یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
امام علی  تفسیر

حوزه /مقاله بانوان طلبه با عنوان «تحلیل آماری و طبقه بندی روایات تفسیری امام علی علیه اسلام با رویکرد به روایات اعتقادی» حائز رتبه اول یازدهمین جشنواره استانی علامه حلی (ره) شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مریم خانی، زینب بهادرانی دولت آبادی و طاهره زارعان، طلاب سطح چهار مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) اصفهان و رتبه اول یازدهمین جشنواره استانی علامه حلی (ره) اصفهان درباره اثر خود با عنوان «تحلیل آماری و طبقه بندی روایات تفسیری امام علی علیه اسلام با رویکرد به روایات اعتقادی» گفتند: پیشوایان معصوم علیهم السلام، راسخان در علم، عالم و معلّم قرآن می‌باشند. روایات تفسیری آنان به عنوان یکی از منابع ارزشمند در گویا سازی مقاصد آیات، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و از موضوعات مهم در مباحث تفسیری می‌باشد.

جایگاه ویژه‌ی امام علی علیه السلام به عنوان اولین مفسر بعد از نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، در تحلیل و کشف مراد آیات قرآن بر کسی پوشیده نیست، ایشان، با توجه به نیاز بشر به تفسیر و تبیین آیات قرآن کریم پرداخته‌اند؛ لذا سخن از روایات تفسیری، از موضوعات مهم در مباحث تفسیری می‌باشد چنانچه احادیثی که در زمینه تفسیر قرآن کریم از ایشان رسیده‌است همه در یک راستا و جهت نیستند و از وجوه و سویه‌های مختلفی برخوردارند. این روایات به شرح و تبیین مفاهیم ظاهری کلام، آموزش روش و گونه‌ی تفسیر صحیح و نیز آموزش بهره‌گیری از قرآن و استناد به آن، در مبنای رفتاری انسان می‌پردازد.

امام علی علیه السلام دارای روایات تفسیری بسیاری در نهج‌البلاغه، منابع روایی و منابع تفسیری هستند که مراد خداوند را از آیات قرآن، در زمینه‌های مختلف تبیین می‌کند. بسیاری از آیات مخصوصاً ابتدای نزول در بیان اصول دین و اعتقادات، رسالت هدایت را بر عهده دارند و امام علی علیه السلام به تبیین و تشریح آن می‌پردازند که اکثراً به بعد توحید بیشتر توجه دارند.

این پژوهش روایات اعتقادی امام علی علیه السلام را جمع‌آوری، طبقه بندی و گونه شناسی کرده است و ضمن ارائه آمار و مستنداتی در این زمینه به تجزیه و تحلیل آمار مذکور می‌پردازد سپس رسالت امام علی علیه السلام را با توجه به عصر تفسیری ایشان و برخورد با آنان که عزم بر انحراف دین کرده بودند؛ که گاهی از طریق جنگ مسلحانه و گاهی از طریق زبان و اقدامات اجتماعی آرام نمایان می‌سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیدعباس هاشمیان IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    لعالی