پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
تصاویر آرشیوی/ گردهمایی طلاب و فضلای استان مرکزی،آیت الله اراکی در بهمن ماه۱۳۸۴

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: تلاش صهیونیسم این بوده که دینی را ارائه دهد که مورد سلایق و ذائقه بشر امروزی است، اما دین در قرآن به معنای نظامی است که روابط اجتماعی بشر را تنظیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی در نخستین میز تبیین با موضوع «نقش حوزه در شکل‌گیری، تداوم و غایت انقلاب اسلامی» که با حضور اساتید، طلاب و فضلای حوزه در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، گفت: رسالت اصلی حوزه ادامه رسالت انبیا الهی و رسالت انبیا هم اقامه عدل در جامعه اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، بیان داشت: انبیا آمده‌اند عدل را برقرار کنند، اگر این کار را نتوانسته‌اند انجام دهند، باید کاری کنند تا زمینه عدل برپا شود. اگر جامعه‌ای از این دو حالت خالی شد، چنین جامعه باید منقرض شود.

آیت الله اراکی گفت: همه انبیا آمده‌اند عدل یا فرصت عدل را برپا کنند در همین راستا یکی از کارهایی که باید انجام شود، تشکیل حاکمیت واحد است. این حاکمیت شئونی دارد که از جمله حضور حاکمان عادل و پذیرش مردم و در ادامه برقراری فقه نظام و فقه اجتماعی است.

عضو شورای عالی حوزه افزود: جامعه با نظام اجتماعی، جامعه می‌شود و کسی که این نظم را ایجاد می‌کند، حاکمیت است. تا حاکم نباشد تا نظم را اجرا کند، جامعه‌ای هم نخواهد بود.

وی بیان داشت: خدای متعال از آغاز آفرینش بشر را نیافریده که در کره خاکی رها باشد و فساد کند، بلکه برای او برنامه تعیین کرده و این نشان می‌دهد که بشر بدون احکام فقیه نبوده است. این بیانگر این است که در هر دوره‌ای به وسیله انبیا قوانین الهی برای بشر بیان شده است.

آیت الله اراکی گفت: بنابراین همه فقه ما حکومت و سیاست است و در همین راستا کلماتی مانند خدا، در فرهنگ غربی تحریف بدی شده است و در این تحریف نقش صهیونیسم بسیار آشکار است.

عضو شورای عالی حوزه با اشاره به معنای خدا در قرآن، افزود: قرآن می‌فرماید خدا فرمانروا است و هر حرکتی در این جهان به فرمان خدا انجام می‌شود. در جامعه بشر و جهان فرمان از آن خدا است. خدا همه‌کاره است.

وی بیان داشت: کلمه دومی که مورد تحریف صهیونیسم جهانی قرار گرفته است، دین است. تلاش صهیونیسم این بوده که دینی را ارائه دهد که مورد سلایق و ذائقه بشر امروزی است، اما دین در قرآن به معنای نظامی است که روابط اجتماعی بشر را تنظیم می‌کند.

آیت الله اراکی گفت: کلمه سوم سیاست است که مورد تحریف قرار گرفته است. آنها می‌گویند سیاست یعنی دانش فرمان، اما قرآن می‌گوید سیاست یعنی امر و نهی.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه حوزه کارش آموختن نظام امر و نهی الهی و اجرای آن است، افزود: اما افرادی هنوز معنای سیاست را به خوبی درک نکرده‌اند و لذا فکر می‌کنند که حوزه نباید در مسائل سیاسی دخالت کند. این افراد معلوم است که معنای سیاست و فقه را درست نفهمیده‌اند. سیاست همان امر و نهی است این چیزی است که در حوزه هم تدریس می‌شود، ولی چرا بعضی این معنای صریح را نمی‌فهمند.

وی، با اشاره به دو میثاق مهم اطاعت و نصرت، افزود: مسئولیت اطاعت موضوع مهمی است و تکلیف یا فرمان خدا بزرگترین تکریم بشر است. تکلیف این نیست اگر بشر اطاعتی کرده است، منتی بگذارد. تکلیف برای تکریم بشر است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه شهدا نماد وفای به دو میثاق اطاعت و نصرت می‌باشند، بیان داشت: میثاق دوم نصرت و یاری کردن انبیا الهی است. شهدا هم برای یاری کردن جان خود را فدا کردند. این جوانانی که در خود غلطیدند، برای اطاعت از دین و نصرت انبیا بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha