته باشیم؛ امر اول، زندگی و رفتار و کردار ما الهی باشد، یعنی هر طلبه و فاضل حوزوی واقعاً مذکر معنویت و خداوند متعال باشد، یعنی هر کسی وارد حوزه‌های علمیه بشود استشمام معنویت و ارزش‌ها بکند اگر به خانه طلاب و فضلا سر بزنند آن خانه‌ها را نورانی ببینند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر مراجع و رهبری معظم انقلاب این طور در دل‌ها نفوذ دارند و حرفشان را می‌پذیرند، مرهون این حیث است. مطلب دوم جامعه ما جامعه با سوادی است و با چهل پنجاه سال قبل فرق دارد امروز اطلاعات در دسترس معمول افراد است و اگر کسی می‌خواهد توفیق داشته و کلامش نفوذ داشته باشد باید وقت زیادی بگذارد و متمرکز باشد.

وی گفت: امروزه کار روحانیت به خاطر رسالتش و به خصوص بعد از انقلاب خیلی مشکل شده است. ما امروز به عالِم جامع‌الاطراف نیاز داریم و اگر کسی می‌خواهد جامع‌الاطراف شود، امروز حداقل به بیست سال نیاز دارد.

آیت الله شب زنده دار در نتیجه‌گیری بحث خود، بیان داشت: و در آخر از سوره مبارک دهر این شد که ما برای در امان ماندن از آن روز عجیب، راهکار این است که دستگیری کنیم از ایتام آل محمد (ص) و این دستگیری کردن به دو چیز نیاز دارد یکی علم و دیگری عمل.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha