چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شاملی

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه جامعه مخاطب امروز نهج‌البلاغه در درجه نخست حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان هستند، گفت: تدوین کتابی مشخص و استاندار و هماهنگ لازمه آموزش نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نصرالله شاملی، رئیس انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان، شامگاه دوشنبه در همایش استانی تکریم فعالان و پیشکسوتان نهج‌البلاغه که به همت مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان در دفتر امام جمعه استان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها دارای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند که ما موفق شدیم در دانشگاه اصفهان درس نهج‌البلاغه را در ردیف دروس رسمی دانشجویان این سه مقطع قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این مهم بعد از کش و قوس‌های فراوان و علی رغم مخالفت‌های شدید در دولت قبلی صورت گرفت گفت: در حال حاضر درس نهج‌البلاغه در مقطع ارشد و دکترا توسط اساتید تدریس می‌شود.

شاملی با تاکید بر اینکه بر اساس تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر یک رشته‌ای تحت عنوان نهج‌البلاغه در دانشگاه اصفهان راه اندازی شده است که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند، تصریح کرد: امروز مخاطبان نهج‌البلاغه در درجه اول حوزه علمیه و دانشگاه‌ها هستند.

وی ابراز کرد: برای ترویج نهج‌البلاغه باید در دو ساحت آموزش و پژوهش فعالیت کرد که آموزش اولویت دارد، اما برای آموزش باید در گام نخست کتابی مدون، خوب و مناسب با جامعه مخاطب و اهداف مدنظر تدوین و تألیف شود.

رئیس انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان اذعان داشت: امروزه مطالب و جزوات و کتاب‌های متعددی در ابعاد مختلف نهج‌البلاغه و از منظرهایی چون فصاحت، لغات، روانشناختی و… نگاشته شده است، ولی باید همه داشته‌ها به یک کتاب مشخص برای مقاطع مختلف تحصیلی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کتاب‌های مختلفی از سوی اساتید دانشگاهی دلسوز و فعال در زمینه نهج‌البلاغه به رشته تحریر درآمده است ولی متأسفانه دانشگاه‌ها اصلاً در زمینه حمایت مالی لازم را برای چاپ و پشتیبانی کتاب نمی‌کنند، لذا می‌طلبد امام جمعه اصفهان در این زمینه تدبیر عاجل کنند.

شاملی با اشاره به فعالیت مؤسسات نهج‌البلاغه در یمن و کربلا و همت والای محققین آنها در زمینه تألیف های متعدد کتاب گفت: شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران است که همتی در زمینه تقویت تألیف کتب مورد نیاز برای تدریس نهج‌البلاغه و ترویج فرهنگ علوی کند.

گفتنی است، در همایش استانی تکریم فعالان و پیشکسوتان نهج‌البلاغه که به همت مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان برگزار شد از ۶۰ نفر از از خیرین، علما، اساتید حوزه و دانشگاه، فرماندهان نظامی، ائمه جماعات، مدیران دستگاه‌های دولتی فعال در زمینه نهج‌البلاغه در دفتر امام جمعه اصفهان تجلیل شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha