پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شیخ شریف ربیع عثمان بابا

حوزه/ مراسم سومین سالگرد ارتحال شیخ شریف ربیع عثمان بابا، از شعرا و علمای مسلمان تیجانیه مذهب و بنیانگذار شعر اسلامی در قاره آفریقا، در نیجریه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مراسم سومین سالگرد وفات عالم تیجانی مسلک و شاعر مسلمان افریقایی، شیخ شریف ربیع عثمان بابا، توسط جمعی از اعضای مجمع ملی شعرای مسلمان قاره آفریقا که خود وی بنیانگذار و رئیس سابق این تشکیلات بود، روز گذشته در محل زادگاهش شهر کانو نیجریه برگزار شد.

در این مراسم باشکوه جمع قابل توجهی از علما و مبلغین شیعه و تیجانی مذهب و نیز نمایندگانی از طرف شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است، شیخ شریف ربیع عثمان بابا، در سال ۱۹۶۵ در یکی از قریه های کوچک ایالت کانو نیجریه در خانواده‌ای زراعت پیشه و عامی دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی خود را در ایالت کانو با اتمام رسانید و به منظور ادامه تحصیل از محل زندگی خود مهاجرت کرده و از علمایی از سایر بلدان اسلامی در آفریقا همچون مصر و لیبی و الجزایر کسب علم نمود.

وی در سنین میانسالی از جانب برخی از علمای وقت الازهر مصر به درجه استادی رسید و به منظور ادامه زندگی با شهر کانو و محل زادگاهش بازگشت و بدلیل علاقه وافر خود به شعر اسلامی و شعرای مسلمان این شاعر و عالم تیجانی مذهب (انجمن شعرای مسلمان قاره آفریقا) را تأسیس و خود ریاست آن را برعهده گرفت.

در دوران ریاست وی بر این تشکیلات بین المللی به همت و تلاش او و اطرافیانش جمع زیادی از شعرا و کسانی که در شعر اسلامی دستی بر قلم داشتند توانستند عضو این انجمن شده و تحت عنوان این منظمه ادامه فعالیت دهند.

شیخ شریف عثمان سرانجام در سال ۲۰۱۹ میلادی در حالی که تنها ۵۴ سال داشت و در اوج اعتبار و کانون توجه در قاره آفریقا بود به دلیل ابتلا به بیماری صعب العلاج چند روزی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت نیجریه شهر ابوجا بستری شد و نهایتاً جان به جان آفرین تسلیم کرد و در محل تولدش شهر کانو به خاک سپرده شد.

همچنین از وی آثاری همچون دیوان اشعاری به زبان هوسا در مدح پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت عصمت علیهم السلام و صحابه به جای مانده که تا کنون به برخی از زبان‌های رسمی آفریقا همچون زرما، فرانسه و انگلیسی ترجمه و منتشر شده است.

سالگرد درگذشت بنیان‌گذار شعر اسلامی در آفریقا برگزار شد

سالگرد درگذشت بنیان‌گذار شعر اسلامی در آفریقا برگزار شد

سالگرد درگذشت بنیان‌گذار شعر اسلامی در آفریقا برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha