جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست نقش علما در تمدن سازی اسلامی در ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام امامی گفت: فرهنگ توحیدی بر اساس عبودیت و بندگی الهی است و در تمدن اسلامی ساختارهایی مشخص شده است تا به نیازهای انسان پاسخ مشروع بدهد و در دنیا تمدن‌ها هستند که سبک زندگی را ایجاد می‌کنند و لذا سبک زندگی بخشی از این پازل است که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام منصور امامی امروز در نشست نقش علمای اسلامی در تمدن اسلامی که با حضور علمای شیعه و اهل سنت در دفتر امور اهل سنت آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار داشت: تمدن اسلامی جز مباحثی است مورد توجه جدی مستشرقین قرار گرفته است و آن‌ها مطالعات فراوانی در این زمینه انجام داده‌اند و متأسفانه در جهان اسلام آن‌گونه که باید تحقیقات و پژوهش‌ها در بحث تمدن اسلامی صورت نگرفته است.

وی افزود: علم یکی از پایه‌های تمدن است و مسلمین به پشتوانه حمایت‌های اسلام و ائمه معصومین که علم را به عنوان سلطان معرفی کرده‌اند به تمدن علم محور وارد شده‌اند و لذا ما شاهد یک تمدن عظیم علمی در قرن چهارم هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی با بیان این‌که مسلمین برای درک دقیق احکام دین نیاز به علم داشتند، گفت: مسائل مختلفی از جمله مسافت، ارث، قبله و … نیاز به مباحث عمیق علمی دارد که علمای اسلام بدان مسلط بودند و لذا زبان علم در قرون اول، اسلام بود و هر کسی می‌خواست به مقوله دانش ورود پیدا کند ناچار بود اسلام را مطالعه کند.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب بر مسئله تمدن اسلامی تاکید دارند و از لحاظ دینی اگر بخواهیم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم مسئله اجتهاد پیش روی ما قرار می‌گیرد که لازم است به تمدن به عنوان پایه‌های سبک زندگی به صورت اجتهادی وارد بشویم.

حجت الاسلام امامی تصریح کرد: آیت الله اعرافی در مورد اجتهاد کتابی را تحت عنوان " درآمدی بر اجتهاد تمدن ساز" به رشته تحریر در آورده و این مسئله را موشکافی کرده و چگونگی و چیستی اجتهاد تمدن سازی را مورد بررسی قرار داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه جنگ‌های صلیبی از بُعدهای مختلفی قابل بررسی است، گفت: به اندازه‌ای که اروپایی‌ها در مورد جنگ‌های صلیبی کار کرده‌اند ما کوتاهی کرده‌ایم و درست است که در اکثر جنگ‌ها اروپایی‌ها از اسلام شکست خوردند، اما در اثر این اتفاقات با علوم اسلامی آشنا شده و کتب اسلامی را به غارت بردند و برخی‌ها را نیز آتش زدند.

حجت الاسلام امامی افزود: در دوران رنسانس وقتی علوم اسلامی وارد اروپا شد و دانشمندان به سمت جهش علمی و تولید دانش روی آوردند، چون کلیسا حاکم بر اروپایی‌ها بود، می‌گفت کشفیات علمی هم باید با کتاب مقدس که تحریف شده بود، مطابقت داشته باشد و لذا برخی علوم را در مقابل معارف تحریف شده مسیحیت دیدند و به همین دلیل خیلی از دانشمندان توسط کلیسا قتل عام شدند و نتیجه آن این شد که دانشمندان مقابل دین ایستادند و گزاره‌های دینی را مخالف علم و خرافه عنوان کردند.

وی تصریح کرد: دعوای بین علم و دین از درگیری کلیسای مسیحیت قرون وسطا با دانشمندان علوم تجربی روی داد و رفته رفته این مسئله را به تمام ادیان الهی تعمیم داده و تناقض علم و دین را مطرح کردند و لذا تمدنی که بر پایه آن علم در غرب شکل گرفت و صرفاً یک تمدن مادی بود در حالی که اسلام نه تنها مخالفتی با علم نداشت بلکه آن را عامل ماندگاری دین معرفی می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، بیان کرد: وقتی داروین نظریه تکامل را مطرح کرد، اروپایی‌ها با ساختار غلط از این نظریه استفاده ایدئولوژی کردند که فریضه داروین باید مانیفست اعتقادی غرب قرار گیرد و کسی حق ندارد آن را مخدوش کند چرا که نظام مادی‌ای که درست کرده بودند انسانی را طلب می‌کرد که در حد حیوانی باشد تا نظام سرمایه داری از آن کسب درآمد کند.

وی با بیان این که امروز برای اینکه بتوانیم تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم باید علوم خود را بازخوانی کرده و به سوالات روز دنیا جواب بدهیم، گفت: علوم اسلامی برخاسته از تفکر ناب انبیا، ائمه معصومین و علمای بزرگ است و ما باید آن را بازخوانی و نوآوری کنیم، متأسفانه در این خصوص کم کاری‌هایی صورت گرفته است و این که رهبر انقلاب به مسئله تولید نرم افزاری علم تاکید دارند همین است و تولید دانش جز با مجاهدت علما محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام امامی در پایان اظهار کرد: فرهنگ توحیدی بر اساس عبودیت و بندگی الهی است و در تمدن اسلامی ساختارهایی مشخص شده است تا به نیازهای انسان پاسخ مشروع بدهد و در دنیا تمدن‌ها هستند که سبک زندگی را ایجاد می‌کنند و لذا سبک زندگی بخشی از این پازل است که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha