پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد هادی نظیری

حوزه/ حجت الاسلام نظیری گفت: راهبری امامان موضوعی است که باید در شئون اساتید حوزه علمیه نیز تعریف شود. به این ترتیب زمینه ای فراهم می شود تا اساتید به فهم درستی از میدان برسند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از همدان، حجت الاسلام محمد هادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت و گویی به مشخصه های متنوع فرهنگی استان پرداخت و گفت: مناطق شمالی ما به جهت نزدیکی با مناطق ترک نشین زنجان فرهنگی نزدیک به این مناطق دارند. شهرستان های جنوبی از حیث گویش و فرهنگ قرابت خاصی با استان لرستان دارند و شهرستان اسد آباد هم به جهت همجواری با مناطق کرد نشین کردستان و کرمانشاه از فرهنگ و گویش این منطقه بهره برده اند.

همدان دیار عارفان

مدیرکل تبلیغات اسلامی تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر عارف خیز بودن همدان ادامه داد: ظهور و بروز شخصیت های ممتازی نظیر مرحوم استاد حسینقلی خان شوندی همدانی که از او به عنوان رأس جریان اخلاق و عرفان تعبیر می کنند تا حسینعلی معصومی همدانی تا شهید مدنی و مرحوم شیخ محمد بهاری و مرحوم انصاری همدانی و دیگران نشان از امتیاز این خاک دارد.
وی خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود به استان همدان تلاش کردیم تا بتوانیم ظرفیت ها را شناسایی و بوم استان را کشف کنیم و از آنجا که نتوانستیم به یک بوم متمرکز به دست یابیم، استان را به چهار منطقه منطبق بر قرابت های زیست بومی تقسیم کردیم.

استقبال مردم همدان از حضور فعال شبکه امامت

حجت الاسلام نظیری بیان کرد: پذیرش حضور شبکه امامت توسط مردم استان همدان یک پذیرش واقعی است و امامت در نوع نگاه و سنت و آداب مردم یک امر پذیرفته شده است و مردم همواره به دنبال جریان روحانیت حرکت می کنند. البته در استان مناطقی هم داریم که حضور مبلغ امر شناخته شده ای نیست و مبلغ باید تلاش زیادی را متحمل شود تا بتواند مردم را با خود همراه کند.

سامان یافتن شبکه امامت با اقدامات بنیاد هدایت

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان از آغاز شروع به کار در تبلیغات اسلامی همدان بحث سرمایه گذاری در شبکه امامت را در دستور کار خود قرار دادیم. این موضوع در بستر بنیاد هدایت سامان دقیق تری پیدا کرد.

تطبیق دغدغه های امام با نیازهای مردم

وی افزود: اینکه شبکه روحانیت و مبلغین ما فقط بخواهند نقش امام جماعت را ایفا کنند و مناسک را عهده دار شوند، تنها با گروهی از مردم کار داشته باشند نه با همه و حضور امام رافع نیازهای مردم نشود و دغدغه های او با دغدغه های مردم بی ارتباط باشد، مطلوب ما نیست. ممکن است یک مبلغ سال ها در یک مسجد امامت کند اما امامت او منجر به یک ارتباط وسیع بین مردم و امام نشود.

حجت الاسلام نظیری با بیان خاطره ای عنوان کرد: شواهد نشان می دهد که نقش و جایگاه شبکه امامت برای مردم و مسئولین شناخته شده نیست. بنابراین تلاش کردیم این جایگاه را تبیین کنیم. شناسایی طلاب و مبلغین موفق چه طرح هجرتی ها و چه کسانی که تحت نظر سازمان فعالیت می کردند را آغاز کردیم.

لزوم روایت میدانی اقدامات شبکه امامت

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان تلاش کردیم زیست اجتماعی و امامت آن ها را مطالعه کنیم و برای انعکاس رسانه ای آن خبرگزاری های استان را پای کار آوردیم. این موضوع بازتاب خوبی داشت البته به لحاظ عده و عُدّه ضعیف بودیم و نتوانستیم بازخوردهای مردم را تحلیل کنیم.

وی با اشاره به اثرات انعکاس رسانه ای فعالیت های امامان گفت: این کار سبب می شد نقش امامان در چشم مردم و مسئولین پررنگ شود. اینگونه نیست که یک امام روستا اگر نبود فقط نماز جماعت تعطیل شود بلکه بخشی از کارهای روستا دچار اختلال می شود.

حجت الاسلام نظیری گفت: نکته دیگری که انعکاس فعالیت های شبکه امامت با خود داشت هویت دادن به شبکه امامت بود. برخی از امامان از اهمیت کاری که دارند غافل هستند. امام یک نقش خنثی ندارد و باید نسبت به نقشی که دارد آگاه باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان اظهار کرد: مردم باید اقدامات و دستاوردهای امام را روایت کنند و امام باید مردم را روایت کند. مردم اینجا می فهمند که روحانی آن ها را دیده و کار را به نام خودش ثبت نکرده بلکه به اسم مردم روایت کرده است. این همان سیره امام است که است که همه کارها را به مردم نسبت می داد و خود را نمی دید.

وی افزود: ما داریم مبلغینی نظیر مرحوم خراسانی را در مسیر عبور از روستای حسین آباد شاملو به دعوت مردم ۶۰ سال در این روستا ماند و در این مدت نماز جماعت صبح او ترک نشد.

راهبری امامان محله بخشی از شئون اساتید حوزه شود

حجت الاسلام نظیری گفت: مدیران در سازمان تبلیغات ناخواسته به لایه هایی از کار درگیر شده اند که آن ها را از ایفای نقش های اصلی خودشان بازداشته است. باید نقش های اساسی مدیران احصا شود. یکی از تکالیف اصلی ما راهیاری و ایفای نقش مستقیم در شبکه امامت است اما به دلیل مشغله های زیادی که ایجاد شده ما نمی توانیم به آن ها بپردازیم. راهبری امامان موضوعی است که باید در شئون اساتید حوزه علمیه نیز تعریف شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی ادامه داد: اگر این اتفاق در حوزه علمیه بیفتد هم به امامان کمک می شود و هم زمینه ای فراهم می شود تا اساتید به فهم درستی از میدان برسند.

وی بیان داشت: در حال حاضر مبلغین ما اکثرا پیش نماز هستند نه امام؛ چرا که اگر امام باشند کار دیگری را نمی توانند به عهده بگیرند. ما باید در کنار امامان باشیم و فعالیت های آن را روایت کنیم و در کنار این هم آن ها را آموزش دهیم و هم تلاش کنیم آن ها را در موقعیتی قرار دهیم تا کارهای بهتری از آن ها سر بزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha