شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
روزنامه نگار و تاریخ‌دان مکزیکی

حوزه/روزنامه نگار و تاریخ‌دان مکزیکی درباره پیامبر اسلام (ص) چنین می‌نویسد: مرد بسیار تحصیلکرده‌ای از من پرسید که چرا من فقط درباره مسیحیت می‌نگارم و هرگز درباره ادیان دیگر نمی‌نویسم؟

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از elregio، یک روزنامه نگار و تاریخ‌دان مکزیکی درباره پیامبر اسلام (ص) نوشت: مرد بسیار تحصیلکرده‌ای از من پرسید که چرا من فقط درباره مسیحیت می‌نگارم و هرگز درباره ادیان دیگر نمی‌نویسم؟ حق با او بود و من باید این کار را انجام دهم؛ زیرا خورشید برای همه طلوع می‌کند؛ بنابراین امروز در مورد دین اسلام صحبت خواهم کرد.

مسلمانان به محمد احترام می‌گذارند. از او با لقب پیامبر یاد می‌کنند و به دنبال نام او از عبارت «صلی الله علیه و سلم» یا «علیه الصلاۀ و السلام» استفاده می‌کنند.

در زمینه موسیقی اسلامی، موسیقی صوفیان در ستایش محمد برجسته است، هرچند برخی این‌چنین جشن‌هایی را برخلاف روح اسلام می‌دانند. همه مسلمانان بر عظمت شخصیت محمد اتفاق‌نظر دارند و در احادیث (نقل‌های شفاهی)، وقایع زندگی او و آثار او و اسناد مکتوب او موجود است.

محمد در غاری در کوه حرا در نزدیکی شهر مکه مشغول مراقبه بود و در حال خواب، فرشته بزرگ جبرئیل بر او ظاهر شد و متن کامل قرآن را به او نشان داد و به او گفت: «بخوان» و دستور داد که دین جدید را به نام خدای یگانه بخشنده مهربان اعلام کند.

محمد حدود ۴۰ سال داشت. او مرد خوبی بود، اما سواد نداشت. چگونه باور کنیم که او به‌تازگی مأموریت الهی دریافت کرده است؟ اولین باری که احساس کرد خدا او را مبعوث کرده است در ماه رمضان سال ۶۱۰ بود. یک قرن طول کشید تا ارتش مسلمانان قلمرو خود را از هند تا شبه‌جزیره ایبری گسترش دهد و دین آن‌ها توسط ده‌ها میلیون نفر پذیرفته و اجرا شود. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که حدود یک میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد.

محمد هرگز ادعا نکرد معجزه می‌کند، اما مکه را که شهری کوچک واقع در غرب صحرای عربستان است، به پایگاه توحید و انگیزه‌ای فاتح تبدیل کرد که قدرت‌های سیاسی، نظامی و مذهبی را در منطقه‌ای به وسعت بیش از ۱۰ میلیون کیلومتر مربع از بین برد و ارتش‌های دو امپراتوری حاکم در آن زمان (روم و ایران ساسانی) را شکست داد.

محمد که بود؟

وی در حدود سال ۵۷۰ میلادی در خانواده‌ای فقیر از طایفه بنی‌هاشم که با طایفه بنی‌امیه برای تسلط بر مکه در نزاع بودند، متولد شد. پدرش عبدالله قبل از به‌دنیا آمدن او درگذشت و مادرش آمنه، به دلیل نبود امکانات لازم، او را به حلیمه سپرد تا در صحرا از او پرستاری کند. زمانی که محمد ۷ ساله بود حلیمه در مدینه درگذشت.

محمد که یتیم و فقیر بود توسط عمویش ابوطالب نگهداری می‌شد. مسلمانان معتقدند که او در جوانی چوپان بود و در کاروان‌های تجاری حضور می‌یافت. در طی شرکت در همین کاروان‌ها بود که با بیوه‌ای ثروتمند به نام خدیجه آشنا شد و با او ازدواج کرد. خدیجه حدود ۱۵ سال از محمد بزرگ‌تر بود. این زوج هفت فرزند داشتند، سه پسر که در طفولیت فوت کردند و چهار دختر که فقط آخرین آن‌ها فاطمه زنده ماند و صاحب فرزند شد.

محمد برای جذب پیروانش نیاز به زمان داشت. اولین کسی که به او ایمان آورد همسرش خدیجه و سپس پسر عمویش علی بن ابی‌طالب بود. علی بعدها داماد او نیز شد و پس از رحلت محمد این امتیاز را داشت که خلیفه اول عربستان باشد. دوران زندگانی محمد پر از موفقیت‌های نظامی و سیاسی بود که با چهره مذهبی او مزین شده بود.

این رهبر نظامی، سیاسی و مذهبی در تاریخ جهان نفوذ کرد و آداب و رسوم و فرهنگ دینی را که همچنان در حال گسترش است، به ارث گذاشت.

حوزه: برخی نوشته های این تاریخ دان مکزیکی بر اساس آموزه های اهل سنت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha