شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی بوشهری

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در ادوار مختلف تاریخ، هر جا مطالبه‌گری و نیاز اجتماعی بوده است، عالمان دینی پیشقدم بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز ۲۰ اسفند در سومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در دبیرخانه خبرگان رهبری در قم برگزار شد در سخنانی، اظهار کرد: بحمدالله طی سالهای اخیر شاهد علمی پژوهشی و تحقیقاتی پیرامون حکومت اسلامی بوده‌ایم بطوریکه رشد ۳ برابری آثار و برگزاری سومین همایش حکومت اسلامی در کمتر از یکسال بعد از برگزاری همایش دوم، نشان می دهد که فضای نخبگانی و اساتید ما آمادگی نقش آفرینی در زمینه حکومت اسلامی را دارند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: از شروع غیبت کبری تاکنون مسئولیت سنگینی بر عهده فقها و عالمان و حوزه های علمیه گذاشته شده است و این از روایات برمی آید؛ از جمله این روایت که «العلما مصابیح الله فی الارض» یا «علماء شیعتنا مرابطون» نمونه هایی از این دست است که وظیفه عالمان دین بعد از شنیدن علم و درس خواندن و عمل فردی، نشر آموخته ها و توجه دادن مردم به حاکمیت دین خداست.

وی افزود: امروز که حکومت اسلامی تشکیل شده، نیازمند پاسداری است به ویژه آنکه با جامعه ای مواجهیم که سالیان متمادی با مسائل فردی و مکلف محور مواجه بودند و ذهنیت آنها با اسلامی انس گرفته که وظیفه آنها را در بعد فردی معین کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: در فقه حکومتی، استنباط از نگاه اجتماعی انجام می شود و اگر خوب دقت کنیم، همه احکام الهی را می توان هم جزئی و هم کلان به آن نگریست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: تا عصر صفویه هیچ اثر خاصی از فقه حکومتی نداریم. اگر در برخی ابواب فقهی هم علما مطالبی داشتند به اجمال بسنده کردند. مثلا محقق کرکی رساله «خراجیات» نوشت چون نیاز زمان اقتضاء کرد و در این زمینه مطالبه گری شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: هرجا مطالبه گری و نیاز اجتماعی بوده است، عالمان دین قدم در عرصه گذاشتند. امروز که زیر سایه حکومت اسلامی زندگی می کنیم، مطالبه گری در متن جامعه وجود دارد گرچه ممکن است برخی مسئولان کوتاهی کنند و سراغ نظام سازی نروند.

وی تأکید کرد: اگر ما تنها به پژوهش راجع به بهترین موضوعات حکومت اسلامی بپردازیم، اما در کتابخانه بایگانی شود، کسی سراغ ما نمی آید بنابراین این کارها باید عرضه شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha