شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
فرهنگ خانواده

حوزه/ هر جا نزاعی و اختلافی و مشکلی در زندگی زوج‌های جوان و حتّی غیر جوان مشاهده شود، خوب که ریشه‌یابی کنیم، رگه‌هایی از فتنه‌انگیزی «خاله زنک‌ها» پیدا می‌شود!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، از آنجا که خانواده به عنوان اولین نظام اجتماعی بشریت از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است، کتاب «فرهنگ خانواده» نوشته حجت الاسلام علی اکبر مظاهری با بررسی همه جانبۀ مسائل خانواده به تبیین بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی می‌پردازد؛ در شماره‌های مختلف بخشی از متن این کتاب با هدف ارتقای دانش مخاطبین در مدیریت هرچه بهتر خانواده‌ها منتشر می‌شود

نعمت و آفت

اگرچه این نعمت گرانسنگی است که جامعۀ ما دارای انسجام است و اعضای خانواده‌هامان با هم ارتباط دارند و مانند پاره‌ای از جوامع دیگر نیستیم که شیرازه‌هاشان گسیخته و کسی را با کسی کاری نیست. خداوند را بر این نعمت، سپاسمندیم؛ امّا نباید از آفت‌های این انسجام، غفلت ورزیم. از آفت‌های دانه درشت ارتباط‌های خانوادگی، «فضولی» است. و چه بسیار زندگی‌های خانوادگی، به خصوص در سال‌های آغازین تشکیل آن‌ها، بر اثر این آفت، لطمه می‌خورند و گاهی فرو می‌پاشند.

اینجانب به تجربه و طی سالیان دراز و در موارد بسیارِ مشاوره‌ای و غیر آن، این واقعیت تلخ را به وضوح دریافته‌ام که هر جا نزاعی و اختلافی و مشکلی در زندگی زوج‌های جوان و حتّی غیر جوان مشاهده شود، خوب که ریشه‌یابی کنیم، رگه‌هایی از فتنه‌انگیزی «خاله زنک‌ها» پیدا می‌شود! «خاله زنک»، لزوماً یک پیرزن نیست؛ بلکه نمادی است از فتنه انگیزان بی‌تقوا و فضولان بداخلاق؛ چه پیرزن باشد و چه زن جوان، و حتّی چه زن باشد و چه مرد، چه خویشاوند باشد و چه غیر آن. «خاله زنکی»، یک صفت پلید است که برخی از کسان به آن مبتلایند؛ پیران، جوانان، زنان، مردان ….

جفاهای اینان را که می‌بینم، گاهی حیرت می‌کنم که این‌ها چطور دلشان می‌آید این بلاها را بر سر حتّی عزیزان خودشان بیاورند! راستی که چه بی‌رحم‌اند کسانی که برای اشباع حسّ خودخواهی‌شان حاضر می‌شوند آشیانۀ فاخته‌های تازه‌آشیانه‌ساخته را فرو پاشند! چه بددل‌اند کسانی که دل‌های گرم کبوتران عاشق را سرد می‌کنند! چه نادان‌اند کسانی که در کاری که از عهده‌اش بر نمی‌آیند، وارد می‌شوند! و چه حقیرند کسانی که در کاری که از آنان خواسته نشده، دخالت می‌کنند! و نیز چه ساده لوح و کودک‌اند کسانی که پای نااهلان را به زندگی تازه‌شان باز می‌کنند و ساده‌دلانه و بچگانه، اسرار و رازهای زندگی را نزد هر کس بر آفتابِ افشا می‌افکنند و سفره‌های کوچک دلشان را پیش این و آن می‌گشایند و به عاقبت سو آن بی‌توجه‌اند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha