دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
چهلمین جشنواره فیلم فجر

حوزه/ مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در محکومیت اقدامات هنجارشکنانه اخیر و حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در محکومیت اقدامات هنجارشکنانه اخیر و حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر بیانیه ای صادر کرد که بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فِی أُمَّتِی فَلْیُظْهِرِ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ (کافی، ج ۱ ص ۱۴)

انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی مبارک‌ترین پدیده جهان معاصر به عنوان یک نظام دینی و مردمی ماهیتی کاملاً فرهنگی دارد و فرهنگ دینی اصلی ترین و محوری ترین عنصر شعارهای انقلاب اسلامی بوده است.

هویت دینی و فرهنگی ایران اسلام و اهلبیت (ع) به موجب این‌که عامل اصلی اقتدار و قدرت برای ملت ما بوده است و سال‌ها آماج تهدیدها و تهاجم‌ها قرارگرفته و بر اثر برخی ضعف‌ها و تسامح‌ها با وجود رویشهای بسیار با ریزش‌ها و آسیب‌هایی مواجه شده است.

در کمال تأسف و اندوه فراوان چندی پیش هنجارشکنی‌هایی در ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی و در حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر رخ داد و اظهارات و اقدام وقیحانه و جسارت آمیز فردی در کسوت هنر به ساحت حلال‌زادگی و خانواده پاک‌سرشت ایرانی و اسلامی و… هنرمندی و انقلابیگری و دین باوری و دین مداری فرزندان هنرمند وطن را جریحه دار کرد و به جای اینکه از آثار و اهداف انقلاب اسلامی گفته شود، مطالبی ناهنجار و خلاف شرع و عرف ملت بزرگ و مسلمان ایران مطرح شد؛ درحالیکه فلسفه انقلاب و اهداف شهدا و امامین انقلاب اسلامی و امت شهید پرور و مسلمان؛ پیاده سازی احکام اسلام ناب محمدی (ص) بوده و هست.

گرچه هنرمندان ما اکثراً متدین و متعهد به آرمان‌های انقلاب و اسلام هستند و نباید اشتباه یک فرد و جریان را به پای همه نوشت؛ لکن جلوی تکرار اینگونه هنجارشکنی‌ها با تأدیب درخور مرتکبین و بانیان ناهنجاری گرفته شود.

با وجود ظرفیت‌های ماندگار «تعمیق معرفت دینی»، «تقویت ارزش‌های اسلامی» و «رشد قدرت نرم فرهنگی» در نظام اسلامی؛ ولی متأسفانه هجمه‌های آشکار و پنهان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای و مجازی برقرار است و جنگ عظیم نرم و فرهنگی ادامه دارد و در این میان برخی منفعلانه در مقابل موج رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب، مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی را ناممکن می‌دانند و در پوشش شعارهایی مانند آزادی، مرزها و حصارهای فرهنگی حافظ اخلاق و امنیت فرهنگی را زیر سوال می‌برند و تخریب می‌کنند و برخی نیز استحاله شده و در بی‌فرهنگی و بی‌هویتی غربی، جذب و هضم شده‌اند.!

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در راستای مأموریت حوزه انقلابی و جهاد تبیین، پاسداری از هویت دینی و فرهنگی و انقلابی جامعه اسلامی ناصحانه و خیرخواهانه لازم می‌داند مسائلی را جهت تذکر و ترویج حق و معروف یادآوری کند:

۱. ناهنجاری‌های فرهنگی در حاشیه جشنواره فیلم فجر امسال، همچون بدپوششی و نقض حجابِ معیار و حرمت‌شکنی بدور از عرف و شرع مقدس، بخشی از نفوذ نرم غربگرایان و سبک زندگی و ابتذال فکری غربگدایان به ساختارهای فرهنگی ملت بزرگ ایران است و تکذیب و عذرخواهی‌مرتکب این اهانت کننده ناکافی است و ضمن محکوم نمودن این‌گونه اظهارنظرهای مبتنی بر اباحه‌گری، معتقدیم سینمای ایران باید پاک و مطهر از هر حرکت، سخن و رفتار غیر شرعی و غیر دینی باشد و آنچه در سال‌های اخیر به سینمای ایران خسران وارد کرده همین نگاه هنجارشکنانه و ضد اخلاقی است که متأسفانه خانواده‌ها را از سالن‌های سینما دور کرده است و این نگاه هنجارشکن با کمال تأسف، در روح و درونمایه برخی از آثار سینمایی هم رخنه کرده است که با محکوم کردن چنین نگرش‌های غربگدایانه و ساده لوحانه و مغایر با فرهنگ، اخلاق و هنجارهای اجتماعی و اسلامی، باید سینمای ایران در سایه سار اخلاق و در پرتو رفتارهای دینی و هنجارهای اجتماعی به رشد و اعتلا برسد و لفاظی و محکوم نمودن‌های مسؤولان فرهنگی و هنری مربوطه نیز ناکافی است و اقدام عملی پشیمان کننده و پیشگیرانه در ساحت تطهیر جشنواره‌ها از هنجارشکنی‌ها و اباحه‌گری‌ها ضرورت دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان امر در این موضوع موظف به اقدام قاطع و مؤثرتر هستند و نباید به نام جشن پیروزی انقلاب و برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر شاهد هنجارشکنی و مطرح شدن مسائل خلاف عرف و شرع باشیم و مسئولان امر باید جلوی تکرار این گونه هنجار شکنی‌ها را بگیرند و مافات را جبران کنند.

۲. ضمن نکوداشت نقش‌آفرینی‌های اسلامی و انقلابی هنرمندان انقلابی و اصیل و سپاس از خدمات مسئولان و مدیران اصلی فرهنگی و هنری کشور و نیز تجلیل از توفیقات ماندگار جشنواره‌های فرهنگی و هنری؛ قاطعانه و صریح اعلام می‌کنیم اگر آنچه از اینگونه اتفاقات فاجعه آمیز و موارد مشابه آن بار دیگر تکرار شود، مردم متدین و انقلابی واکنش متناسب را نشان خواهند داد و برخورد انقلابی و پشیمان کننده خواهند کرد. علی هذا باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدابیر عملی لازم در جهت مقابله با هنجارشکنی‌ها و مبتذل سازی‌های هنجارشکنان را ارتقا دهد و با تعبد عملی به احکام اسلامی مقتدرانه از ارزش‌های دینی و انقلابی پاسداری کند.

۳. با تشکر از توفیقات فراوان دولت سیزدهم و توصیه به بازنگری در مقررات و قراردادهای زمینه ساز هنجارشکنی‌ها و پاکسازی ساحت‌های مدیریتی و فرهنگی و هنری از عناصر مغرض و هنجارشکن نسبت به اشاعه‌ی «فرهنگ اسلامی»، «هدایت فرهنگیِ جامعه»، ترویج «فضائل» و زدودن «رذائل» احساس مسئولیت نموده و «زمام» و «مهار» فرهنگ عمومی را در اختیار بگیرد و نگذارد انفعال و سستی، فرهنگ را دچار ولنگاری و اباحه گری کند.

۴. مجلس محترم و انقلابی و مطالبه‌گر شایسته است بدون مسامحه، دغدغه‌مندی‌های دینی و فرهنگی و انقلابی را از وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مطالبه و مؤاخذه کند.

۵. مطمئناً ظهور رفتارهای غیر شرعی و ضد عرف، جنبه‌های مثبت فراوان جشنواره فیلم فجر را تحت الشعاع قرار داده و این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری را دچار خدشه و آسیب می‌کند و بایسته است با تدابیر لازم و رویکرد عملی جدی برای تثبیت اقتدار دینی و انقلابی با بازآرایی و بازمهندسی فرهنگ و هنر و تقویت جبهه فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی با اهتمام به جهاد تبیین روشنگری کرد.

۶. ضمن تمجید و تحسین فعالیت‌های شبانه‌روزی دولت سیزدهم بویژه شخص رئیس‌جمهور محبوب و مردمی و خستگی ناپذیر و عمده عناصر کابینه، ناصحانه و مطالبه گرانه بر ضرورت توجه ویژه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تأکید می‌کنیم، لازم است مدیران و کارگزاران دولت خدمتگزار، موج گسترده خدمت‌رسانی‌ها و تلاش‌ها برای تحقق عدالت را همچنان ادامه دهند و در کنار آن، پیوست‌های فرهنگی مؤثر در فرهنگ مداری و دین باوری را نیز اجرا و پیگیری کنند. امروز اقتصاد و فرهنگ دو بال نیازمند بازسازی‌اند.

۷. ملت صبور و انقلابی ایران؛ منتظر تحول در عرصه‌های معیشت و فرهنگ در تراز شهروند جامعه اسلامی‌اند.

امیدواریم خداوند منّان خادمان دین و ملت را در جبهه خدمت قوای سه گانه، یاری و نصرت فرماید و در مسیر عزت و توفیق مستدام بدارد. ان‌شاءالله.

ومن الله التوفیق و علیه التکلان

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 0
    آقایان محترم ! نه دولت تان انقلابی اند و نه مجلستان. اینها با دولتها و مجالس قبلی اصلاح طلب، دو روی یک سکّه هستند. تماس بگیرید تا دلایل خود را به حضور امورتان عارض شوم.
  • علی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 0
    آقایان محترم ! نه دولت تان انقلابی اند و نه مجلستان. اینها با دولتها و مجالس قبلی اصلاح طلب، دو روی یک سکّه هستند. تماس بگیرید تا دلایل خود را به حضور انورتان عارض شوم.