جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر جواد حیدر هاشمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه کراچی

حوزه / عضو هیئت‌ علمی دانشگاه کراچی پاکستان گفت: ریشه همه اتفاقات توریستی در کشورهای اسلامی به خاطر جهالت و ناآگاهی نسبت به تعالیم اسلام و دین است که برخی از این افراد تندرو و افراطی به خاطر مصالح دیگران، دست به این‌گونه اقدامات می‌زنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، دو هفته قبل، در مسجد شیعیان پیشاور پاکستان، هنگامی‌که مردم برای اقامه نماز جمعه در این مسجد جمع شده بودند، یک حمله تروریستی اتفاق افتاد که این انفجار موجب شد جمعی از نمازگزاران حتی کودکان بی‌گناه به شهادت برسند.

شبیه به این حادثه در سایر کشورهای اسلامی در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است. این‌گونه جریان‌ها نشان‌دهنده تلاش گروه‌های افراطی به‌ظاهر مسلمان بانام‌های مختلف داعش و شبیه به آن، برای ایجاد اختلاف در بین مسلمانان است.

خبرنگار حوزه برای آگاهی بیشتر و تحلیل چنین حوادثی در کشورهای اسلامی ازجمله پاکستان، گفت‌وگویی با دکتر جواد حیدر هاشمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه کراچی پاکستان انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

دکتر جواد حیدر هاشمی با اشاره به زمینه شکل گیری این حوادث گفت: در پاکستان، پشت سر این‌گونه حملات، تفکر افراد افراطی است که به خاطر مصالح و اهداف خودشان، اشخاص ناآگاه و جاهل را تشویق می‌کنند و به آن‌ها این‌گونه تفهیم می‌کنند که حمله و کشتار مسلمانان ثواب دارد.

وی درباره عوامل و ریشه این‌گونه حملات گفت: ریشه این اتفاقات جهل، ناآگاهی، دانش و علم بدون بصیرت و بدون معرفت است، کسانی که بدون علم و آگاهی به پیروی از عقاید گروه‌های افراطی می‌روند و عقیده باطل آن‌ها را، برداشتی از دین اسلام می‌دانند و به آن عمل می‌کنند و حتی ذره‌ای به آن فکر نمی‌کنند مرتکب چنین جنایت‌هایی می‌شوند.

وی افزود: زمانی که کسی علیه مکتب فکری گروه‌های افراطی به‌ظاهر مسلمان حرفی بزند و به آن‌ها انتقادی داشته باشد او را مخالف اسلام و یک دشمن می‌دانند و برای مقابله با مخالفان خود دست به انتحار و کشتارجمعی می‌زنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه کراچی در پاسخ به این پرسش که نقش جامعه حوزوی، دانشگاهی و نخبگان کشور پاکستان برای مقابله با این جریان‌ها چیست گفت: آگاه‌سازی مردم نسبت به اصل دین و تعالیم اسلام ناب محمدی مردم را با اصل دین آشنا می کند تا بتوانند با این جریان‌ها مقابله کنند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه با همکاری مراکز علمی دانشگاهی می‌توانند مردم را آگاه کنند، زیرا اقدامات تروریستی نتیجه جهالت و نادانی است، کسانی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند با حقایق اسلام و دین آشنا نیستند.

هاشمی تصریح کرد: دین اسلام و سیره رسول اکرم (ص) مخالف چنین حوادثی است، که عده‌ای به خاطر مخالفت با عقاید یکدیگر حیات وزندگی را در این دنیا از یکدیگر سلب کنند و یکدیگر را به قتل برسانند.

انقلاب فرهنگی راه مقابله با جریان‌های در افراطی در پاکستان است

وی افزود: حوزویان و دانشگاهیان باید با فعالیت‌های فرهنگی گسترده یک انقلابی در بین مردم ایجاد کنند و حقایق اسلام درباره زندگی و حیات موجودات زنده در این دنیا را، برای مردم بیان کنند که اسلام چقدر برای همه موجودات زنده ارزش و اهمیت قائل بوده است. این نکات را باید برای مردم بیان کرد تا به گوش کسانی که موافق عقاید گروه‌های افراطی هستند برسد تا آن‌ها دوباره به زندگی عادی خودشان برگردند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه کراچی در ادامه به رسالت حوزویان و مبلغان در عرصه بین‌الملل در مقابله با جریان‌های اسلام‌ستیز اشاره کرد و افزود: مبلغان و کسانی که عقاید گروه‌های تندرو مذهبی که به نام اسلام در دنیا تبلیغ می‌کنند، به‌شدت ناآگاه و جاهل هستند، لذا باید مبلغان حوزوی وارد عرصه تبلیغ بین‌الملل شوند و دین اسلام را با استفاده قرآن، عترت و سنت به مردم ارائه کنند تا برداشت‌های منفی از اسلام در کشورهای مختلف کاهش پیدا کند.

جهل و نادانی ریشه اصلی حمله به مساجد است

وی در ادامه به ریشه‌ها و عواملی که باعث شده است، گروه‌های تندرو و افراطی به مراکز علمی، مذهبی و مساجد حمله کنند، اشاره کرد و افزود: ریشه همه این برنامه‌ها به خاطر جهالت، نادانی و ناآگاهی نسبت به تعالیم اسلام و دین است که برخی از این افراد تندرو و افراطی به خاطر مصالح دیگران دست به این‌گونه اقدامات می‌زنند.

هاشمی در این‌باره توضیح داد: افرادی که در مسجد پیشاور این حمله تروریستی را انجام دادند، به‌ظاهر باانگیزه دینی بودند، متأسفانه رهبران گروه‌های افراطی این انگیزه‌های دینی باطل را از روی جهل و بی‌سوادی به طرفداران خود این‌گونه آموزش می‌دهند که باید با افراد مخالف این‌گونه رفتار کرد و آن‌ها را کشت و از میان برداشت.

حمایت آمریکا و اسرائیل از حمله به مراکز اسلامی

وی در ادامه به اهداف بین‌المللی و پشتیبانان اصلی حمله به مساجد و مراکز اسلامی در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: ریشه این افکار شوم به آمریکا و رژیم اسرائیل برمی‌گردد. آنها زمانی که قدرت حمله مستقیم به کشورها را ندارند با طراحی این‌گونه نقشه‌ها، مزدورانی که بتوانند برنامه‌های آن‌ها را در کشورهای مختلف پیاده کنند جذب می‌کنند و با حمایت و دادن سلاح‌های مختلف آن‌ها را تشویق می‌کنند که دست به چنین جنایت‌هایی بزنند.

تصویر دوگانه رسانه‌های غرب از جنگ

وی افزود: در حال حاضر که جنگ روسیه و اوکراین به راه افتاده است و منافع آمریکا در این جنگ درخطر است، رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی طوری این جنگ را توصیف می‌کنند که تابه‌حال در دنیا خودشان به هیچ کشوری حمله نکردند و مردم سرزمینی را آواره نکردند، به کشورهای متجاوز سلاح ندادند آن‌ها را حمایت نکردند.

وی افزود: این روزها در یمن و کشورهای همسایه زنان و کودکان بی‌گناه به خاطر فقر و جنگ از بین می‌روند، قتل‌عامی که عربستان سعودی در یمن انجام می‌دهد و از دولت‌های غربی به‌خصوص آمریکا اسلحه تهیه می‌کند تا جنایت بیشتری انجام دهد، در دنیا نشان داده نمی‌شود زیرا رسانه‌های استکبار نمی‌خواهند از جنایت‌هایی که در کشورهای اسلامی انجام می‌دهند مردم دنیا باخبر شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha