سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
امام حسین

حوزه/ مدیرکل امور تربیتی جامعة الزهرا(س) گفت: سیدالشهدا(ع) پرچمدار جهاد تبیین و بصیرت افزایی در جامعه اسلامی و بلکه در همه جوامع بشری است.

سیده زهرا حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه به خصوص سالروز میلاد پربرکت امام حسین(ع) به همه شیفتگان و محبان حضرت اظهار داشت: مکتب امام حسین(ع) مکتب شجاعت و شهامت، مکتب بینش و معرفت و مکتبی است که عمل به آموزه های آن، ضامن سعادت و عاقبت بخیری هر انسانی است.

وی همچنین با اشاره به این که در ماه های اخیر، رهبر معظم انقلاب، تأکید بیش از پیشی بر مقوله جهاد تبیین داشته اند، گفت: مقام معظم رهبری، جهاد تبیین را یک فریضه قطعی و فوری برای هرکس که می‌تواند انجام دهد دانسته‌اند و این خود نشان‌دهنده اهمیت و فوریت این جهاد مقدس در زمان کنونی است.

وی افزود: با توجه به مفهوم جهاد تبیین که به روشنگری و بیان زوایای پنهان موضوعات مورد بحث می‌پردازد و پرده از ابهامات موجود برمی‌دارد، می‌توان گفت این جهاد در عرصه مقابله و مبارزه با دشمن و نیز در عرصه تبیین معارف، حقایق و ارزش ها عملیاتی خواهد شد و حوزه و نقطه هدف جهت تأثیرگذاری در این جهاد، حوزه شناختی و ایجاد تحول و تغییر نگرش در بُعد معرفتی انسان است که به نوعی باید در مسیر رشد و ارتقاء تعقل و قوه عقلانی جامعه هدف، برنامه‌ریزی صورت گیرد و بدین وسیله مسیر تفکر و رسیدن به حقایق را روشن نماید.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: البته باید توجه نمود که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، الزاماً هر کوشش و تلاشی جهاد نیست بلکه جهاد وقتی محقق می‌شود که در مقابله با دشمن باشد حال یا در میدان مبارزه و جنگ سخت و یا در مقابله با برنامه‌های دشمن در صحنه جنگ نرم و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و لذا در جهاد تبیین نیز این مقوله مورد توجه است که تبیین و روشنگری باید در مقابل شبهه افکنی و وارونه جلوه دادن حقایق توسط دشمن باشد و هر تلاش، کوشش، تولید و انتشار محتوا، کتاب و یا انجام کار پژوهشی جهاد معنا پیدا نمی‌کند.

وی افزود: به نظر می رسد که این تعیین حدود و ثغور برای جهاد توسط مقام معظم رهبری وظیفه طلاب و دانشجویان دغدغه‌مند و متخصص را روشن می‌کند که در چه عرصه‌هایی باید تبیین‌گری نمایند.

وی گفت: این سبک رفتاری و رشد معرفتی و بینشی جامعه بشریت در سیره و رفتار اهل بیت (علیهم السلام) کاملاً مشهود و نمایان است. از جمله در سیره امام حسین (علیه السلام) می‌توان مشاهده کرد که چگونه در برهه‌های مختلف و در هر زمانی برای تبیین حقایق و دفاع از ارزش‌ها عمل می‌کردند ودر زمان حرکت برای قیام تاریخی عاشورا به صورت روشن بیان فرمودند که هدف ازاین قیام اصلاح امت جد خود و اقامه امربه معروف و نهی از منکر است.

حسینی بیان داشت: از این رو می توان قیام امام حسین(علیه السلام) را در زوایای مختلف آن جهاد تبیینی نامید هم در عرصه مقابله با دشمن که حقایق و ارزش‌ها را وارونه جلوه داده بود و بدعت هایی در دین اسلام وارد می‌نمود و هم در مقام معرفی و تبیین جلوه‌های حق ارزش‌های دین مبین اسلام و لذا مشاهده می‌شود که اگر فقط بخواهیم سبک و سیره آن امام معصوم را از لحظه حرکت از مدینه تا لحظه شهادت مورد بررسی قرار دهیم هر لحظه‌ی آن، با هر شیوه و روش ممکن در حال جهاد در راستای تبیین و روشنگری بوده‌اند و این سیره و رفتار در عمل صحابه مکرم امام حسین(علیه السلام) نیز دیده می‌شود.

وی گفت: حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در شب عاشورا که در بحرانی‌ترین لحظات جنگی به سر می‌برند و شاید برخی سیاستمداران این لحظه را جهت حفظ و افزایش نیرو و تنظیم آرایش نظامی مغتنم بدانند، ایشان رعایت واجبات و حق الناس را مطرح فرموده و خواستند هرکس حقی بر گردنش دارد جهت اداء آن اقدام نماید و یا حضور و جهاد در مقابل دشمن را با بصیرت تبیین نمودند حتی برای قاسم بن الحسن(علیه السلام) که نوجوان این میدان بودند و حقیقت شهادت را احلی من العسل معرفی کردند.

مدیر کل امور تربیتی جامعة الزهرا(س) همچنین یادآور شد: نمونه های این چنینی در سیره آن امام معصوم به وفور قابل مشاهده است و در لحظه لحظه این قیام سراسر شور و شعور می‌توان جهاد تبیین را مشاهده نمود و این سبک و سیره در تبیین معارف و حقایق در سیره همه اهل بیت(علیهم السلام) قابل مشاهده است به عنوان مثال کتاب سراسر نور و معرفت صحیفه سجادیه در عرصه های مختلف با زبان نورانی دعا و نیایش حقایق را تبیین نموده و این سلاح ارزشمند دعا در راستای درهم شکستن حیله‌های مزورانه دشمن در دوران خفقان باید مورد توجه قرار گیرد و توجه شود که در هر عرصه‌ای این جهاد از ما ساقط نخواهد شد چرا که برای هر لحظه و هر موقعیتی الگو و سرمشقی برای ما ارائه شده است.

وی ابراز داشت: نکته قابل توجه در زمان کنونی که زمان غیبت امام عصر(عج) بوده و وظیفه زمینه‌سازی ظهور برای ما مشخص شده جهاد تبیین بیشتر مورد توجه باید قرار گیرد چرا که در آخرالزمان، دشمن با حضور همه جانبه سعی در وارونه جلوه دادن حقایق و ارزش ها دارد تا جایی که در روایات داریم که گویا در عصر ظهور، دین جدیدی توسط امام عصر (عج) ارائه می‌شود که این بر اثر وارونه کردن ارزشها و جلوه دادن باطل به جای حق رخ می‌دهد که مراد از دین جدید همان دین اصیل اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) است.

وی افزود: پس برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و... باید مورد توجه قرار گیرد و هرکس در حد توان خود باید در این عرصه ها نقش آفرینی کند و با بازخوانی مجدد این ارزش ها و سیره اهل بیت(علیهم السلام) و ثبت و ارائه آن به نسل کنونی جلوی این حرکت دشمن ایستاد و در حفظ ارزش های اسلامی کوشش کرد.

حسینی همچنین با اشاره به این که در حال حاضر این حرکت دوگانه و ارزش نامیدن ضد ارزش در بازی‌های سیاسی جهان قابل مشاهده است، گفت: سیاستمداران در تعریف تروریسم تحریف ایجاد کرده و کشتن کودکان و زنان و جوانان مسلمان را مبارزه با تروریسم می‌نامند و در همین وقایع اخیر حمله به اوکراین عملی ضد حقوق بشر نامیده می شود اما به شهادت رسیدن مظلومان شیعیان در مسجد پیشاور پاکستان در هیاهوی رسانه‌ای گم می شود و یا کشتار در یمن دیده نمی‌شود. از سویی نیز امر به معروف و نهی از منکر را دخالت در حقوق شهروندی می‌نامند و ترویج سبک های غلط در خانواده و ازدواج سیاه را شأنی از شئون خانواده برمی شمرند.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: همچنین باید توجه داشت که منظور و مراد از جهاد تبیین لزوماً حضور در برخی عرصه های دانشگاهی و یا مجامع علمی نیست بلکه هر صحنه و عرصه‌ای در فضای حقیقی یا مجازی، در جمع خانواده، دوستان و ... می‌تواند عرصه جهاد تبیین باشد مهم این است که باید خود را به سلاح لازم جهت حضور در این صحنه از جهاد که همان علم، آگاهی، معرفت، بینش و عقلانیت است مسلح نمود و با استعانت از خداوند تبارک و تعالی و تأسی بر سیره سراسر نور و معرفت اهل بیت(علیهم السلام) و نیز بیانات راهگشای رهبر حکیم و فرزانه با قوت و استقامت در این عرصه از جهاد وارد شده و راه و یاد شهدا به ویژه شهید مقاومت سردار سلیمانی عزیز و هم رزمانشان را زنده نگه داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha