دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
برف بی صدا

حوزه/ بنابر نظر منتقد سینما و تلویزیون، سریال "برف بی صدا می بارد" گرچه تا حدودی دیده شده اما سریالی است که از سطح متوسط فراتر نرفته و نمی توان به آن به عنوان یک سریال شاخص نگریست.

احمد رنجبر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که سریال" برف بی صدا می بارد" سریال خوبی برای مخاطب وفادار تلویزیون است، اظهار داشت: همان طور که پیشتر نیز اعلام شده بود، این سریال به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، طولانی ترین سریال تلویزیون است که این روزها پخش آن از میانه گذشته است.

وی افزود: جدای از مخاطب وفادار تلویزیون که طبعاً علاقه مند به چنین سریالی است، کسی که معمولاً تلویزیون نمی بیند، بعد از تماشای تنها چند قسمت، ممکن است از این سریال خسته شده و دیگر آن را پیگیری نکند.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که مخاطبان حرفه ای تلویزیون، تجربه های شاخصی از سریال سازی با حال و هوای دهه شصت را از سر گذرانده اند که از جمله آن ها سریال"وضعیت سفید" است که گرچه ریتم قصه در آن کند بود، اما اتمسفر و فضایی داشت که مخاطب را با آن همراه می کرد به نحوی که مردم آن فضا را دوست داشته و آن را فهم و درک می کردند.

رنجبر ادامه داد: سریال برف بی صدا می بارد نیز که ریتم کندی دارد اما می کوشد که با مثلث عشقی و طرح مسایل و اختلافات خانوادگی، مخاطب وفادار تلویزیون را با خود همراه کند که در این زمینه به طور نسبی موفق بوده است و این را هم باید عرض کنم که این از تیزهوشی نویسنده است و البته هنر کارگردان اما با همه این ها، سریال متوسطی است که شاخص نشده است.

وی بیان داشت: یکی از بزرگترین ایرادات سریال، تلخی بیش از حد است که از همان قسمت های اول شروع شد و این در حالی است که برای کسانی که دهه شصت را درک کرده و در آن فضا، زندگی کرده اند، دهه شصت با وجود مشکلات اقتصادی و نداری و جنگ، اما یک نوع دلخوشی و همبستگی بین مردم وجود داشت که این موضوع در سریالی مثل وضعیت سفید به خوبی به تصویر کشیده شده است اما در سریال برف بی صدا می بارد، خیلی مشهود نیست.

وی افزود: از سوی دیگر به هر حال باید توجه داشت که عملاً سریال شبکه سه در حال حاضر به نوعی سریالی بدون رقیب است و بر این اساس مشخص است که بیشتر دیده می شود اما این به عنوان شاخص بودن و قوی بودن آن نیست.

این منتقد سینما و تلویزیون همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سریال این شب های شبکه اول سیما با عنوان" خودخواسته" اظهار داشت: علیرضا بذرافشان از آن دسته کارگردان ها و نویسنده های قابلی است که تاکنون کارهای خوبی ساخته و پیشتر نیز ما شاهد سریال گسل از سوی وی در تلویزیون بوده ایم که کنایه های پررنگی به جامعه و سیاسیون می زد و تا حدودی در جذب مخاطب عام موفق بود.

وی افزود: سریال خودخواسته نیز شروع نسبتاً خوبی داشته و شخصیت پردازی های آن طوری بوده که نشان می دهد که کارگردان کارش را بلد است اما هر چه جلوتر می آییم، قصه افت می کند و بنده معتقدم شاید اگر بذرافشان خودش دست به قلم می شد، نتیجه بهتری می گرفت، هر چند که ایده های خوبی دارد اما تا به اینجا کار نتوانسته آن طور که باید و شاید مخاطب را با خود همراه کند.

وی گفت: یک جاهایی سریال می خواهد که طنز عامیانه باشد و گاهی نیز البته مدعی سریالی متفکرانه می شود و لذا دوپاره است و از این حیث نمی تواند مخاطب را به خوبی با خود همراه نماید.

رنجبر خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های موفقیت یک سریال آن است که ببینیم در عرصه فضای مجازی چه واکنش هایی نسبت به آن صورت گرفته است. راجع به برف بی صدا می بارد، تا حدودی این امر رخ داده اما سریال خودخواسته این طور نبوده است، ضمن آن که اثری نیست که هم تراز با شأن و اعتبار آقای بذرافشان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha