جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار شورای سیاست گذاری شعر حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مراسم رونمایی از کتاب «روابط ایران و واتیکان» با حضور آیت الله اعرافی و رئیس مجمع کلیساهای شرق و در قالب وبینار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، وبینار رونمایی از کتاب «روابط ایران و واتیکان» نوشته پروفسور دونته سِه، به همّت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه و با ارتباط مستقیم با واتیکان برگزار شد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، رئیس مجمع کلیساهای شرق، سفیر ایران در واتیکان و مؤلف کتاب «روابط ایران و واتیکان» در این وبینار حضور داشتند.

ارسال ۵۰ نامه تبریک میلاد حضرت عیسی (ع) برای سران مسیحیت از سوی مدیر حوزه‌های علمیه

آیت الله اعرافی ضمن تبریک سالروز بعثت پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله، با اشاره به آغاز سال نو میلادی و میلاد باسعادت حضرت عیسای مسیح علیه السلام گفت: در آغاز سال نو میلادی حدود ۵۰ نامه برای سران مسیحیت در کشورهای مختلف و ۱۰ نامه برای بزرگان مسیحیت در ایران و هموطنان عزیزمان ارسال شد.

وی افزود: همانطور که این کتاب روابط کهن و ریشه دار بین ایران و واتیکان را نشان می‌دهد، به فضل الهی امروز هم در ایران شاهد روابط خوب ایرانیان با مسیحیان هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در کتاب آسمانی و قرآن کریم ما نام قریب به ۳۰ پیامبر الهی آمده است که یکی از پرتکرارترین آنها نام مبارک حضرت عیسی مسیح می‌باشد.

وی بیان داشت: در شرایط امروز بشر تشکیل یک جبهه ارزشی متشکّل از ادیان ابراهیمی به‌ویژه اسلام و مسیحیت می‌تواند برای انسان‌ها گره گشا باشد.

آیت الله اعرافی گفت: خوشبختانه در حوزه‌های علمیه ارتباط گیری با مراکز دینی سایر ادیان مهم شمرده شده و آثار علمی خوبی نیز در این راستا به چاپ رسیده است.

این کتاب نمایشگاهی از اخوت بین واتیکان و ایران است

کاردینال ساندری رئیس مجمع کلیساهای شرق سپس گفت: مشتاق تداوم روابط خوبی که در گذشته تاکنون داشته ایم از طریق پاپ هستیم؛ این دیدار و ارتباطی که کلیسا دنبال می‌کند بر پایه اخوت و برادری است که خداوند به همه ما انسان‌ها داده است؛ ما به دنبال گسترش این برادری با همه دنیا هستیم.

وی بیان داشت: کتاب روابط ایران و واتیکان بیانگر وجود رابطه کهنی بین واتیکان و ایران است؛ این کتاب در واقع نمایشگاهی از اخوت ما، گفت و گو و نرمش بین واتیکان و ایران است که به شکل به روز درآمده اما ریشه‌های کهن دارد.

لزوم توجه بیشتر به گفت و گوهای بین ادیانی در جهان

حجت الاسلام والمسلمین سید طه هاشمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان در ابتدای این وبینار ضمن تبریک عید مبعث گفت: این کتاب را به مقامات ارشد واتیکان اهدا کرده ایم و در این مراسم نیز قصد داریم آن را به کاردینال ساندری تقدیم نمائیم.

وی، با اشاره به مشکل مشترک ادیان در عصر حاضر مبنی فاصله گرفتن بشر از اخلاق و معنویت افزود: در جلسه‌ای به پاپ فرانسیس اعلام نمودم که در حال حاضر مسئله مهم این است که چه تعداد خداپرست در دنیا وجود دارد و اینکه چه تعداد مسلمان و چه تعداد مسیحی در دنیا داریم یک مسئله فرعی است؛ باید به گفت و گوی بین ادیانی توجه بیشتر شود.

جمع آوری و ارائه نسخ خطی مربوط به روابط ایران و واتیکان در این کتاب

پروفسور مونته سه مؤلف کتاب «روابط ایران و واتیکان» سپس به تشریح بخش‌های مختلف آن پرداخت و گفت: پروفسور مونته سِه تصریح کرد: در این کتاب برخی نسخه‌های خطی فارسی را فهرست کردم که تا زمان انتشار آن ناشناخته بودند.

وی مکاتبات تاریخی بین ایران و واتیکان را نشان دهنده سابقه تعاملات دوستانه بین این دو کشور دانست و گفت: این مکاتبات بیانگر رابطه همراه با مودت در ادوار مختلف تاریخ ایران و واتیکان هستند؛ هیچ کشور اسلامی در طول تاریخ و در سده‌های مختلف به اندازه ایران تعامل، مکاتبات رسمی و ارتباطات دوستانه و صمیمی با واتیکان نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha