چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت لااسلام والمسلمین مرتضی حبیبی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گیلان گفت: کانون توجه قرآن انسانیت است نه جنسیت و تصریح واژگانی و استخدام اوصاف در قرآن از جمله «مسلمات، مؤمنات، قانتات، صادقات، صابرات، خاشعات، متصدقات، صائمات و ...» که در بیان وعده صادق مغفرت و اجر عظیم از سوی خداوند منان است نمونه‌ای کوچک از رویکرد عدالت ‌محور قرآن در امور بانوان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی حبیبی سی سرا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در گیلان، با گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام زن اظهار داشت: بی‌تردید درک وجود مطهر دخت پیغمبر اعظم صلوات الله علیه و آله آن گونه که در روایات معتبر طرح شده برای کمتر کسی مقدور است.

وی تعابیر درخشان روایات معتبر درباره حضرت زهرا سلام الله علیها را از جمله «گره زدن فلسفه خلقت پیامبر و حضرت وصی به خلقت آن حضرت»، «حجت، بر حجج الهی»، «نیل به مقام دریافت وحی از جبرئیل امین» برشمرد و افزود: تعابیری از این دست فوق ادراکاتِ عقولِ معمولی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گیلان، خاطر نشان کرد: دقت در سیره و سخن و حتی القاب فراوان آن حضرت می‌تواند به عنوان روزنه‌ای کوچک برای تماشای عظمت بی‌پایان کوثر قرآن باشد؛ چرا که هریک از القاب آن حضرت بیانگر حقایقی عالی و تجلی ساحتی از آن وجود پر خیر و برکت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیبی، ادامه داد: توجه به مفاهیمی چون زهرا، محدثه، صدیقه، طاهره، مرضیه، راضیه و… حتی اگر به درک عمیق آنها ختم نشود، بهره مناسبی برای شکل‌دادن به نظام زندگی مطلوب، پیش‌روی طالبان سبک زندگی دینی قرار می‌دهد.

جایگاه اثرگذار زن در قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیبی سی سرا، در خصوص جایگاه زن در قرآن عنوان کرد: قرآن کریم که به مثابه قانون اساسی هر مسلمان است از جایگاه و نقش اثرگذار زن به روشنی سخن گفته است.

وی گفت: در منطق این کتاب انسان ساز تمرکز روی ساخت انسان متأله بوده و مقوله «جنسیت» رنگ می‌بازد؛ قرآن زن مؤمنه را الگوی جمیع ایمان آورندگان- اعم از مرد و زن می‌داند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گیلان، ادامه داد: تصریح واژگانی و استخدام اوصاف در قرآن از جمله «مسلمات، مؤمنات، قانتات، صادقات، صابرات، خاشعات، متصدقات، صائمات و …» که در بیان وعده صادق مغفرت و اجر عظیم از سوی خداوند منان، به آن اشاره شده، نمونه‌ای کوچک از رویکرد عدالت محور قرآن در امور بانوان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیبی سی سرا، اظهار داشت: قرآن کریم به این حد بسنده نکرده و با ذکر مصادیق روشن زنان الگو، از نقش کم نظیر بانوان اثرگذار تجلیل نموده است.

مشاهده وقایع میدانی بانوان، سندی بر ترویج ارزش‌های الهی است

وی افزود: کانون توجه قرآن «انسانیت» و نه «جنسیت» است،؛ از این‌رو میدان رشد و تعالی به یک میزان برای مرد و زن مهیاست «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً».

مدیر حوزه علمیه خواهران گیلان، با اشاره به حضور میدانی زنان در جامعه افزود: فارغ از تحلیل آمیخته با تمجید تعالیم دینی از زن، مشاهده وقایع میدانی و واقعیت‌های مستند تاریخی، تأثیر بی‌بدیل بانوان در ترویج و پاسداشت ارزش‌های الهی، صفحه ماندگار دیگری از افتخارات جامعه بانوان است.

حجت الاسلام والمسلمین حبیبی سی سرا، اظهار داشت: تأمل در سیره بانوانی چون خدیجه‌کبری، فاطمه زهرا (س)، ام‌البنین (س)، زینب کبری (س)، فاطمه معصومه (س) تا شهدای دوران سراسر نور دفاع مقدس‌، همه و همه در یک نکته متفق‌القول‌اند که بانوان تربیت‌یافته با معارف دین، در میدان عمل «کماهوحقه» درخشیده‌اند و شایسته و بایسته است که مورد تأسی قرار گیرند.

تغییرات سبک زندگی در عصر حاضر، رسالت بانوان را تغییر داده

وی، در ادامه با اشاره به رسالت حوزه‌های علمیه گفت: ناگفته پیداست که تغییرات گسترده در سبک‌زندگی، ظرافت و پیچیدگی خاصی به زمان حاضر داده است و بر همین سیاق رسالت بانوان عالمه هم دچار تغییراتی شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گیلان، گفت: اگر تا دیروز رسالت زنان در ساحت خانه تعریف می‌شد و شاید امکان ایفای نقش اجتماعی برای بانوان به صورت حداقلی فراهم می‌شد، اما امروزه با تغییرات گسترده مورد اشاره، ظرفیت‌های فراوانی برای ایفای نقش‌های گوناگون اجتماعی فراهم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حبیبی سی سرا، خاطر نشان کرد: با شناسایی ظرفیت‌های موجود، با فراهم سازی توانمندی‌های متناسب -علمی و عملی- فرصت‌های پیش‌آمده را مغتنم شماریم.

وی افزود: بی‌تردید نقطه عزیمت ایجاد فرصت‌های بی شمار که در آن زنان بتوانند با حفظ هویت زنانه به رسالت‌های اجتماعی خود نیز جامه عمل بپوشانند، نعمت بزرگ انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین حبیبی سی سرا، اظهار امیدواری کرد: در پرتو توجهات الهی و عنایت امام عصر (عج) بتوانیم از این ظرفیت استثنایی تاریخی در سایه توجه به رهنمودها و مطالبات امامین انقلاب، کتابی نورانی از نقش‌آفرینی بانوی تراز دین را بنگاریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha