سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست خبری با اصحاب رسانه و در موضوع اختتامیه اولین جشنواره بین المللی حل مسائل کلیدی فضای مجازی

حوزه/ حجت الاسلام حاج حسینی گفت: مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی حل مسائل کلیدی فضای مجازی روز دوشنبه ۱۶ اسفند با سخنرانی دکتر فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی و حجت الاسلام والمسلمین ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حاج حسینی مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و در موضوع اختتامیه اولین جشنواره بین المللی حل مسائل کلیدی فضای مجازی که در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی حلقه واسطی بین حاکمیت و حوزه های علمیه در عرصه فضای مجازی می باشد؛ هدف از راه اندازی این مجموعه قرار گرفتن حوزه های علمیه در مسیر تصمیم گیری های نظام اسلامی است.

وی افزود: این دفتر از سال ۱۳۹۷ ذیل مرکز ملی فضای مجازی شکل گرفته است.

حجت الاسلام حاج حسینی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه ظرفیت های بالفعلشان قدرت پاسخگویی به نیازهای نظام را نداشت و در نتیجه لازم بود جشنواره ای در این راستا برگزار شود؛ این جشنواره تشریفاتی نبوده و نیست و در حقیقت به دنبال پاسخگویی به مسائل کاربردی و روز مرکز ملی فضای مجازی راه اندازی شده است.

وی خروجی های جشنواره را دارای ایده هایی برای مسائل روز حاکمیت دانست و گفت: در این جشنواره ایده هایی در موضوعات مبتلا به نظام و جامعه همچون رمزارزها ارائه شد.

مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی تصریح کرد: وجه تمایز دیگر این جشنواره با سایر جشنواره ها در این بود که ۱۵ سؤال را مطرح کرد و از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی دعوت کرد تا به آن ها پاسخ دهند.

وی با اشاره به دشواری های برگزاری این جشنواره افزود: در این جشنواره کیفیت مقالات در اولویت قرار داشت و سؤالاتی هم که مطرح شد کاملاً علمی و نیازمند رویکردهای فقاهتی بودند.

حجت الاسلام حاج حسینی بیان داشت: در این جشنواره به صورت تعمدی قالب ها را خاص اعلام نکردیم.

وی گفت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه، جامعة المصطفی، جامعة الزهرا و مؤسسه امام خمینی و مراکز علمی دیگری با ما در این جشنواره همکاری داشتند.

مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی با اشاره به اینکه ۳ مرحله داوری برای این جشنواره در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: هر مقاله پس از انتخاب در مراحل اول و دوم به خود دفتر ارسال می شد و مقالات در این مرحله به صورت تجمیعی داوری می شدند؛ مبنا برای ما داوری های مرحله دوم بود اما به دلیل تفاوت در نگاه داوران مختلف مرحله سوم را در نظر گرفتیم تا طیفی از داوران همه مقالات را با هم ارزیابی نمایند.

وی با تأکید بر برنامه های سال آینده دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی عنوان داشت: برگزاری آموزش های مرتبط با اینگونه مطالعات و تولید آثار پژوهشی چندبعدی و بین رشته ای از برنامه های سال آینده این دفتر می باشد.

حجت الاسلام حاج حسینی گفت: ما به دنبال تولید پژوهش هایی هستیم که جوابگوی نیازهای نظام باشد؛ برای این کار باید پژوهش ها به صورت جامع و حاوی پاسخ واحدی برگرفته از بررسی دقیق ابعاد مختلف مسائل باشند.

وی، با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی ادامه داد: حرف های خود را در قالب توصیه نامه ای به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده ایم؛ ام به طور کلی ما با اینگونه قانونگذاری و این مسیر تصویب قوانین موافق نیستیم؛ ما نیاز به فعالیت حرکت دهنده و غیرتدافعی در جهت جهاد تبیین داریم؛ ما باید ساختار فضای مجازی را هم در عرصه سخت افزاری و هم نرم افزاری بر پایه سبک زندگی اسلامی تعریف نماییم.

حجت الاسلام حاج حسینی به جزئیات برگزاری اختتامیه اولین جشنواره بین المللی حل مسائل کلیدی فضای مجازی پرداخت و خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه در روز دوشنبه ۱۶ اسفند از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ به صورت برخط و با سخنرانی دکتر فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی و حجت الاسلام والمسلمین ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha