جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست اساتید سطح ۴ حوزه‌های علمیه خواهران

حوزه/ نشست اساتید سطح ۴ حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور به صورت حضوری و برخط و با هدف بررسی نیازها و آسیب های این سطح برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست اساتید سطح ۴ حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با حضور حجج اسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر و حسینعلی تهرانی معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی تهرانی، معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با تشریح برخی فعالیت‌های صورت گرفته در سطح ۴، گفت: سیاست حوزه‌های علمیه خواهران توسعه استاندارد تحصیلات تکمیلی در سطح استان‌ها است و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی با تقدیر از اساتید به جهت تدریس و تربیت و راهنمایی طلاب در امور پایان نامه‌ها، افزود: یکی از مسائل مهمی که در برخی مدارس به صورت کامل رعایت نمی‌شود و یا انحرافی در شیوه اجرای آن صورت گرفته، سرفصل‌های آموزشی است و طبق قانون ضروری است، اساتید به این سرفصل‌ها مقید و پایبند باشند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: اساتید نقطه نظرات و نکات مورد توجه در مورد سرفصل‌های آموزشی سطح ۴ را به معاونت آموزش انتقال دهند تا مورد بررسی قرار گرفته و در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه طلاب در سطح ۴ باید به صورت پژوهش محور تحصیل کنند، خاطرنشان کرد: اما به دلیل برخی مشکلات، شاهد هستیم هنوز در برخی موارد شیوه آموزش محور، مورد توجه است و ضروری است این شیوه را به سمت پژوهش محوری سوق دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با اشاره به این مسئله که در هیچ مدرسه علمیه مجوز سطح ۳ و ۴ صادر نخواهد شد مگر اینکه گروه علمی به صورت تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت در آن مدرسه تشکیل شود، گفت: بنا این است که اگر رشته‌ای در مدرسه‌ای قرار است تدریس شود تیم گروه علمی باید تمام مسئولیت‌های برگزاری این رشته را بپذیرد.

وی در پایان تصریح کرد: اساتید در طول دوره تحصیلی، طلاب نخبه و توانمند را شناسایی و معرفی کنند تا با برگزاری دوره‌های تخصصی برای این طلاب، از آنها به عنوان استاد و یا عضو گروه‌های علمی بهره‌مند شویم.

در بخش بعدی نشست نیز برخی از اساتید به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که تقویت ادبیات، تجزیه و ترکیب و موضوعات پایان نامه طلاب از نکات ضروری مطرح شده بود و همچنین برخی اساتید تشکیل کارگروه‌های علمی جهت ارائه مشاوره در بحث پایان نامه طلاب را مهم ارزیابی کردند.

ضعف کتابخانه های مدارس در ارائه منابع پژوهشی، تراکم بسیار طلاب در کلاس‌های سطح ۴، به روز نبودن دانش طلاب، عدم آشنایی طلاب با پیش نیازها و اولیات رشته تحصیلی خود، برگزاری مجازی کلاس‌های سطح ۴، نبود هیئت علمی در حوزه‌های علمیه خواهران و نحوه برگزاری آزمون جامعه برخی دیگر از مشکلاتی بود که اساتید در این جلسه بیان کردند.

در بخش پایانی جلسه نیز حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه رشد خوبی در سطوح مختلف به ویژه سطح ۴ داشته‌ایم ولی تا رسیدن به بلوغ فاصله داریم و این بلوغ با یاری اساتید تحقق پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از توفیقات حوزه‌های علمیه خواهران این است که پنجره خود را به روی اندیشه‌های نو نبسته و از این اندیشه‌ها استقبال می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha