شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حمله به یمن

حوزه/ دکتر دانش، بحران یمن را یکی از بزرگترین بحران های تاریخ شبه جزیره عربستان ارزیابی کرد و گفت: متجاوزان با محاصره، حملات زمینی، هوایی، زیرساخت‌های اقتصادی، کشاورزی، بهداشتی و آموزشی یمن را تخریب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر فهیم دانش مدیر مرکز بین الملل صدا و سیما در همایش بین‌المللی «بررسی ابعاد تجاوز به یمن» که امروز به همت بنیاد بین‌المللی اربعین به صورت مجازی برگزار و از تلویزیون اینترنتی abarat.ir پخش شد، حضور در این همایش را باعث افتخار توصیف کرد و گفت: درباره «بررسی ابعاد حقوقی تجاوز به یمن» صحبت خواهم کرد.

مدیر مرکز بین الملل صدا و سیما دو موضوع را درباره یمن، در عرصه حقوق بین‌الملل قابل تأمل و بررسی توصیف کرد و افزود: نحوه و مشروعیت مداخله نظامی از یک سو نحوه و چگونگی استفاده از زور و جنگ باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی نحوه استفاده از زور به وسیله ائتلاف تحت رهبری دولت سعودی را محور بحث خود قرار داد و ابراز داشت: از سال ۲۰۱۵ تا الان کشور یمن در محاصره زمینی، دریایی و هوایی است که متحمل چند صدهزار حمله به این مردم صورت گرفته است و بسیاری از قربانیان این حملات نظامی کور، زنان، کودکان و سالمندان بوده‌اند.

دکتر دانش ادامه داد: حملاتی که به عمد زیرساخت‌های اقتصادی، کارخانه‌های مواد غذایی، راه، شبکه‌های بهداشت، آبیاری و زیرساخت‌های کشاورزی یمن را تخریب کرده است.

مدیر مرکز بین الملل صدا و سیما یکی از بزرگترین بحران‌های تاریخ شبه جزیره عربستان در یمن را مورد اشاره قرار داد و توضیح داد: در حال حاضر بیش از هشتاد درصد مردم یمن نیازمند کمک‌های فوری هستند، ۲۲ میلیون نفر از امنیت غذایی برخوردار نیستند و مراکز درمانی متعددی که در آمار بیش از هزار مرکز است به وسیله سعودی‌ها تخریب شده‌اند یا قابلیت ارائه خدمت ندارد.

وی در ارائه آماری گفت: ده‌ها میلیارد دلار به بخش‌های زیرساختی یمن خسارت وارد شده است، بخش بهداشت به کلی نابود شده است و موجب بیماری‌های مسری شده است؛ محیط زیست و پروژه‌های آبرسانی مورد حمله ائتلاف قرار گرفته است؛ آب آشامیدنی از مردم بسیاری دریغ شده است.

دکتر دانش افزود: آمار بسیار قابل توجهی از وبا، فوت افراد، کودکان، بزرگسالان، حسبه، دیفتری، سو تغذیه، کم‌خونی، رشد نامناسب به وفور مشاهده می‌شود. کمبود دارو و ناممکن بودن درمان مشاهده می‌شود و بسیاری از این داروها در طول محاصره فاسد شده‌اند.

مدیر مرکز بین الملل صدا و سیما به خسارت‌های بخش آموزش و پرورش یمن اشاره کرد و گفت: بسیاری از امکانات دانشگاه‌های دولتی و خصوصی یمن تخریب کلی و جزئی شده است؛ ۹۵ پژوهشکده و دانشگاه به صورت کلی نابود شده‌اند؛ امکان آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی هم در موارد متعددی نابود شده است؛ ۴۴۳۵۴۰۹ دانش آموز دختر و پسر به مدرسه نمی‌روند؛ اختلال روانی و سو تغذیه موارد بسیار شایع است.

وی با اشاره به خسارات عمدی شیمیایی و بمب‌های خوشه‌ای به کشاورزی یمن افزود: شهروندان یمنی دزدیده، زندانی و شکنجه می‌شوند و مجبور به اعترافات دروغ می‌شوند و بدون احکام عادلانه مجازات‌هایی می‌شوند که منشأ قضائی ندارد؛ اعدام و قطع عضو می‌شوند. اسرا در زندان‌های مخفی و غیر استاندارد نگهداری می‌شوند و مورد خشونت و تجاوز قرار می‌گیرند.

دکتر دانش مخاصمات موجود در یمن را نقض روشن و فاحش حقوق بین‌الملل به وسیله دولت‌های درگیر در ائتلاف سعودی عنوان کرد و افزود: استفاده از سلاح‌های ممنوع و نقض اصل تناسب و عدم تفکیک را رعایت نمی‌کنند؛ حملات کورکورانه است و به کار بردن مهمات غیر متعارف که آثاری برای سال‌های آینده محیط زیست و مردم یمن به همراه دارد را می‌شود در زمره نقض اساسنامه ۱۹۹۸ قرار داد و به آن‌ها اطلاق جنایت جنگی کرد.

مدیر مرکز بین الملل صدا و سیما از فروش منابع طبیعی یمن به وسیله ائتلاف و تخریب آثار باستانی این کشور را از دیگر جنایات ائتلاف سعودی برشمرد و ابراز داشت: ۱۹۳۴ مکان دینی، فرهنگی و گردشگری تخریب و ویران شده است، مکان‌هایی که بسیاری از آن‌ها دارای ارزش تاریخی و تمدنی و فرهنگی برای ملت یمن بده است و بازسازی آن‌ها تقریباً غیر قابل تصور است.

وی ائتلاف را مسئول جبران خسارات به یمن دانست و تصریح کرد: صلح در یمن باید عادلانه و پایدار باشد؛ متجاوزان باید مسئولیت خود را قبول کنند تا صلحی پایدار را در یمن شاهد باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha