یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: از زندگی و سیره امام موسی کاظم (ع) باید درس مقاومت، استقامت، تألیف قلوب، عدم توجه به ذخایر دنیوی، دعا و نیایش و نفوذ کلام حق را آموخت و برای نسل‌های دیگر تبیین کرد.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت جانسوز امام موسی کاظم (ع) اظهار داشت: دوران امامت این امام همام در شرایط خفقان حکومت بنی عباس بود از این رو امام یا در حصر، یا تبعید و یا زندان به سر برد با این اوصاف ایشان با ادامه راه پدرش امام جعفرصادق (ع) و ارتباط با شاگردانش راه هدایت مردم و مکتب آل محمد (ص) را ترویج کردند.
ظهیری با اشاره به اینکه القاب فراوانی برای هفتمین تابناک امامت بیان شده است گفت: مشهورترین کنیه امام هفتم شیعیان، ابوالحسن و در میان القاب نیز کاظم، باب الحوائج و عبد صالح از شهرت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: وظیفه همه ائمه و جانشینان رسول خدا (ص) دعوت مردم به سوی خدا و هدایت آنها در مسیر حق بود با اینکه این امام در حصر بود اما سوالات مردم را از طرق شاگران پدرش پاسخ می‌داد و باعث ارتباط بیشتر بین مردم و خدا و امید در جامعه بود.
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: این امام همام در قالب دعا، نیایش و ارتباط با آنها در عمل امید را به زندگی مردم بازگرداند در حالی که حکومت بنی عباس به دنبال قطع ارتباط مردم با امام و ایجاد ناامیدی و ناسزاگویی به اهل بیت و خاندان پاک عصمت و طهارت بود.
وی خاطر نشان کرد: اگر کسی به امام موسی کاظم (ع) یا اهل بیت دشنام و یا ناسزا می‌گوید ایشان با آرامی از مناقب معصومان می‌گفت و مردم را جذب آنها می‌کرد به گونه‌ای که در تاریخ آمده است که مامون از هارون پرسید چرا به موسی کاظم (ع) احترام می‌گذاری گفت ایشان حجت خداوند بر روی زمین هستند.
ظهیری با بیان اینکه مردم به خصوص زمامداران باید از سیره امام هفتم درس بگیرند گفت: در سیره ایشان سه مؤلفه مهربان بودن با مردم، توجه به جایگاه حق در حکومت و جامعه و خود را واسطه بین مردم و خدا دیدن را به مرحله عمل گذاشتند.
وی افزود: مهمترین پیام زندگی امام موسی کاظم (ع) فراهم سازی زمینه نصرت و یاری بود که اینگونه خداوند نام و آوازه او و سلسله امامت را استمرار بخشید خداوند نیز در سوره مریم آیه ٩۶ می‌فرماید: «همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند.»
وی خاطر نشان کرد: حکومت بنی عباس با اینکه شاگردان امام صادق و بسیاری از امامزادگان را دستگیر و آنها را می‌کشت اما خداوند نصرتش را برای این خاندان قرار داد و این امام همام دارای فرزندان بسیاری است و از همینجاست که سادات موسوی زیاد هستند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام موسی کاظم (ع) عابد و صالح زمانه خویش بود گفت: وقتی این امام در زندان بود حکومت بنی عباس کنیزکی را نزد امام فرستاد تا به او آب و غذا دهد و این امام را جذب خود کند در حالی که کنیزک از کرده خود پشیمان شد و درباره احوال امام گفت ایشان روزها روزه می‌گیرد و شب‌ها عبادت می‌کند و اصلاً مرا نمیبیند.
وی گفت: رفتار و کردار امام به گونه‌ای بود که چنان جذبه حق بودن و عبادات را داشت که پست‌های دنیا و اموال در نظر ایشان بی ارزش بود از این رو ما نیز باید از این عمل امام درس بگیریم خداوند نیز در آیه ۶٠ سوره غافر در این باره می‌فرماید که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند.
وی ابراز امیدواری کرد: با ایمان و اخلاص و عمل به فرامین الهی و محبت اهل بیت و پیروی از سیره ایشان زمینه فلاح و رستگاری و خیر و سعادت دنیا و آخرت را نصیب می‌کند.

۳۱۳/‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha