یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
خبر

امام جمعه کرج تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی ریل‌گذاری دولت را تائید کردند و مایه زنده شدن امید در مردم دانستند که این حمایت سرمایه مهمی برای دولت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه پنجم فروردین‌ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج بیان کرد: آغاز سال ۱۴۰۱ خورشیدی و روزهای پرطراوت بهار را که همراه با ماه شعبان است به همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم خدای تعالی سالی پر از خیروبرکت و فراوانی و همدلی و نشاط و عافیت و سلامتی برای همه قرار داده باشد.

وی در ادامه بابیان اینکه پیام نوروزی و سخنرانی روز اول عید رهبر معظم انقلاب را همه ملاحظه فرمودید، اظهار کرد: حضرت آقا فرمودند: «کسانی که برای مردم سخن می‌گویند، پیام می‌فرستند، می‌نویسند، تلاش می‌کنند، هر چه می‌توانند در مردم، امید ایجاد کنند؛ امید عامل مهمّ حرکت،‌ عامل مهمّ پیشرفت است»؛ و فرمودند: «بگذارید دشمنان از امیدواری ملّت ایران به خشم بیایند» لذا معلوم می‌شود امید، مطلب مهمی است.

امام‌جمعه کرج در ادامه با تأکید بر اینکه ان‌شاءالله همه ما این مهم را جزء برنامه‌های اصلی خود قرار دهیم و عمل کنیم، عنوان کرد: نکته مهم در امیدواری، عمل عمل است، چون شخص امیدوار به دنبال امیدش حرکت می‌کند. این‌طور نیست که فقط امید داشته باشد. مثلاً بگوید امید داریم که باران بیاید، اما دانه نکارد، زمین را شخم نزند، کود ندهد، بعد بگوید ما امید داریم از این مزرعه برداشت خوبی داشته باشیم. این امید به درد نمی‌خورد لذا امید باید همراه عمل باشد درنتیجه به مطلوب می‌رسد و الا صرف امید داشتن مشکلی را حل نمی‌کند. پس امیدی مطلوب است که انسان را به حرکت درآورد.

ما می‌توانیم و قطعاً آینده در اختیار ماست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اگر دقت کنید همین امیدواری به آینده پیشرفت‌های علمی بزرگ را برای کشور به همراه داشته است، گفت: حضرت آقا به آینده امیدوار بودند و یک حرکت‌هایی را ایجاد کردند؛ پیشرفت‌هایی که در نانو داریم، در سلول‌های بنیادی، در هسته‌ای، در موشکی، در فضا و امثال این‌ها همه برای امید است که حرکت ایجاد می‌کند و کار پیش می‌رود؛ بنابراین باید باقوت بیشتر وارد میدان عمل شد، چون نشان دادیم ما می‌توانیم و قطعاً آینده در اختیار ماست.

وی در ادامه افزود: ایشان به تولیدی که متکی به دانش‌بنیان‌ باشد اشاره فرمودند که هم پیشرفت‌های علمی، و هم تولید اشتغال آفرین را در پی دارد و در استان البرز بحمدالله فرصت‌های فراوانی در این زمینه برای جوانان وجود دارد که باید سرعت بیشتری بگیرد.

دانش‌بنیان نوع جدیدی از کسب سرمایه و ثروت از راه علم و فناوری است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز به تعریف دانش‌بنیان پرداخت و تصریح کرد: دانش‌بنیان نوع جدیدی از کسب سرمایه و ثروت از راه علم و فناوری است. اگر کشوری شاخص‌های لازم برای دانش‌پایه بودن را داشته باشد می‌تواند اقتصادش را دانش‌بنیان کند و با بهره‌گیری از اندوخته‌ها و تجربیات علمی، رفتارهای اقتصادی و تأمین نیازهای امروز و آینده جامعه را تأمین کند.

دانش‌بنیان یعنی عمل از روی علم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه به عبارت ساده‌تر دانش‌بنیان یعنی عمل از روی علم، عنوان کرد: اتفاقاً این مطلبی است که اسلام و دین روی آن تأکید دارد و اگر کسی به روایات وارده با دقت توجه کند مطلب را به دست می‌آورد که در مسیر غیرعلمی اگر حرکتی صورت گیرد به مقصد نمی‌رسد. مثلاً به‌عنوان نمونه که روایات فراوان است، رسول خدا در روایتی فرمودند: کسی که بدون شناخت عمل کند، خراب کردنش بیشتر از درست کردن اوست؛ یعنی اگر کسی عملش بر بنیان و ریشه شناخت و علم نباشد یعنی دانش‌بنیان نباشد، خرابکاری‌اش بیشتر از اصلاح است.

اهمیت پارک‌های علم و فناوری

وی بابیان اینکه مجموعه‌هایی که به‌قصد هم‌افزائی علم و ثروت و توسعه اقتصاد دانش‌محور برای به دست آوردن فناوری برتر باارزش افزوده بیشتر تلاش می‌کنند دانش‌بنیان هستند، خاطرنشان ساخت: یکی از مهم‌ترین کمک‌کننده‌ها به اقتصاد دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری هستند که نقش اصلی در جذب شرکت‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته و همچنین متخصصان و دانشمندان را دارند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری به رشد و توسعه علم و فناوری در جامعه ازیک‌طرف و به ایجاد ثروت بر پایه دانش از طرف دیگر و هم‌چنین ارتباط عمیق بین دانشگاه و واحدهای تولیدی کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با بیان اینکه ما در استان این پارک راداریم که خیلی بزرگ و مفصل دانش‌بنیان‌هایی در آنجا مشغول به فعالیت هستند و تا حالا هم خوب کارکردند، افزود: امیدواریم در آینده با توجه به شعار سال فعالیتشان بیشتر شود و دستگاه‌های مربوطه این مجموعه‌ها را تقویت کنند تا آثار و برکات آن‌ها برای استان بیشتر باشد.

نیروی انسانی متخصص و خلاق، رکن اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در این بین حرف اساسی این است که نیروی انسانی متخصص و خلاق، رکن اصلی این اقتصاد است، گفت: هرچقدر تعداد بیشتری از افراد متخصص متعهد داشته باشیم، استحکام اقتصاد دانش‌بنیانمان استوارتر است، یعنی رکن اصلی، نیروی انسانی است که کشور ما نیروی انسانی متخصص کم ندارد و باز استان ما این ویژگی را دارد که باید فضاهای لازم را فراهم کرد.

تلاش‌های سعودی برای به‌زانو درآوردن و تسلیم کردن یمن بی‌فایده بوده است

خطیب نماز جمعه کرج در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: ۷ سال پیش در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ رژیم وابسته آل سعود، تحت حمایت شیطان بزرگ و کمک بعضی کشورهای عربی، از زمین و دریا و هوا یمن را موردحمله قرار داد و در طول این مدت غیر از کشته و مجروح و آواره شدن افراد بی‌گناه و قحطی و بیماری و از بین رفتن زیرساخت‌های یمن نتیجه‌ای به دست نیاورده است؛ و تلاش‌های سعودی برای به‌زانو درآوردن و تسلیم کردن یمن بی‌فایده بوده است؛ و یمن را در مسیر مقاومت، محکم‌تر کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: در طول این مدت ۷ سال ۶۲۶۴ زن و کودک فقط یمنی کشته‌شده است. هر دو ساعت ۶ کودک یمنی می‌میرند. ۳۸۴۱ زن و کودک معلول شده‌اند. ۴ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۵۵۸ نفر آواره شده‌اند. چند هزار نفر و شاید بیشتر باشد و به میلیون برسد، کودکان سرطان دارند که این‌ها آثار و ابتلائات این ائتلاف منحوس است.

تنها راهکار نجات منطقه از دست اشغاگران و حفظ استقلال، «مقاومت» است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان با پول نفتش و با کمک عبری‌ها و بعضی کشورهای عربی و غربی و البته با خودبزرگ‌بینی و توهم قدرت منطقه بودن، ندانسته برای از بین بردن خودش در یمن باتلاق درست کرد و در حال غرق شدن در نقشه‌ای است که کشیده. این هفت سال به‌خوبی نشان داد که تنها راهکار نجات منطقه از دست اشغال گران و متجاوزان و استکبار و حفظ استقلال، مقاومت است.

اسرائیل آسیب‌پذیرتر از آن است که تصورش می‌رفت

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با بیان اینکه از برکات این دفاع ۷ ساله، تقویت و استحکام محور مقاومت بود و نشان داد که اسرائیل آسیب‌پذیرتر از آن است که تصورش می‌رفت، گفت: امروز یمنی‌ها یکی از اهداف خود را نابودی اسرائیل می‌دانند، و اگر خدا بخواهد و به فضل الهی در این اتفاق مهم که به‌زودی رخ خواهد داد نقش اصلی و پررنگی یمنی‌ها خواهند داشت. پهپادها و موشک‌های خود را به سمت رژیم اشغال گر و سفاک نشانه رفته‌اند و او را به نابودی نزدیک‌تر کرده‌اند.

تأمین‌کننده امنیت منطقه، کشورهای منطقه هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: البته نباید از موشک‌های ایران هم غافل باشند که اگر لحظه‌ای غفلت کنند و گول شیطان را بخورند و تصمیم اشتباه درباره ایران بگیرند، آتش خشم مسلمین آزاده جهان توسط موشک‌های ایرانی شراره می‌کشد و جز خاکستر از آنان باقی نخواهد گذاشت؛ این هفت سال باید برای کشورهای منطقه درس شده باشد و فهمیده باشند که آمریکا قدرت تأمین امنیت آنان را ندارد و تأمین‌کننده امنیت منطقه، کشورهای منطقه هستند.

آمریکا نمی‌تواند مثل گذشته بر کشورهای منطقه تأثیر بگذارد

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکا هم زبون‌تر از قبل شده، عصبانیت شدیدش را در دعوت امارات از بشار اسد و مشروعیت بخشیدن دوباره به او را ندیدید که گفتند: ما از تلاش‌ها برای مشروعیت بخشیدن به بشار اسد متأسفیم. چند مسئله من‌جمله همراهی نکردن امارات با قطعنامه آمریکا در محکومیت روسیه و همین سفر بشار نشان داد که آمریکا نمی‌تواند مثل گذشته بر کشورهای منطقه تأثیر بگذارد.

مقاومت پیروز است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه یادآور شد: آنچه مهم و پر ثمره است، مقاومت در مقابله با استکبار است، ولو هزینه دارد که جبهه مقاومت هزینه‌ها را تا امروز پرداخت کرده است، اما نتیجه همان‌طور که در مقاومت ۱۱ ساله سوریه مشاهده می‌کنید بسیار میمون و مبارک است، به‌طوری‌که کشورهای حامی تروریست اعلام می‌کنند که مقاومت پیروز است.

جوان مؤمنِ متعهد در مسجد ساخته می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه دهه آخر شعبان دهه تکریم و غبارروبی از مساجد و آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان است، تأکید کرد: غیر از غبارروبی ظاهری باید متولیان اداره مسجد با برنامه‌ریزی دقیق، غبارروبی از ظرفیت‌های این پایگاه انسان‌ساز برای آینده اسلام و انقلاب انقلاب بهره برداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه در مسجد است که جوان مؤمن متعهد ساخته می‌شود، گفت: باید مساجد را آباد کرد و این آبادانی به نمازگزار آن است نه‌فقط زیبایی در ساخت لذا هر مسجدی که نماز گزارش بیشتر بود، آن مسجد آبادتر است و این‌یک قاعده است؛ ولو رسم مسجد را مزخرف می‌کنند.

آبادی مسجد به نمازگزار است نه‌ زیبایی ظاهری

امام‌جمعه کرج در ادامه بابیان اینکه زخرف یعنی طلاکاری، گفت: ساجد را ر طلاکاری می‌کنند و سنگ‌های شیک می‌گذارند، ولی در مسجد که می‌روی می‌بینی ۶ نمازگزار بیشتر نیست! این‌همه مواد درجه‌یک در مسجد مصرف‌شده، اما یک ساعت باز است و ۲۳ ساعت تعطیل. آبادی مسجد به شکل و شمایل و زیبایی آن نیست به نمازگزار است.

مساجد، مراکز آبادانی و رونق جامعه و حکومت دینی هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین در ادامه با اشاره به روایتی در این رابطه تصریح کرد: در من لایحضر الفقیه روایتی را نقل کرده که خداوند فرموده است: سه گروه برای اهل زمین امنیت می‏آورند و از عذاب من جلوگیری می‏کنند: «کسانی که به‌پاس بزرگی و عظمت من، یکدیگر را دوست می‏‏دارند و به هم محبت می‏ورزند، آباد کنندگان مساجد و اهل سحر». این بیان، تأکید می‌کند که مساجد، مراکز آبادانی و رونق جامعه و حکومت دینی هستند که اگر ضعیف باشند جامعه ضعیف می‌شود و کسی هم نباید مدعی مسجد باشد. خدای تعالی در آیه ۱۸ از سوره مبارکه جن فرمود: «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدا».

کسی صاحب مسجد نیست

وی در ادامه به تشریح این آیه شریفه از قرآن کریم پرداخت و گفت: یکی از معانی آیه شریفه این است که کسی صاحب مسجد نیست نه آن‌که می‌سازد نه امام مسجد نه هیئت امناء نه بسیج و نه کانون فرهنگی، هیچ‌کدام از این‌ها صاحب مسجد نیستند، این‌ها خادم مسجدند. ۵ نفر یک مسجد را می‌سازند بعد همه کارهای آن مسجد را می‌خواهند خودشان انجام دهند. مسجد خانه خداست و دیگران خدمتگزار مسجد هستند و باید خالصانه در آن فعالیت کنند.

مسجد باید پایگاه انسان‏سازی باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه به بازخوانی رهبر معظم انقلاب در این رابطه پرداخت و گفت: آقا فرمودند: «مسجد باید پایگاه انسان‏سازی، عمران دل و دنیا، مقابله با دشمن، بصیرت ‏افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی باشد». حالا شما یک نگاه به مسجد محلتان بیندازید، پایگاه اختلاف است. آقا می‌فرماید باید پایگاه وحدت باشد، ولی این با آن بد است، آن با این بد است، هر دو تا با سومی بد هستند، هر سه تا با امام‌جمعه بد هستند. این چه وضعی است؟! باید یک‌ذره بزرگ‌تر شد. فکرها را باید گسترده‌تر کرد.

افراد مسجدی با بصیرت باشند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با تأکید بر اینکه در گام دوم انقلاب ما وارد مرحله دولت سازی و جامعه سازی شده‌ایم و موتور محرکه این حرکت نیروی انسانی تربیت‌شده یعنی جوان مؤمن انقلابی است و این عنصر در غیر مسجد در جای دیگر تربیت نمی‌شود، گفت: در مساجد است که پایه‌های اخوت ایمانی تقویت می‌شود. در مساجد باید ارزش‌های دینی و معنوی در بین مردم ترویج شود. در مساجد باید نسل جوان آماده مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تربیت شود و افراد مسجدی باید با بصیرت باشند.

باید مساجد غیرفعال را فعال کرد

وی با تأکید بر اینکه باید ائمه جماعات و هیئات امناء و تمام کسانی که در مسجد خدمت می‌کنند و حتی مدیران و مسئولان کشور به این باور برسند که مسجد باقدرت نرمی که دارد توان مهار آسیب‌های اجتماعی را دارد، گفت: اگر می‌خواهیم راجع به آسیب‌های اجتماعی کاری کنیم، در غیر از مساجد و محلات که مسجد محور باشد تا محله را آباد کند، کاری دیگری نخواهیم توانست که انجام بدهیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه تصریح کرد: اگر دقت کرده باشید آسیب‌های اجتماعی وقتی بروز کرد که عده‌ای با روش‌هایی نقش مساجد را در محلات کم کردند و اثربخشی اجتماعی آنان را نادیده گرفتند، لذا باید مساجد غیرفعال را فعال کرد و به جایگاه خودشان در محلات برگرداند.

در سال جدید برنامه‌های ویژه‌ای را نسبت به مساجد طراحی کردیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه گفت: مرحوم شیخ طوسی در امالی روایتی را نقل می‌کند که راوی می‌گوید از امام صادق علیه‌السلام در اهمیت و جایگاه ویژه مسجد شنیدم که فرمودند: «مساجد به پروردگار عالم از همسایگانی که در آن شرکت نمی‏کنند، شکایت بردند. خطاب رسید که به عزت و جلالم سوگند، در صورت استخفاف به مساجد، یک نماز از آنان قبول نمی‏کنم و آنان را به عدالت در بین مردم آشکار نمی‏نمایم و به رحمتم‏ نرسند و در بهشت مجاور من نخواهند بود».

وی بابیان اینکه مسجد را باید آباد کرد، گفت: هر جور شده به مسجد وارد شوید و فعالیت‌های مسجدی‌تان را بیشتر کنید. ان‌شاءالله ما در سال جدید برنامه‌های ویژه‌ای را نسبت به مساجد طراحی کردیم که ان‌شاءالله به فضل پروردگار عملیاتی خواهیم کرد و در تعدادی مساجد شاخص کارهایی انجام می‌گیرد، بعد در مساجد دیگر به حول و قوه الهی توسعه پیدا خواهد کرد.

پیام نوروزی رئیس‌جمهور

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه با اشاره به پیام نوروزی رئیس‌جمهور، اظهار داشت: پیام رئیس‌جمهور محترم در محل مسجد جامع خرمشهر، نماد مقاومت ملت ایران و در بین اقشار مختلف مردم ایراد شد تا پیام دهد همان‌طور که در جنگ سخت با دشمنان در دفاع هشت‌ساله، مردم با مقاومتشان پای‌کار بودند تا پیروزی به دست آمد برای پیروزی در جنگ اقتصادی هم که نتیجه‌اش آبادانی ایران است بدون استقامت و همراهی همه مردم نمی‌شود.

مقاومت مردم ایران باعث شد تا آمریکا اعتراف به شکست خفت‌بار خود بکند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه گفت: انقلاب را مردم شروع کردند؛ مردم آغازگر انقلاب بودند، مردم انقلاب را به پیروزی رساندند، مردم هم تا امروز انقلاب را حفظ کردند و در مقابل چالش‌ها ایستادند؛ آقا هم تأکید کردند که مقاومت مردم ایران باعث شد تا آمریکا اعتراف به شکست خفت‌بار خود بکند.

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی ریل‌گذاری دولت را تائید کردند

وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب هم در پیام نوروزی ریل‌گذاری دولت محترم را تائید کردند و مایه زنده شدن امید در مردم دانستند که این حمایت سرمایه مهمی برای دولت است و تا بتواند با به‌کارگیری همه نیروها مشکلات مردم را زودتر حل کند، گفت: مردم هم باید کمک کنند و عجله نکنند. البته دولت باید عجله کند. دولت عجله کند که کارها را به‌سرعت به ثمر برساند که این العجله مِنَ الرحمن است. در بکارگیری نیروها، در به‌کارگیری منابع و در استفاده از منابع باید یک مقدار سرعت بیشتر باشد که ان‌شاءالله این کار خواهد شد.

مرحوم آیت‌الله ری‌شهری در مقابله با انحرافات و جریانات انحرافی محکم محکم ایستاد

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در بخش دیگری با اشاره به رحلت آیت‌الله ری‌شهری، بیان داشت: مرحوم آیت‌الله ری‌شهری شخصیت خدوم و دانشمندی بود که وجه علمی ایشان یک بعد از وجود ایشان بود. بُعد دیگرش مسئله مدیریت ایشان بود چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب. در جایگاه‌های حساسی که به وجود ایشان نیاز بود وارد می‌شدند و درست هم کارشان را انجام می‌دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در خاتمه بابیان اینکه آیت‌الله ری‌شهری در مقابله با انحرافات و جریانات انحرافی محکم ایستاد، گفت: خاطرات ایشان چاپ‌شده است؛ اگر حوصله کنید بخوانید با روش ایشان آشنا می‌شوید. از بعد معنوی و رعایت مسائل اخلاقی هم شخصیت بی‌نظیر و کم‌نظیری بودند. حافظ کل قرآن بودند. با قرآن و عترت انس فراوان داشتند. بیش از ۹۵ کتاب از ایشان و تحت اشراف ایشان چاپ‌شده است که ان‌شاءالله خدای تعالی او را با اولیائش محشور بگرداند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha