دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محسن قمی

حوزه/ معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: مبنای تقریب، نگاه بلند امت واحده و تمدن اسلامی است؛ بنابراین، با تأسی به ائمه اطهار(ع)، باید جامعه اسلامی را به سمتی پیش ببریم که برنامه‌ها، آرمان‌ها و دشمنان مشترک دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ۱۷ بهمن در جمع طلاب شرکت‌کننده دوره «تربیت متخصص تقریب مذاهب اسلامی»، که در سالن همایش مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی برگزار شد، اظهار کرد: قرن بیستم، دوران علم و فناوری است، انسان‌ها به این نتیجه رسیدند که باید علم و ایمان در قرن ۲۱ همراه یکدیگر باشد و بدین ترتیب، زمینه برای طرح مسائل معنوی افزایش یافت.

عضو خبرگان رهبری افزود: در بیشتر دهه‌های قرن ۲۰، دنیا به دو قسمت سوسیالیسم و لیبرالیسم تقسیم شده بود. سوسیالیست‌ها شعار عدالت و لیبرالیست‌ها شعار آزادی را بیان کردند و هیچ گفتمان دیگری وجود نداشت. در اواخر قرن ۲۰ مسئله دیگری پدید آمد و گفتمان «قرآن و اسلام با شعار آزادی و عدالت» در کنار لیبرالیسم و سوسیالیسم قرار گرفت، ولی نه آزادی حیوانی و نه عدالت صرفاً اقتصادی، بلکه آزادی واقعی و انسانی و عدالت همه جانبه مد نظر بود.

اهتمام مبلغین برای تقویت ارتباط با پیروان دیگر فرق

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی شعار گفتمان قرآنی را کرامت عنوان کرد و گفت: گفتمان کرامت در کنار آزادی و کرامت، مؤلفه‌های دیگری مانند عقلانیت، اعتدال، اخلاق، معنویت و دیانت در کنار اخوت و برادری داشت. از آیات قرآنی موجود در این زمینه می‌توان به آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ / اسرا: ۷۰»، «إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ / تکویر: ۱۹» و حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» اشاره کرد.

وی، با اشاره به رسالت مروجان دین در قرن ۲۱، تصریح کرد: زمانی دین را نماز، روزه و خمس، زکات و مسائل فردی تعریف کرده و احکام اسلامی را به این مسائل عبادی محدود می‌کینم و زمانی اسلام را، دین جامع در نظر می‌گیریم که برای همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی تربیتی بشر برنامه ارائه می‌کند و به تعبیر مقام معظم رهبری، نگاه تمدنی به دین وجود دارد. نام این دین و جامعه ایده‌آل را، که وعده آن را می‌دهیم، «تمدن اسلامی» می‌گذاریم که گام نخست آن، ظهور حضرت مهدی (عج) است.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری بر زمینه‌سازی به منظور تربیت افراد متخصص در زمینه تمدن‌اسلامی تأکید کرد و گفت: دوره تقریب دارای پیش فرض نگاه تمدنی است. باید در نظر داشت تلاش برای حفظ جان مسلمانان پیرو اسلام ناب محمدی (ص) از هر واجبی مهم‌تر است.

وی، با اشاره به اهمیت الگوگیری از سیره ائمه اطهار (ع)، تصریح کرد: شاگردان امام صادق (ع) از مذاهب مختلف اسلامی بودند. اگر امام (ع) می‌خواستند مسائل تقریبی را در نظر نگیرند، پیروان مذاهب مختلف اسلامی در درس ایشان حضور پیدا نمی‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، شیخ طوسی، سیدمرتضی، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، شیخ عبدالکریم، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را از دیگر پیشگامان تقریب برشمرد و عنوان کرد: ائمه اطهار (ع) از پیروان خویش انتظار داشتند به گونه‌ای در جامعه اسلامی رفتار کنند که پیروان همه مذاهب اسلامی بتوانند به راحتی در کنار یکدیگر زندگی کنند؛ بنابراین، باید به تقویت ارتباط با پیروان دیگر فِرق اسلامی اهتمام داشته باشند.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، با اشاره به شبهاتی که در زمینه تقریب وجود دارد، گفت: مبنای تقریب، نگاه بلند امت واحده و تمدن اسلامی است؛ بنابراین، با تأسی به ائمه اطهار (ع)، باید جامعه اسلامی را به سمتی پیش ببریم که دشمنان مشترک، برنامه‌ها و آرمان‌های مشترکی دارد و خود را برای کار بزرگی آماده کنیم.

وی به لوازم ضروری برای تجهیز به مباحث این دوره‌ها اشاره و ابراز کرد: شرکت در این دوره‌ها و بحث با علما و دانشمندان، یکی از لوازم است. شما فرهیخته، صاحب نظر، اهل اجتهاد و قریب الاجتهاد هستید و اشکال ندارد نظریه‌ای را از استادی قبول نداشته باشید، ولی در مجموع باید به سمت امت واحده اسلامی گام برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی تصریح کرد: زندگی نامه آیت الله تسخیری را مطالعه کنید تا دریابید ایشان چه زحمات زیادی متحمل شد تا از فشارهای واردشده به مسلمانان راستین در گوشه و کنار دنیا کاسته شود.

وی، با بیان اینکه علمای مذاهب دیگر اطلاعات اندکی از مکتب اهل‌بیت (ع) دارند، خاطرنشان کرد: باید بکوشید به جز تقریب علمی، تقریب عاطفی و محبت، تقریب رفتاری داشته باشید و زمینه و مسیر را فراهم کنید و از تجربیات دیگران بهره ببرید و مورد احترام و علاقه علما و پیروان مذاهب دیگر اسلامی باشید.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha