یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست اعضای دبیرخانه کنگره علمی امناء الرسل با عتبه علوی

حوزه/ جلسه اعضای دبیرخانه کنگره علمی امناء الرسل با عضو هیات امنای عتبه علوی در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین رضا اسکندری در جلسه اعضای دبیرخانه کنگره علمی امناء الرسل با عضو هیات امنای عتبه علوی، تکریم عالمان نقش آفرین و صاحب دستاوردهای علمی تاثیرگذار در جهان اسلام به شکل سازمان یافته و مستمر را  از اصلی ترین اهداف راه اندازی دبیرخانه کنگره علمی امناء الرسل برشمرد.

وی در ادامه عرصه هایی مانند فقه و اصول، عترت، امامت و ولایت، قرآن و حدیث، تاریخ و سیره، اخلاق و تربیت، هجرت و تبلیغ، مجاهدت و ظلم‌ستیزی و وحدت و تقریب را از جمله حوزه های مجاهدت علمی بزرگان شیعی در طول دوران حیات پربرکت خویش دانسته که دبیرخانه کنگره به عنوان محورهای فعالیت خود برگزیده است.

دبیر کنگره امناء الرسل، آیت الله سید محمد مهدی موسوی الخرسان را به عنوان اولین شخصیت علمی که برای تکریم و احیای آثار و معرفی به جامعه علمی توسط کنگره برگزیده شده را شخصیتی دانست که بیش از هفت دهه از عمر پربرکت خود را در راه تحقیق و فعالیت علمی و تولید آثار ارزشمند صرف نموده و متعلق به خاندانی نقش آفرین در زمینه های مختلف سیاسی، علمی، اجتماعی و دینی میباشد.

اشاره به اهتمام دبیرخانه کنگره به زمینه سازی برای تعامل علمی میان حوزه های علمیه به ویژه در نجف اشرف و قم مقدس و نیز ارائه گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه در طول دو سال گذشته از جمله برگزاری سی نشست علمی به صورت حضوری و مجازی، جمع آوری آثار آیت الله خرسان و نیز مجموعه مقالات و مصاحبه های علمی در مورد شخصیت علمی ایشان و تعامل میان حوزه های علمیه قم و نجف در قالب موسوعه ای حدود ۵۰ جلد شامل ۴۵ جلد آثار، ۲ جلد مجموعه مقالات، ۱ جلد مصاحبه های علمی و تولید نرم افزار مجموعه آثار آن عالم فرزانه از محورهای مطرح شده توسط دبیر کنگره در ادامه جلسه بود.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری ضمن ابراز خوشحالی و رضایت از هماهنگی و همکاری دو عتبه حسینی و علوی در عراق برای برگزاری کنگره، اظهار امیدواری کرد که سایر عتبات مقدسه و نیز مراکز علمی عراق در این حرکت ارزشمند و عظیم سهیم شده و ایفای نقش نمایند تا ان شاءالله بتوان بستری مناسب برای تعامل حوزه‌های علمیه شیعی در جهان فراهم نمود.

در ادامه جلسه دکتر سلیم عبدالزهره الجصانی عضو هیات امنای عتبه علوی ضمن اعلام آمادگی آن عتبه مقدسه جهت برگزاری مناسب و باشکوه این کنگره و سایر کنگره ها در عراق، به تشکیل لجنه علمی از اندیشمندان و محققان مجامع علمی در این کشور برای کنگره اشاره کرده و اظهار امیدواری کرد که ان شاءالله بتوانیم به توفیق معرفی فعالیتهای ارزشمند علمی آیت الله سید محمد مهدی الخرسان دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی ربانی مسئول کمیته علمی کنگره امناء الرسل، با اشاره به اینکه مکتب تشیع به دلیل برخورداری از حوزه های علمیه و به برکت حضور عالمان بزرگ خود توانسته است ظرفیت بسیار مناسبی را در جهت رشد و اعتلای علوم اسلامی و معارف نورانی اهلبیت(ع) ایجاد نماید، تاکید نمود که علاوه بر اطلاع رسانی و درخواست مقاله علمی از پژوهشگران و محققین در مراکز علمی عراق، میتوان از نظرات ارزشمند عالمان معاصر با آیت الله خرسان که به دلیل کهولت سن امکان تالیف مقاله ندارند در قالب مصاحبه علمی بهره مند شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمنذر حکیم از اعضای کمیته علمی کنگره نیز با اشاره به تجربه موفق دبیرخانه در ایران در جهت ایجاد تعامل و هم افزایی مراکز و نهادهای علمی که منجر به برگزاری نشستهای فاخری شده است درخواست نمود که این روند در عراق نیز پیگیری و پیاده سازی شود.

دبیر کنگره در پایان بر ضرورت به کارگیری همه ظرفیت های علمی مراکز و مجامع تحقیقاتی در عراق برای جمع آوری مقالات مناسب در فرصت باقیمانده تا زمان برگزاری کنگره تاکید و از حضور نمایندگان محترم در این جلسه قدردانی نمود.

دکتر حنا اسکندر کشیش مسیحی و از شخصیتهای مسیحی برجسته در واتیکان نیز از دیگر مهمانان این جلسه بود که ضمن اشاره به همزیستی مسالمت آمیز مسیحیت و مسلمانان در لبنان، شخصیت پیامبر اسلام را شخصیت ارزشمند، قابل احترام و اسوه و الگو معرفی نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha