سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
جشنواره قرآن و حدیث المصطفی

حوزه/ بیست‌وهفتمین جشنواره قرآن و حدیث به همت جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، نشست حجت الاسلام سیدکمال حسینی مدیر جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گرگان با اصحاب رسانه با محوریت برگزاری اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیثی المصطفی، بعدازظهر امروز در گرگان برگزار شد.

وی در آغاز سخنان خود به نحوه شکل‌گیری جامعةالمصطفی اشاره کرد و گفت: ۲۵ سال از نمایندگی استان گلستان می‌گذرد، از سیاست‌های بین‌المللی المصطفی پرورش دانشمندان روشن ضمیر و عالم به زمان است و سیاست راهبری این نهاد در استان با توجه به بافت جمعیتی استان (شیعه و سنی) تربیت عالمان تقریبی و معتقد به وحدت امت اسلامی می‌باشد.

رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان اعلام کرد: بیش از ۵۵۰ دانشجو در رشته‌های مختلف و از ملیت‌های مختلف در دانشگاه واحد گلستان مشغول تحصیل هستند که بیش از ۲ هزار نفر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا فارغ‌التحصیل شده‌اند که در کشورهای خود به عنوان یک دانشمند فرهیخته تقریبی فعالیت می‌کنند.

* برگزاری بیش از ۱۰ نشست علمی و فرهنگی در داخل و خارج از کشور

حجت الاسلام حسینی گفت: در فاصله سه ماه از همایش بین‌المللی «نقش عقلانیت در تمدن نوین اسلامی» تا بیست و هفتمین جشنواره قرآن و حدیثی المصطفی در استان گلستان، نشان از مقبولیت و بالندگی این نهاد علمی می‌باشد.

وی افزود: در این جشنواره در طول ۲۶ جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیثی المصطفی، برای اولین بار و به ابتکار واحد گلستان پیش نشست علمی قرآن و حدیثی داشتیم و تا کنون بیش از ۱۰ نشست علمی و فرهنگی در داخل و خارج از کشور مثل سوریه، لبنان و ترکیه برگزار شده است و در کشور لبنان هم در حال برگزاری است.

* تجلیل از آیت‌الله نورمفیدی

رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان خاطرنشان کرد: المصطفی در کنار فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی، فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی هم دارد که از جمله فعالیت‌های فرهنگی-تربیتی برگزاری جشنواره قرآن و حدیث است که در این جشنواره‌ها از چهره‌های قرآنی تجلیل به عمل خواهد.

حجت الاسلام حسینی افزود: تاکنون ۲۶ همایش در قم و یک مورد در اصفهان و امسال بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث در نمایندگی گلستان برگزار می‌شود که از آیت‌الله نور مفیدی چهره قرآنی استان گلستان تجلیل به عمل خواهیم آورد؛ او بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف نشر معارف قرآن و حدیث کرده است.

وی تشریح کرد: بیش از ۷۰ مهمان از داخل کشور و از استان‌های مشهد، اصفهان و شهرهای دیگر خواهیم داشت و مهمانان خارجی که به صورت کنفرانس حضور خواهند یافت.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه واحد گلستان ادامه داد: بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر در جریان این جشنواره در مسابقات قرآن در رشته قرائت شرکت کردند که از ممتازین این مسابقات، در روز اختتامیه تجلیل به عمل می‌آید.

حجت الاسلام حسینی به محورهای جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: این جشنواره پیرامون پنج محور است و اولین مسئله‌ای که پیرامون این جشنواره، کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن است که از شنبه ۷ اسفند آغاز شده و تا پنجشنبه ۱۲ اسفند ادامه خواهد یافت.

وی توضیح داد: در این کرسی‌های تلاوت از قاریان بین‌المللی در ۱۴ نقطه استان دعوت شده است که نهادهای فرهنگی در برگزاری آن مشارکت داشته‌اند و اولین کرسی در مراوه‌تپه -دورترین نقطه استان- با حضور قاریان ممتاز بین‌المللی و قاریان ممتاز جامعه المصطفی برگزار شد.

رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان به محور دوم جشنواره اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه قرآنی به مناسبت هفته قرآن و عترت از دیگر برنامه‌ها بوده است که با همکاری نهادهای همسو به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد و از نهادهای دیگر به ویژه انتشارات المصطفی و انتشارات آستان قدس رضوی آثار قرآنی خود را به نمایش می‌گذارند.

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: برگزاری نشست علمی با موضوعات قرآنی محور سوم این جشنواره است که همچنان ادامه دارد؛ محور تمام این نشست‌ها سبک زندگی قرآنی است که از زوایای مختلف اساتید متخصص امر قرآن نسبت به موضوع بررسی‌های متعددی را انجام دادند و امروز و فردا نیز برگزار خواهد شد، در کشور لبنان این نشست علمی در حال برگزاری است و در استانبول ترکیه و سوریه نیز برگزار شده است.

وی برگزاری گردهمایی بزرگ علمای شیعه و سنی در شهرستان گنبدکاووس به مناسبت مبعث حضرت رسول را محور چهارم جشنواره معرفی کرد و توضیح داد: این گردهمایی فردا سه شنبه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عباسی ریاست جامعة المصطفی العالمیه با همکاری مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در شهرستان گنبدکاووس برگزار می‌شود که در آن، از چهره‌های قرآنی اهل سنت حاج آخوند عبدالکریم کُر تجلیل به عمل می‌آید.

رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان در تشریح محور پنجم و محور اصلی جشنواره گفت: اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث روز چهارشنبه از ساعت ۹ صبح در محل نمایندگی المصطفی واحد گلستان در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) با برنامه‌های متعدد برگزار می‌شود که سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و دکتر منتظری به نمایندگی از نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی و تجلیل از قریب به نیم قرن فعالیت‌های قرآنی آیت الله نورمفیدی، از برنامه‌های شاخص اختتامیه است.

* فعالیت‌های قرآنی و اندیشه وحدت آفرین ملاک انتخاب چهره‌های قرآنی بوده است

حجت الاسلام حسینی درباره اهداف برگزاری جشنواره توضیح داد: هدف از برگزاری جشنواره ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی در سطح جامعه است تا ذهن افراد را به معارف قرآن معطوف کنیم و نیز چهره‌های قرآنی هر استان را برای شناساندن به جامعه و پاسخگویی به سوالات مردم معرفی کنیم.

وی افزود: در استان چهره‌های قرآنی دیگر هم حضور داشتند، اما تجلیل از همه آنان مقدور نبود؛ ملاک انتخاب چهره‌های قرآنی عرضه بیشترین خدمات قرآن بوده و نیز کسانی که نماد وحدت باشند؛ در میان علمای شیعه آیت الله سید کاظم نور مفیدی و در میان علمای اهل سنت حاج آخوند عبدالکریم کُر تجلیل می‌شوند.

رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان بر حفظ وحدت تاکید کرد و گفت: در بازدید از حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت استان به صورت حضوری از خدمات علمی و دینی علمای اهل سنت از علمای سیمین شهر، بندر ترکمن، آق آقلا، مینودشت و شهرهای دیگر استان به صورت حضوری تجلیل به عمل آمده است.

* نگاه جامعه المصطفی به تقریب راهبردی است نه تاکتیکی

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ استاد در جامعه المصطفی واحد گلستان مشغول تدریس هستند، اظهار کرد: دانشجویان و طلاب از اهل سنت هستند، اما اساتید از میان شیعه و هم از میان اهل سنت می‌باشند؛ اساتید اهل سنت استان و خارج از استان که عقاید تقریبی و وحدتی داشته باشند.

رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان اضافه کرد: در دانشگاه بین‌المللی المصطفی اساتید با تفکر بین‌المللی و جهانی هستند و تفکراتی خودنگری که باعث اختلاف شیعه و سنی شود، حضور ندارند؛ از اساتیدی استفاده می‌کنیم که همه پایه و اساس وحدت و تقریب را قبول دارند، زیرا تقریب و وحدتی که از آن سخن به میان است، نگاه راهبردی المصطفی است نه نگاه تاکتیکی.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha