جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تهرانی

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر این که امروز رسالت حوزه‌های علمیه خواهران دفاع از حریم زن و خانواده و پاسخ به مسائل مربوط به زنان و بانوان است؛ گفت: امروز دیگر جنگ ما، جنگ نظامی نیست؛ بلکه جنگ ما جنگ اقتصادی و فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی تهرانی در سخنانی به مناسبت ایام دهه فجر صورت گرفت در پاسخ به این سوال که حوزه‌های علمیه خواهران بعد از انقلاب اسلامی چه فعالیت‌هایی داشته‌اند و چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی نعمت بزرگی است که خداوند در اختیار ما قرار داده و امیدوارم خدا به همه ما توفیق دهد که بتوانیم از این نعمت به نحو احسن پاسداری کنیم و قدر این لطفی که خداوند شامل حال جهان اسلام کرده است را بدانیم و آن را حفظ کنیم و به دست صاحب اصلی آنکه وجود نازنین امام عصر (عج) است بسپاریم.

همه اقشار در جریان انقلاب اسلامی تأثیرگذار بودند

وی افزود: همه اقشار چه به لحاظ جنسیتی؛ مردان و زنان و چه به لحاظ سن و سال؛ کودکان و نوجوانان و بزرگترها و چه به لحاظ جایگاه اجتماعی‌شان نهادهای مختلف، در جریان انقلاب اسلامی، چه قبل از پیروزی و چه بعد از آن، تأثیرگذاری خاص خود را داشته‌اند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حوزه‌های علمیه یقیناً چه حوزه برادران و چه حوزه خواهران در شکل‌گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) یقیناً پیشگام بودند و در جهت‌دهی حرکت مردمی بسیار نقش داشتند، ادامه داد: آن موقع هنوز حوزه‌های علمیه خواهران به شکل فعلی نبود و مکتب‌خانه‌هایی زیر نظر بزرگان و اساتید حوزه بود که خانم‌ها در آن درس می‌خواندند که بسیاری از آن‌ها در جریان انقلاب و بعد از انقلاب اثرگذار بودند و نقش داشتند.

نقش فعال بانوان حوزوی در پیروزی انقلاب

وی خاطرنشان کرد: در جریان انقلاب این خانم‌های حوزوی با توجه به کار تبلیغی که در مجالس بانوان داشتند و خواهران را برای انقلاب تشویق و تهییج می‌کردند، نقششان در کنار مابقی اقشار مردم به صورت فعال مشهود بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بسیاری از همین خانم‌های حوزوی، در مناصب اجتماعی سیاسی ورود پیدا کردند، گفت: یادم هست در مجلس خبرگان اول و مجلس شورای اسلامی اول، بخشی از خانم‌های تحصیل کرده و متدینه حوزه و دانشگاه حقیقتاً اثرگذار بودند؛ همه کسانی که تاریخ انقلاب را دیده‌اند و می‌شناسند یا مطالعه کرده‌اند می‌دانند که خواهران تحصیل کرده در همان حوزه‌های شکل قدیم، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در تصدی بعضی از مناصب اجتماعی و سیاسی چقدر اثرگذار بودند.

وی بیان داشت: در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله نیز خواهران طلبه ما در کنار بقیه خانم‌ها چه در خود جبهه و چه در پشت جبهه‌ها بسیار فعال بودند و حقیقتاً خانم‌ها مصداق عینی این سخن حضرت امام (ره) هستند که فرمود «خانم‌ها نیمی از جامعه هستند و نیم دیگر را هم تربیت می‌کنند، یعنی مربی مردان هستند».

نقش مادران شهید و همسران شهید در انقلاب، دفاع مقدس و بعد انقلاب بسیار اثرگذار بود

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که «مرد از دامن زن به معراج می‌رسد»، افزود: نقش مادران شهید و همسران شهید نیز در انقلاب، دفاع مقدس و بعد انقلاب بسیار اثرگذار بوده است و برخی از خواهران اثرگذار طلبه‌های شهیده حوزوی بودند که در دوران دفاع مقدس خدمات فراوانی داشتند.

وی اظهار داشت: بعد از دوران جنگ تحمیلی و در دوران سازندگی و پیشرفت کشور، تا آنجایی که خواهران حوزوی می‌توانستند اثرگذار باشند، فعال بودند؛ در جنبه‌های تبلیغی بسیار کار کردند، در زمینه‌های فرهنگی کار کردند و آن‌ها که دست به قلم بودند نویسندگی کردند و کتاب‌های خوبی نوشتند.

امروز خواهران ما در نوشتن زندگینامه شهدا جلوتر از آقایان حرکت می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با بیان اینکه امروز خانم‌ها و خواهران ما که بخشی از آن‌ها هم طلبه هستند، در نوشتن زندگینامه شهدا جلوتر از آقایان حرکت می‌کنند، گفت: برخی از خانم‌های نویسنده به واسطه روحیه لطیفی که دارند کتاب‌های بسیار ارزشمندی در باب سیره شهدا نوشته‌اند که بعضی از آنها رتبه آورده و برگزیده شده‌اند و مقام معظم رهبری نیز تعدادی از این کتاب‌ها را تقریظ زده و تأیید کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از دوران دفاع مقدس نیز خواهران در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی فعالانه حضور داشته‌اند؛ از جمله در صحنه مقابله با بیماری کرونا که حضور خانم‌ها بویژه خواهران طلبه در جریان تغسیل، تدفین، آموزش دادن به خانم‌ها و در زمینه تهیه امکانات و تجهیزات بسیار پررنگ بود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از انقلاب، حوزه‌های علمیه ما که شکل منسجم‌تری به خود گرفته و متمرکزتر عمل کرده‌اند، گفت: این مسئله را در طراحی متون درسی، عناوین درسی و در سطوح مختلف ۱، ۲، ۳ و ۴ شاهد هستیم که کمک می‌کند خواهران به مرور و به طور کامل با مسائل اساسی دین در جنبه‌های مختلف فردی، عبادی و اجتماعی آشنا شوند.

وی با بیان این مسئله که کارهای خوبی صورت گرفته تا طلبه در فضای مسائل اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد، افزود: در همین راستا برخی رشته‌ها تأسیس، تدوین و راه‌اندازی شد که خواهران ما مشغول به تحصیل هستند و برخی نیز در دست اقدام و طراحی است.

در مسائل حوزه، آنچه که بسیار در اولویت قرار دارد، مسئله تربیت نسل آینده است

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با تأکید بر اینکه در مسائل حوزه، آنچه که بسیار در اولویت قرار دارد، مسئله تربیت نسل آینده است، گفت: خواهران به خوبی می‌توانند در حوزه تحصیل کرده و تربیت نوجوانان و جوانان را مورد توجه قرار دهند و در ترویج علوم اسلامی در بین بانوان نقش فعال داشته باشند.

وی، کادرسازی و نیرو پروری را یکی دیگر از وظایف حوزه‌های علمیه خواهران برشمرد و بیان داشت: در حوزه‌های علمیه تلاش می‌شود خواهرانی تربیت شوند تا بتوانند در صحنه‌های اجتماعی اثرگذار باشند، در مدیریت‌ها و عرصه‌های مختلف ورود پیدا کنند و مادران انقلابی خوبی برای فرزندان خود باشند.

رسالت حوزه‌های علمیه خواهران دفاع از حریم زن و خانواده است

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه امروز رسالت حوزه‌های علمیه خواهران دفاع از حریم زن و خانواده و پاسخ به مسائل مربوط به زنان و بانوان است؛ ادامه داد: امروز دیگر جنگ ما، جنگ نظامی نیست؛ بلکه جنگ ما جنگ اقتصادی و فرهنگی است.

وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که می‌فرمودند «دیگر در آینده قلم جای سلاح عمل می‌کند» و با بیان اینکه الان کار، کار فرهنگی و علمی است، اظهار داشت: در این عرصه‌ها متأسفانه دشمن خانواده‌ها را مورد حمله و هجوم قرار داده و بحث بانوان و خانواده‌های ما به شدت در تیررس حملات دشمنان قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی تصریح کرد: خواهران ما باید با جدیت از این کانون بسیار ارزشمند که کانون خانواده باشد، برای تربیت نسل‌های آینده حراست کنند، چون اگر خانواده شکست بخورد، اگر بانوان ما آسیب ببینند، قطعاً در آینده ما جوانانی که افتخارآفرین باشند، مانند شهدای بزرگی که در گذشته برای این کشور افتخار آفریدند و داشتیم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم، مانند شهید همت، شهید زین‌الدین، شهید باقری و حاج قاسم سلیمانی، دیگر نخواهیم داشت؛ لذا باید روی این جهت سرمایه‌گذاری کرد.

حوزه‌های علمیه، مردم را با اندیشه‌های امامین انقلاب آشنا کنند

وی افزود: یکی از کارهایی که ما به عنوان حوزه‌های علمیه خواهران باید روی آن‌ها حساس باشیم، این است که کل مردم باید با اندیشه امام خمینی (ره) و رهبری درباره تشکیل نظام اسلامی آشنا باشند؛ اگر این اندیشه درست جا نیفتد، دفاع از نظام و انقلاب شکل شعاری پیدا می‌کند؛ لذا ما باید عمیقاً با اندیشه‌های ناب بزرگان نظام اسلامی آشنا باشیم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه باید اندیشه‌های امامین انقلاب در میان همه مراکز علمی و آموزشی ما از جمله حوزه‌های علمیه حضوری پررنگ داشته باشد و روی آن برنامه‌ریزی شود، اظهار داشت: لازم است اندیشه‌های ناب بزرگان انقلاب اسلامی در عناوین درسی دیده شود تا فرزندان این سرزمین با این اندیشه‌ها آشنا شوند.

متون درسی باید با نگاه زنانه طراحی و تدوین شود

وی با اشاره به متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: متون درسی باید با نگاه زنانه طراحی و تدوین شود تا برای تربیت نسل آینده اثرگذار باشد که امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد و بنده به جد معتقد هستم که وظیفه اصلی ما در حوزه‌های علمیه خواهران در حال حاضر همین مسئله هست و ما باید روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی ادامه داد: اگر حوزه انقلابی و بانشاط می‌خواهیم و به دنبال این هستیم که طلبه‌های موفق و اثرگذار در جامعه داشته باشیم حتماً باید آن‌ها را با اندیشه‌های ناب اسلامی در زمینه حکومت، نظام اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آشنا کنیم و همه بتوانیم در این جهت اثرگذار بوده و زمینه ساز ظهور حضرت و حکومت جهانی آقا امام عصر (عج) باشیم.

حضور پرشور بانوان در تظاهرات و پیروزی انقلاب، مردان را نیز به صحنه می‌کشید

وی با بیان خاطره‌ای از حضور پرشور و پررنگ بانوان در تظاهرات و پیروزی انقلاب، خاطرنشان کرد: آن موقع ما نوجوان بودیم و در ابتدای جوانی بودیم، ولی حقیقتاً وقتی تظاهرات می‌شد، حضور پررنگ خانم‌ها و جسارت آنها باعث می‌شد که مردها هم قدرت و روحیه می‌گرفتند و جدی‌تر می‌شدند؛ وقتی خانم‌ها وارد صحنه می‌شدند به غیرت مردها بر می‌خورد می‌آمدند؛ واقعاً خانم‌ها نقش فعالی داشتند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه انقلاب اسلامی کمک کرد ما از دست یک نظام دژخیم وحشی رهایی پیدا کرده و امروز با عزت زندگی کنیم، تصریح کرد: امروز مردم انتظار دارند بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب، با یک فرهنگ فاخر اسلامی، زندگی خوبی داشته باشند که همه مسئولان باید تلاش کنند شرایط اقتصادی و اجتماعی خوبی برای زندگی مؤمنانه مردم فراهم شود؛ ما از آن گذشته و از آن تاریخ تلخ گذشته باید درس بگیریم و امروز غیرتمندانه و مؤمنانه زندگی کنیم.

وی ادامه داد: ما قبل از انقلاب حقیقتاً وابسته بودیم و چیزی در اختیار نداشتیم؛ امروز احساس می‌کنیم برای خودمان در دنیا حرفی برای گفتن داریم، روی پای خودمان ایستاده‌ایم، فشارهایی هم که به ما می‌آید به صورت طبیعی این فشارها برای هر امتی که در مقابل باطل می‌ایستد هست؛ ما این فرهنگ‌سازی را باید در مردم مانند سابق ادامه بدهیم، تلاش کنیم و خانم‌ها در این جهت می‌توانند بسیار اثرگذار و موفق باشند.

طلاب با کسب مهارت، توان حضور در فضاهای مجازی و رسانه‌های مختلف را تقویت کنند

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز تبلیغ خواهران طلبه به مجالس بانوان محدود نمی‌شود و تبلیغ بسیار گسترده است، افزود: خانم‌ها باید خودشان را قوی کنند و با کسب مهارت توان حضور در فضاهای مجازی و رسانه‌های مختلف که فعالیت تبلیغی می‌کنند را کسب کنند و در عرصه‌های تبلیغی و اجتماعی حضور جدی داشته باشند.

وی ادامه داد: آموزه‌های دینی و دفاع از ارزش‌های اسلامی و نظام اسلامی به وسیله خانم‌ها با رسانه جدید در فضای رسانه جدید باید حتماً پررنگ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha