چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
خانم مسگریان

استاد جامعةالزهرا(س) گفت: اساسی‌ترین کار انقلاب اسلامی این است که اعتماد به نفس را به زن برگرداند و پشت هر آماری، زنانی هستند که به خودباوری رسیده‌اند.

فاطمه مسگریان، استاد جامعةالزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان درباره نقش انقلاب اسلامی در رشد زنان اظهار کرد: باید دوره قبل از انقلاب اسلامی را دوره خفقان و دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوره ظهور زنان نامید، چراکه بر اساس آمارهای بین‌المللی اعلام شده شاهد پیشرفت زنان در زمینه‌های تحصیلی، علمی، پژوهشی، ورزشی و دیگر عرصه‌ها هستیم که قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: ۳۵ درصد زنان در دوره طاغوت دارای سواد خواندن و نوشتن بودند اما امروز که در حال گذراندن دهه پنجم عمر انقلاب اسلامی هستیم، این رشد به عدد بالای ۹۰ درصد رسیده که علی رغم سواد خواندن و نوشتن زنان موفق شده‌اند تحصیلات دانشگاهی با مدارک بالا داشته باشند.

مسگریان بیان کرد: در زمینه فعالیت در رشته‌های ورزشی نیز شاهد رشد و گسترش هم در تکثر رشته‌های ورزشی و هم فراهم شدن بستر حضور زنان در ورزش هستیم؛ امروز زنان ایرانی با رعایت حجاب شرعی در مسابقات ورزشی بین‌المللی شرکت می‌کنند و افتخارات بزرگی برای جامعه زنان به دست می‌آورند، اما در دوره طاغوت هیچ تلاشی برای رشد زنان و بروز و ظهور استعدادهای آنها حداقل در رشته‌های ورزشی نشد.

وی افزود: بارها شاهد تشویق و ترغیب رهبر انقلاب جهت فعالیت زنان در رشته‌های ورزشی و حضور آنها در مسابقات بین‌المللی بوده‌ایم که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع برای ایشان است.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: آمارهای متعددی در زمینه‌های مختلف در خصوص رشد زنان ارائه شده و بر کسی پوشیده نیست، اما نکته حائز اهمیت در انقلاب ۵۷ رشد اعتماد به نفس زن است که در صحیفه امام خمینی (ره) و در کلام ایشان این موضوع به کرار در مناسبت‌های مختلف مورد تأکید قرار گرفته است.

"خودباوری" هدیه انقلاب اسلامی به زن بود | غربی ها پاسخ بدهند که در حوزه زنان چه فعالیتی انجام داده اند؟

جوامع غربی پاسخ بدهند

وی خاطرنشان کرد: در طول این ۴۰ سال بر اساس دشمنی با انقلاب اسلامی هجمه‌هایی در زمینه حوزه زنان بوده که انقلاب اسلامی برای زنان چه کار کرده است… با وجود اینکه هدف آنها زدن ریشه انقلاب اسلامی است ما باید بگوییم که انقلاب اسلامی بر اساس آمارهای بین‌المللی موفق شده زمینه رشد زن را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، اجتماعی فراهم کند و مستندات آن هم موجود است؛ حال جوامع غربی به ما پاسخ بدهند که شما در حوزه زنان چه فعالیتی انجام داده‌اید؟

مسگریان با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بزرگی در حوزه زنان در زمینه‌های مختلف انجام شد که دارای شدت و ضعف است، تصریح کرد: این امر دلیل نمی‌شود که بگوییم زنان در جامعه اسلامی نقشی ندارند این در حالی است که برخی از مکاتب جوامع غربی زن را موجودی شرور معرفی می‌کنند یعنی موجودی که منشأ شر در عالم است.

وی اضافه کرد: با وقوع انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) با صراحت اعلام می‌کنند که زن را مبدأ خیر می‌دانیم و می‌فرماید که مظهر نیکی است؛ این بیانات برای زنانی که تا قبل از سال ۱۳۵۷ دارای شخصیت سرخورده محسوب می‌شد و از دوره رضاخان به بعد استفاده ابزاری از زن شدت پیدا کرد، بسیار ارزشمند است.

این استاد حوزه عنوان کرد: اساسی‌ترین کار انقلاب اسلامی این است که اعتماد به نفس را به زن برگرداند و اگر هر آماری که از موفقیت زن در زمینه‌های مختلف بعد از انقلاب اسلامی را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم خواهیم دریافت که پشت این آمارها زن‌هایی هستند که به خودباوری رسیده‌اند و این خودباوری در سایه حکومت اسلامی اتفاق افتاده است.

وی تشریح کرد: جامعه اسلامی زمینه‌ای را برای رشد زن در عرصه‌های مختلف فراهم کرده است و این امر نشانگر آن است که زن امروز به آن چیزی که نگاه و هدف اسلام است نزدیک شده است لذا باید از این زاویه به زن نگاه کرد.

هدیه انقلاب ۵۷ این بود که زن به خود باوری برسد

وی تأکید کرد: این کلام امام خمینی (ره) برای خودم همواره دلگرم‌کننده است که فرمودند: «زن نیمی از جامعه است نیمی دیگر از جامعه در دامن او تربیت پیدا می‌کند.» بر این اساس اگر بخواهیم جامعه‌ای متشکل از افراد متخصص، متعهد و با نفوذ تشکیل دهیم باید زمینه رشد زن را از هر لحاظ فراهم کنیم.

مسگریان با تأکید بر اینکه انقلاب ۵۷ این هدیه را به زن داد که زن به خود باوری برسد، گفت: یکی از موادی که لایحه انجمن‌های ایالتی ولایتی در سال ۱۳۴۱ به دنبال آن بود، دادن حق رأی به زنان بود اما امام خمینی (ره) با این موضوع مخالفت کردند و فرمودند زن نباید به عنوان ابزار در جامعه معرفی شود.

وی ادامه داد: باید نگاه امام خمینی سال ۱۳۴۱ را با امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ و در خیزش انقلاب اسلامی مورد تحلیل قرار داد که در سال ۱۳۵۷ حضور زنان در جامعه را به عنوان حق اساسی در جامعه مطرح می‌کنند؛ تفاوت نگاه ایشان در سال ۱۳۴۱ با سال ۱۳۵۷ فقط در یک دیدگاه است که آن حق رأی که قرار بود در سال ۱۳۴۱ به زن داده شود در سایه حکومت غیردینی که اگر محقق شود زن به عنوان یک ابزار در جامعه مطرح می‌شود اما در انقلاب ۵۷ به دلیل اینکه تشکیل حکومت دینی و الهی آن نگرش ارزشمند به زن را مطرح می‌کنند.

وی ابراز کرد: آن نگرش ایشان به زن باعث ارتقای زن در همه زمینه‌های علمی، پژوهشی، ورزشی و تحصیلی و … می‌شود و من همه اینها در سایه اعتماد به نفسی که امام خمینی (ره) و نگاه هوشمندانه مقام معظم رهبری به زن می‌دانم و مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی درباره زن همین است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: انقلاب ۵۷ این هویت را به زن داده که زن بتواند خودش را باور کند و بپذیرد که می‌تواند در اجتماع رشد کند و شاهد هستیم که حتی زنان در مناصب مدیریتی حضور پررنگ دارند لذا این رشد زن در سایه حکومت اسلامی محقق شده است که رهبر انقلاب به عنوان یک فقیه، سیاست‌مدار و فیلسوف نقش زن را این گونه تعریف کرده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha