دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خدری

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: امام هادی(ع) در دوران سخت متوکل عباسی که امام را در سامرا ساکن کرد و به شدت زیر نظر داشت توانست شبکه ارتباطی با شیعیان که از زمان امام جواد (ع) ایجاد شده بود را توسعه و تقویت کند.

حجت الاسلام رضا خدری مدیر حوزه علمیه استان بوشهر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بوشهر با تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع) اظهار داشت: امام هادی (ع) با وجود اختناق شدید، شبکه ارتباطی شیعه را تقویت و مدیریت کرد.

وی افزود: امام هادی (ع) در دوران سخت متوکل عباسی که امام را در سامرا ساکن کرد و به شدت زیر نظر داشت، توانست شبکه ارتباطی با شیعیان که از زمان امام جواد (ع) ایجاد شده بود را توسعه و تقویت کند، منتهی به جهت اختناق شدید، این کار به صورت مکاتبه‌ای و غیر حضوری صورت گرفت و از این طریق زمینه آشنایی شیعیان را با شرایطی آینده، خصوصاً شرایط غیبت امام معصوم، فراهم آورد.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر با بیان اینکه زندگی ائمه هدی علیهم‌السلام را می‌توان بر پایه سه نقش، تقسیم بندی کرد گفت: نخست نقش مصون‌سازی اسلام در برابر آسیب کژروی است. آسیبی که پس از رحلت پیامبر (ص) روی داد و ممکن بود اسلام را سراسر به باد فنا دهد. برای ائمه اطهار علیهم‌السلام، در این مرحله پیش از هر چیز این مهم بود که اسلام استوار داشته شود. این نقش را امیرمومنان (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ایفا کردند و تا امام سجاد (ع) ادامه یافت.

وی، نقش دوم را ایجاد چارچوب ویژه برای شیعیان، به‌عنوان گروه مؤمن و پاسدار بر میراث حقیقی اسلام و شریعت و احکام قرآن دانست و گفت: این نقش از امام باقر (ع) آغاز می‌شود و با امام رضا (ع) به پایان می‌رسد.

حجت الاسلام خدری، نقش سوم را آماده‌سازی برای به‌دست گرفتن زمام حکومت عنوان کرد و افزود: از دوران امامت امام رضا (ع) آغاز می‌شود، در این مرحله دیگر شیعیان به‌سطحی رسیدند که آنان را به‌گرفتن زمام حکومت نزدیک می‌کرد. پایگاه‌های مردمی آنان به‌جایی رسید که خطر سیاسی بی‌چون و چرایی برای خلفا شکل می‌داد.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر با تبریک فرا رسیدن ماه رجب گفت: ماه رجب، ماه استغفار، تقرب به ارزش‌های الهی و فرصت بسیار مناسبی برای خودسازی و تقویت روحیه معنوی جامعه است؛ در سخنان پیامبر گرامی خدا، ماه رجب‌، شَهرُ اللّهِ الاصَبُّ نامیده شده است؛ یعنی ماه فرو ریزنده. زیرا رحمت الهی را بر مردم فرو می‌ریزد.

وی با بیان اینکه ماه رجب، ماه دعا و نیایش و تهذیب است، اظهار داشت: پیامبر فرمود: ماه رجب ماه استغفار و آمرزش خواهی امت من است؛ أَکْثِرُوا فِیهِ الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ در ماه رجب بسیار استغفار کنید، قطعاً که خداوند غفور و رحیم است؛ استغفار باعث غفلت زدایی می‌شود و اگر ما خود را در محضر خدا بدانیم، گفتارمان و سکوتمان و عمل خود را دقت می‌کنیم که هر چیزی نگوییم و هر چیزی نشنویم. ملاحظه می‌کنیم که علیه چه کسی حرف می‌زنیم و به نفع چه کسی حرف می‌زنیم.

حجت الاسلام خدری گفت: اگر این موارد در ماه رجب رعایت شود، آنگاه انسان با یک جان پاک و صافی شده به ماه شعبان و سپس ماه مبارک رمضان ورود می‌کند و بهترین فیوضات را از آن ماه می‌برد.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha