دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حمله موشکی یمن به عربستان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

توافق محرمانه‌ ایران ساختگی از آب درآمد

یک منبع ارشد در وزارت امور خارجه ضمن تکذیب خبر توافق محرمانه میان ایران و روسیه، این نوع خبرها را ساخته نهادهای امنیتی غربی در راستای جنگ روانی توصیف کرد. روز گذشته دیلی‌تلگراف خبری مبنی بر توافق محرمانه ایران و روسیه را گزارش کرده بود و مدعی شده بود، ایران در ازای دریافت حمایت مسکو برای احیای برجام، پیشنهاد کمک به روسیه برای عدم تاثیر تحریم‌های غرب را داده است. پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ی کشورمان توضیحاتی در خصوص سفرش به مسکو ارائه کرده بود.

منبع:مهر

ساعت خاموشی زمین به ثانیه های آخر رسید

هر سال در آخرین شنبه ماه مارس، میلیون‌ها نفر در سراسر کره زمین چراغ‌های منازل‌شان و همه وسایل الکترونیکی را خاموش می‌کنند تا به زمین دست دوستی بدهند.شهر تهران از سال ١٣٩٠ با خاموشی المانهای مهم شهری نظیر برج میلاد، آزادی و دیگر المانهای مهم مناطق ٢٢ گانه به رویداد بین‌المللی ساعت زمین که در آخرین شنبه ماه مارس هر سال به مدت یک ساعت در سراسر جهان به وقت محلی از ساعت ٢٠: ٣٠ الی ٢١: ٣٠ برگزار می‌شود، پیوسته است. "ساعت زمین" یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) است که طی آن خانواده‌ها و کسب و کارها با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری به مدت یک ساعت اثرات تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان را به یاد می‌آورند. «ساعت زمین» رویدادی است که از یک ایده ساده شروع شد که نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و ۲.۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند و به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند. این اقدام نمادین بهانه‌ای است برای جلب توجه مردم جهان به وضعیت محیط زیست، آموزش جوامع محلی، درختکاری و جلب توجه مقامات سیاسی به برنامه‌های این رویداد. در ایران نیز این رویداد از سال ۱۳۹۰ با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران برگزار شد و در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از شهرها و اِلمانهای معروف کشور به این حرکت پیوستند و علاوه بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌وسه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیز در این رویداد چراغ‌های خود را خاموش کردند. بنا بر این گزارش؛ با توجه به اهمیت جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی عمومی نسبت به گرمایش جهانی و لزوم تشویق شهروندان به کاهش مصرف انرژی موضوع به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده و این برنامه در طرح استقبال از نوروز ١٤٠١ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با مشارکت خانه‌های محیط زیست محلات و کانون‌های محیط‌زیست با مضمون اصلی خاموش کردن روشنایی المان‌های مهم و شاخص منطقه و فضاهای شهری دارای پتانسیل، در قالب رویداد ساعت زمین در تاریخ ٢٦ مارس ٢٠٢٢ میلادی ٦ فروردین ماه ١٤٠١ در دستور کار قرار دارد. آئین "ساعت زمین" ۱۴۰۱ شنبه، ۶ فروردین مصادف با ۲۶ مارچ از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه الی ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

منبع:مهر

پهپادهای یمن بر سر آب شیرین کن های ریاض فرود آمدند

عربستان سعودی اعلام کرد که تاسیسات شرکت ملی آب این کشور در جنوب غربی این کشور هدف حمله قرار گرفته است. در همین حال سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله به عمق خاک عربستان سعودی خبر داد که جزییات آن قرار است در بیانیه ای منتشر شود. بر اساس این گزارش، مخازن متعلق به شرکت ملی آب عربستان سعودی در استان ظهران جنوبی واقع در جنوب غربی عربستان هدف حمله قرار گرفته است. هنوز جزییاتی از میزان خسارات این حمله، منتشر نشده است. در همین حال برخی از گزارش ها در شبکه های اجتماعی از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو خبر می دهند که هنوز منابع رسمی آن را تایید نکرده اند. همزمان «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که طی ساعات آینده «بیانیه مهمی» درباره «عملیات گسترده و بی سابقه در عمق خاک سعودی» منتشر خواهد شد.

منبع:ایرنا

ایمنی خودروها بازهم زیر سوال رفت

سردار سید کمال هادیانفر با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرد: روز گذشته در حال بازدید در محور رشت به تهران بودیم؛ یک خودروی دنا پلاس ۱۴۰۰ با یک خودروی لندکروز در این محور تصادف کرده بود و همکاران من خودروی دنا پلاس را از صحنه جابه‌جا کردند. رئیس پلیس راهور افزود: خودروی دناپلاس در این حادثه، کاملاً از جلو و از ناحیه موتور جمع شده اما کیسه هوا آن باز نشده بود یعنی قادر به حرکت نبود اما روی خودروی لندکروز یک خط افتاده بود. وی بحث ایمنی خودروها را بحثی جدی دانست و یادآور شد: ما در جلسه شورای عالی ایمنی حمل و نقل در خدمت رئیس جمهور بودیم که ایشان تأکید کردند بحث ایمنی در سال ۱۴۰۱ باید در دستور کار باشد لذا ما برنامه‌ای در پیش داریم که شرکت‌های خودروساز و سازمان‌ها را آورده، اشکالات را به آن‌ها تفهیم و صورت‌جلسه کنیم. وی تصریح کرد: قوانین و استاندارهای ۸۵گانه ما خوب است اما اصلاً نظارتی وجود ندارد لذا این موارد باید درست شود والا باید جلوی شماره‌گذاری را بگیریم.

منبع:تسنیم

فرانسه سفیر روسیه را احضار کرد

وزارت امور خارجه فرانسه از احضار سفیر روسیه در این کشور درپی توئیت غیرقابل قبول سفارت روسیه در پاریس خبر داد. بر اساس این گزارش، وزارت خارجه فرانسه روز جمعه سفیر روسیه در پاریس را درپی انتشار یک کاریکاتور در صفحه توئیتر این سفارتخانه احضار کرد. سفارت روسیه در پاریس در صفحه توئیتر خود کاریکاتوری را منتشر کرده بود که آمریکا و اتحادیه اروپا را در حال واکسن زدن به فردی به نام اروپا نشان می‌دهد.

منبع:مهر

مورا راهی تهران شد

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین برای برچیدن تحریم های ایران، روز شنبه به منظور دیدار با علی باقری کنی به تهران سفر می کند.خبرگزاری رویترز از سفر روز شنبه «انریکه مورا» هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین به تهران خبر داد. بر اساس این گزارش، انریکه مو را قرار است روز شنبه به منظور دیدار با علی باقری کنی رئیس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین به تهران سفر کند. این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیش از این در گفتگو با المیادین گفته بود: ما در مذاکرات وین به توافق نزدیک شده‌ایم. آنچه که برای تهران مهم است، لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین در این زمینه است. آمریکایی‌ها تلاش داشته‌اند تا در خصوص مسائل باقی مانده در مذاکرات، مستقیماً با تهران وارد گفتگو شوند. وی در همین راستا افزود: دولت بایدن باید بیش از فکر کردن به مذاکرات مستقیم، حسن نیت خود را نشان دهد. اثبات حسن نیت آمریکا نیز تنها از رهگذر لغو یکی از تحریم‌ها علیه ایران میسر خواهد بود.

منبع:مهر

پول نفت به سمت خزانه تغییر مسیر داد

محمد باقر قالیباف با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: یکی از معضلات اداره کشور، تعدد حساب‌های درآمدی و عدم نظارت دقیق بر منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی است. ‏رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس با الزام بانک مرکزی به واریز همه منابع فوق به حساب خزانه و بستن سایر حساب‌ها، ضمن رفع این ایراد، شفافیت و انضباط مالی شرکت‌های وابسته به وزارت نفت را افزایش داد.

منبع:مهر

یمن عربستان را موشک باران کرد

ائتلاف متجاوز سعودی مدعی رهگیری یک موشک بالستیک یمنی شد. به گفته سخنگوی این ائتلاف، یک موشک بالستیک امروز توسط نیروهای یمنی به سوی مناطق استراتژیک جازان شلیک شده بود. ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که سامانه‌های موشکی این ائتلاف یک پهپاد انتحاری را نیز که به سوی نجران در حال پرواز بود، رهگیری و مورد هدف قرار دادند. منابع امنیتی یمن اعلام کردند که در جریان این حملات، فرودگاه‌های ریاض، أبها و جده در عربستان هدف حملات گسترده قرار گرفته است و پروازها در این فرودگاه‌ها متوقف شده است. الجزیره همچنین به نقل از ائتلاف متجاوز سعودی از اصابت یک پرتابه به نیروگاه برق در استان «صامطه» در جنوب عربستان خبر داد. در پی این حمله آتش سوزی رخ داد که تلفات جانی در پی نداشته است. نیروهای مسلح یمن قرار است تا ساعاتی دیگر جزئیات این حملات به عمق خاک سعودی را منتشر کند. همچنین عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن قرار است ساعت ۷:۳۰ به وقت محلی و ۹ شب به وقت تهران سخنرانی کند. گفتنی است که کمیته‌های مردمی یمن طی سال‌های گذشته بارها از مقامات سعودی خواسته‌اند تا تحریم‌های نفتی و دارویی که علیه این کشور وضع شده را متوقف کنند اما این خواسته‌ها هیچگاه با موافقت همراه نشد. نیروهای مردمی یمن و ارتش این کشور نیز در پاسخ به ادامه تحریم‌ها از سوی عربستان سعودی همچنان حق پاسخ گویی را برای خود محفوظ دانسته و هراز چند گاهی نقاط استراتژیک خاک سعودی از جمله تأسیسات نفتی را با هدف توقف تحریم‌ها ادامه می‌دهند. گفتنی است که از ابتدای جنگ در سال ۲۰۱۵ تا سال میلادی جاری (۲۰۲۲) میلیون‌ها نفر از مردم یمن بدلایل مختلف بهداشتی نظیر شیوع وبا و ویروس کرونا و کمبود آب و غذا در معرض مرگ و نابودی بوده‌اند. هزاران تن از کودکان یمن اکنون در معرض سو هاضمه شدید هستند.

منبع:مهر

ارتش آمریکا مورد حمله راکتی قرار گرفت

منابع محلی در سوریه از شلیک راکت به سوی یکی از پایگاه‌های ارتش آمریکا در شرق سوریه خبر دادند.این حمله علیه یکی از پایگاه‌های آمریکایی در نزدیکی بزرگترین میدان نفتی سوریه در شرق این کشور انجام شده است. گفتنی است که هنوز آمار دقیق‌تری از سوی منابع رسانه‌ای سوریه یا روسیه درباره این حمله راکتی و نتایج آن منتشر نشده است. قابل ذکر است که دولت سوریه و منابع رسانه‌ای آن بارها گزارش‌هایی را درباره دزدی نفتی و غیرقانونی نیروهای آمریکایی از این کشور منتشر کرده بودند. اقدامات اینچنینی آمریکایی‌ها با همراهی نیروهای کُرد دموکرات تحت عنوان قسد انجام می‌شود.

منبع:مهر

نمایندگان پارلمان رئیس‌جمهور را تحریم کردند

«شیخ محمد الصهیود» عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق به ریاست «نوری المالکی» سخنانی را در خصوص جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور مطرح کرد. بر اساس این گزارش، عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق با بیان اینکه ۱۳۳ نماینده جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور را تحریم کرده اند، گفت: با این اوصاف، جلسه فردا به حد نصاب نخواهد رسید و تشکیل نخواهد شد. پیش از این، «سهیله السلطانی» نماینده فراکسیون صادقون گفته بود: بیش از ۱۳۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده جلسه روز آینده پارلمان را تحریم خواهند کرد. بنابراین، جلسه مذکور به حد نصاب نخواهد رسید و تشکیل نخواهد شد. روز گذشته هم هیئت هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه‌ای با انتقاد از رویکرد جریان «صدر» در پرونده انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور، اعلام کرد: در جلسه روز شنبه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور شرکت نمی‌کنیم. بر اساس این گزارش، در بیانیه این هیئت آمده است: ما بیانیه اخیر جریان صدر در خصوص معرفی نامزدهای پست ریاست جمهوری و نخست وزیری را هیاهوی رسانه‌ای می‌دانیم و اعلام می‌کنیم که در جلسه روز شنبه پارلمان شرکت نخواهیم کرد.

منبع:مهر

بانوان رکاب زن ایران اولین مدال تاریخ تایم تریل را کسب کردند

رقابت‌های دوچرخه سواری قهرمانی جاده آسیا در سال ۲۰۲۲ بعد از دو سال تعویق از امروز جمعه ۵ فروردین ماه با حضور ۲۷ کشور در تاجیکستان آغاز شد. نمایندگان کشورمان در دو بخش مردان و زنان در ماده تایم تریل تیمی رقابت کردند. تیم ملی بانوان کشورمان موفق شد با ترکیب ماندانا دهقان، سمیه یزدانی، ریحانه خاتونی و ساجده سیاحیان در جایگاه سوم رقابت‌های تایم تریل تیمی قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ جاده در تاجیکستان بایستند. ازبکستان در این بخش در رتبه اول قرار گرفت و تیم قزاقستان دوم شد. تیم مردان ایران هم امروز صاحب مدال برنز تایم تریل تیمی شده بود. این دو مدال در بخش جاده در شرایطی برای ایران بدست آمد که چند سالی بود رکابزنان در رویدادهای قهرمانی آسیا صاحب مدال نمی‌شدند و این بار با کسب دو نشان برنز طلسم ناکامی‌ها شکسته شد. مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی جاده آسیا از ۵ تا ۱۰ فروردین ماه در دوشنبه تاجیکستان برگزار خواهد شد.

منبع:مهر

ناسا کوتوله‌های سفید را شکار کرد

ناسا در عکس روز خود تصویری از کوتوله‌های سفید منتشر کرد که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است.دانشمندانی که منشا کهکشان ما را شناسایی می‌کنند، می‌توانند این احساس را داشته باشند که باستان شناسان، کیهان هستند و بلوک‌های سازنده کهکشان ما در روزهای اول آن را کشف و شناسایی می‌کنند. یکی از راه‌هایی که ستاره شناسان می‌توانند درک بهتری از بنیان و اساس منظومه شمسی پیدا کنند، مشاهده ستاره‌های خیلی قدیمی مانند ستاره‌های کوتوله سفید است که بقایای بسیار متراکم ستارگانی هستند که زمانی پرجرم بوده‌اند. تلسکوپ فضایی هابل تصویری از مجموعه‌ای از این بناهای کهکشانی را در فاصله ۲۶ هزار سال نوری از زمین ثبت کرده است. در این تصویر بقایای اولیه از ستارگانی دیده می‌شود که در یک مقیاس زمانی کیهانی به سرعت و در کمتر از ۲ میلیارد سال شکل گرفته‌اند. ناسا اعلام کرد: از آنجایی که ما مکان این ستاره‌های کوتوله سفید را میدانیم، میتوانیم بگوییم که این ستاره‌ها در مقایسه با بقیه کهکشان‌ها چه قدر سریع و دور حرکت می‌کنند. کوتوله سفید گونه‌ای از اجرام فضایی است. ماده تشکیل‌دهنده کوتوله‌های سفید به اندازه‌ای به هم فشرده‌است که یک فنجان از آن صدها تن وزن دارد. کوتوله‌های سفید، که تعدادشان در کهکشان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند. ستاره‌هایی که جرم‌شان تقریباً معادل جرم خورشید یا کمتر از آن است، به احتمال زیاد همگی به کوتوله سفید تبدیل می‌شوند.

منبع:ایسنا

ناشناخته خون کشف شد

محققان با انجام پژوهشی، موفق به کشف و مشاهده میکروپلاستیک در خون انسان شدند.بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در مجله " Environmental International" منتشر شده است، برای اولین بار در جهان، دانشمندان میکروپلاستیک‌هایی را در خون انسان شناسایی کرده‌اند که در ۸۰ درصد شرکت کنندگان در این آزمایش وجود داشته است. در این پژوهش که توسط محققان هلندی انجام شده است، نمونه خون ۲۲ انسان سالم و بالغ مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه نشان داده که در خون ۱۷ نفر از آنها ذرات پلاستیکی وجود دارد. پلاستیک " PET" که در نیمی از نمونه‌ها یافت شد، معمولا در بطری‌های نوشابه وجود دارد. در خون یک سوم شرکت کنندگان نیز پلی استرین پیدا شد که در بسته بندی مواد غذایی و سایر مواد استفاده می‌شود. ذرات میکروپلاستیک می‌توانند آزادانه در سراسر بدن حرکت کنند و در اندام‌های بدن گیر کنند و مشکلات قابل توجهی را در رابطه با سلامتی بدن انسان به وجود آورند. در حال حاضر دانشمندان در تلاش هستند که دامنه کامل آسیب‌های کوتاه مدت و بلند مدت حاصل از وجود میکروپلاستیک‌ها در خون انسان را درک و کشف کنند. میکروپلاستیک‌ها در همه جای کره زمین وجود دارند و نتایج آزمایش های آزمایشگاهی نشان داده که میکروپلاستیک‌ها به سلول‌های انسان آسیب می‌رسانند و تاکنون به قطعیت مشخص شده که ذرات آلودگی هوا که وارد بدن می‌شوند، سالیانه مرگ میلیون‌ها نفر را در پی دارد. غذا و آب می‌تواند حاوی ذرات ریز باشد و حتی هوایی که ما تنفس میکنیم، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به بدن ما منتقل کند.

منبع:ایسنا

غرب جنگ تمام عیار هیبریدی علیه روسیه را کلیدزد

وزیر خارجه روسیه از راه افتادن جنگی تمام عیار علیه کشورش از سوی غرب خبر داد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد کشورهای غربی یک جنگ تمام عیار هیبریدی را علیه روسیه به راه انداخته است.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه رؤیای آمریکا و غرب را برای تسلط بر امور بین المللی و بازگشت به نظم جهانی تک قطبی «خیال باطل» دانست. لاوروف در سخنرانی خود در یک نشست دیپلماتیک گفت: «امروز جنگی هیبریدی، یک جنگ تمام عیار، علیه ما اعلام شده است. این عنوان که توسط نازی‌های آلمان مورد استفاده قرار می‌گرفت، حالا از سوی سیاست مداران اروپایی برای توضیح اقداماتشان علیه فدراسیون روسیه به کار می‌رود. هدف آن‌ها پنهان نیست. آن‌ها به دنبال ویرانی، فروپاشی و خفه کردن اقتصاد روسیه و در کل کشور روسیه هستند.» او افزود: «وقتی شاهد این کارزار - تحریم رایگان برای همه - هستیم واضح است که ارزش‌هایی که غرب همواره ما را درباره آن‌ها موعظه می‌کرد، مانند آزادی بیان، بازار اقتصادی، نقض ناپذیری مالکیت خصوصی و اصل برائت، همه اصولی بی ارزش هستند.» لاوروف تاکید کرد که بیشتر کشورهای خارج از دایره نفوذ غرب با وجود فشارهای زیاد و نمایش تبلیغاتی غرب در جمع آوری رای برای تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل، نمی‌خواهند در بازی یک جانبه تحریم‌ها علیه روسیه شرکت کنند. او گفت: «اکثریت کشورهای جهان خواهان توسعه همکاری‌ها بر طبق اصول اساسی منشور سازمان ملل، در رأس آن‌ها اصل برابری حاکمیتی کشورها، هستند.» او افزود تلاش‌های غرب برای پایمال کردن گستاخانه این اصول با هدف کسب برتری، محکوم به شکست است. لاوروف یادآور شد که رسانه‌های آمریکا و غرب هشت سال است که بر کشتار غیرنظامیان و محاصره اقتصادی دونتسک و لوهانسک به دست نیروهای اوکراین سرپوش می‌گذارند. او با اشاره به ارسال سلاح به اوکراین از سوی آمریکا و اروپا، این اقدام را تشویق کی‌یف به حل بحران دونباس با استفاده از زور دانست. وزیر امور خارجه روسیه وعده داد که افشاگری‌های وزارت دفاع این کشور در خصوص آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین را به طور مداوم در شورای امنیت پیگیری کند. لاوروف گفت: «ما شاهد اجرای سیاست به زانو در آوردن روسیه که غرب مدت‌های طولانی به دنبال آن بوده، هستیم. نقطه اوج این سیاست‌های روس هراسانه حمایت واشنگتن و بروکسل از رژیم کی‌یف است. اقدام اوکراین در تصویب قانون منع استفاده از زبان روسی در رسانه‌ها و زندگی روزمره که سبب از بین بردن ریشه‌های روسیه‌ای اوکراین و خط کشیدن بر تاریخ مشترک مردم دو کشور می‌شود را باید به یاد آورد.» او همچنین درباره تحریم‌های غرب گفت: «تلاش غرب برای حفظ هژمونی خود به هر نحو ممکن موجب بروز تنش‌های جدی در روابط بین المللی می‌شود. ما خودمان را منزوی نخواهیم کرد. ما دوستان و متحدان زیادی در جهان داریم و به همکاری با آن‌ها ادامه خواهیم داد.» گفتنی است سی امین روز از جنگ اوکراین با پیشروی بیشتر نیروهای روسی در عمق خاک این کشور همراه بود. طی این مدت نیروهای روسی از چهار محور اقدام به نفوذ در خاک اوکراین کردند. بلاروس با در اختیار قرار دادن خاک خود به روسیه به پیشرفت عملیات نظامی مسکو کمک شایانی کرده است به طوری که کی یف، پایتخت اوکراین از دو محور شمال شرقی و شمال غربی شاهد حملات گسترده‌ای بوده و فاصله نیروهای روسی تا مرکز پایتخت به کمتر از ۲۵ کیلومتر رسیده است.

منبع:خبرنگاران جوان

نزدیک ترین عکس از خورشید ثبت شد

مدارگرد خورشیدی Solar Orbiter توانست نزدیک‌ترین عکس از خورشید را تصویر برداری کند. مدارگرد خورشیدی اروپایی سولار اوربیتر (Solar Orbiter) نزدیکترین تصاویر را از خورشید گرفته شده است و جزئیات دقیق جو بیرونی خورشید یعنی تاج را نشان می‌دهد. به گزارش space، این تصاویر در ۷ مارس، زمانی که مدارگرد خورشیدی دقیقاً در نیمه راه بین زمین و خورشید بود، در فاصله ۴۶ میلیون مایلی (۷۵ میلیون کیلومتری) از زمین و خورشید گرفته شده است. یکی از ابزارهایی که در این تصویر کمک کننده بود تصویرگر فرابنفش شدید (EUI) بود که جهان را در پر انرژی‌ترین بخش جزء فرابنفش طیف الکترومغناطیسی می‌بیند. آژانس فضایی اروپا (ESA) در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دلیل نزدیکی مدارگرد خورشیدی به خورشید EUI مجبور شد برای تصویربرداری از کل دیسک خورشیدی ۲۵ عکس بگیرد. ESA گفت، چهار ساعت طول کشید تا تیم EUI عکس تمام بخش‌ها را بگیرد، زیرا هر عکس به یک مدت زمان ۱۰ دقیقه‌ای نیاز داشت. همچنین این آژانس اشاره کرد که به زودی تصاویر بهتری در راه است. از زمان پرتاب فضاپیما در فوریه ۲۰۲۰، تیم‌های کنترل زمینی به تدریج مسیر مدارگرد خورشیدی را در اطراف خورشید در مرکز منظومه شمسی ما راهنمایی می‌کنند. این مدارگرد خورشیدی اکنون به سمت برخورد بسیار نزدیکتری می‌رود. روز شنبه (۲۶ مارس) در ساعت ۷:۵۰ صبح به وقت شرقی (۱۱:۵۰ به وقت گرینویچ)، این فضاپیما در فاصله ۳۰ میلیون مایلی (۴۸.۳ میلیون کیلومتری)، حدود یک سوم فاصله خورشید تا زمین، از کنار خورشید عبور خواهد کرد. سپس فاصله مدارگرد خورشیدی از خورشید دوباره شروع به افزایش می‌کند. باید اشاره کرد که هیچ فضاپیمای مجهز به دوربینی تا کنون به این اندازه به خورشید نزدیک نشده است. در طول تصویربرداری در ۷ مارس، اپراتورهای مدارگرد خورشیدی همچنین با ابزار "تصویربرداری طیفی" فضاپیما از محیط تاج (SPICE) تصاویری گرفتند. رفتار عجیب جو خورشید یکی از بزرگترین اسرار فضا است، زیرا با طی کردن مسافت به جای سردتر شدن، جو خورشید در ارتفاعات به طور قابل توجهی گرمتر می‌شود. در حالی که سطح خورشید "فقط" حدود ۹ هزار درجه فارنهایت (۵ هزار درجه سانتیگراد) است، دمای جو بیرونی، تاج، به نزدیک به ۱.۸ میلیون درجه فارنهایت (۱ میلیون درجه سانتیگراد) می‌رسد. اندازه‌گیری‌های SPICE لایه‌های جداگانه‌ای از جو خورشید را نشان داد که از پایین‌ترین لایه، کروموسفر، در ۱۸هزار درجه فارنهایت (۱۰هزار درجه سانتی‌گراد)، تا ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار درجه فارنهایت (۶۳۰هزار درجه سانتی‌گراد) در بخش‌هایی از تاج خورشید شروع می‌شود. در تصاویری که توسط Solar Orbiter در اولین گذر نزدیک آن در ژوئن ۲۰۲۰ به دست آمد، دانشمندان شعله‌های خورشیدی مینیاتوری موسوم به آتش کمپ را کشف کردند. دانشمندان معتقدند این آتش سوزی‌ها که توسط یوجین پارکر فیزیکدان خورشیدی اخیراً درگذشته پیش بینی شده بود، می‌تواند این گرمایش مرموز را توضیح دهد.

منبع:خبرنگاران جوان

دریای خزر اولین قربانی قرن را گرفت

بانوی ۲۰ ساله‌ای در آب‌های ساحلی بابلسر جان خود را از دست داد. کریمیان رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: بر اثر حادثه واژگونی قایق موتوری در آب‌های ساحلی پشت مجتمع بانک کشاورزی بانوی مسافر ۲۰ ساله ای جان خود را از دست داد. به گفته او این خانم به همراه ۳ فرد دیگر جلیقه نجات داشتند و قایق در حال تردد در مسیر بود که واژگون شد سه سرنشین قایق از مرگ نجات یافتند اما این خانم با وجود اینکه جلیقه نجات بر تن داشت در زیر قایق جا ماند و جان خود را از دست داد. این اولین غرقی و حادثه دریایی در سال ۱۴۰۱ است. رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران از مردم و مسافران خواست با توجه به گستردگی سواحل آزاد شده و شرایط جوی نامناسب به هیچ وجه وارد دریا نشوند.

منبع:خبرنگاران جوان

ادویه ضد آب سیاه کشف شد

دانشمندان کالج امپریال و دانشگاه لندن مواد خاصی را در یک ادویه محبوب کشف کرده‌اند که به عادی شدن شرایط بینایی کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مواد فعال موجود در زردچوبه به درمان گلوکوم یا آب سیاه چشمی، بیماری خطرناکی که با افزایش فشار داخل چشم و ایجاد آسیب شناسی سر عصب بینایی تا نابینایی پیش می‌رود، کمک می‌کند. به طور خاص، مشخص شد که ترکیبات زردچوبه، برای مثال، کورکومین، روند التهابی قرنیه را کاهش می‌دهد و در نتیجه به دید طبیعی کمک می‌کند. این واقعیت که زردچوبه دارای خواص مفیدی است، برای دانشمندان شناخته شده است، اما پزشکان با مشکل انتقال ماده فعال آن به بدن مواجه هستند، زیرا کورکومین به شکل مکمل و قرص جذب ضعیفی دارد.

منبع:خبرنگاران جوان

روسیه مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین را منهدم کرد

ارتش اوکراین در این بیانیه خود گفت: امروز مورخ ۲۵ ماه مارس (۵ فروردین) در ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعد ازظهر (به وقت محلی) ، نیروهای روسیه یک حمله موشکی به مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین در وینیتسیا انجام دادند. این بیانیه افزود: در مجموع ۶ موشک به سمت این مرکز شلیک شد که پدافند هوایی اوکراین تعدادی از آن‌ها را منهدم کرد. سایر موشک‌ها به ساختمان‌های مختلف برخورد و خرابی گسترده‌ای در زیرساخت‌ها ایجاد کرد. وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که با استفاده از موشک‌های اسکندر یک مرکز که در آن مزدوران خارجی برای جنگ با این کشور در اوکراین فعال بود را از بین برده‌ است. وزارت دفاع روسیه با این حال جزییات بیشتری در رابطه با این مرکز از جمله اینکه در کجا واقع شده یا چه تعداد از نیروهای خارجی در این حمله کشته شده‌اند را ارائه نکرد. پیش از این و در روز ۲۱ مارس (۱ فروردین) نیز روسیه اعلام کرده بود که یک مرکز آموزشی دیگر در اوکراین برای مزدوران خارجی و ملی گرایان تندرو اوکراینی را در منطقه رونو با موشک‌های کروز هدایت شونده هدف قرار داده است. در آن زمان، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در جریان این حمله موشکی بیش از ۸۰ فرد خارجی و ملی گرای تندرو اوکراینی کشته شده‌اند. روسیه پیش از این و در روز چهارشنبه نیز اعلام کرده بود که ۱۰۰ سرباز اوکراینی و مزدور خارجی را در منطقه ژیتومیر با استفاده از موشک‌های با دقت بالا هدف قرار داده است. پیش از این یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرده بود که روسیه در طول یک ماه گذشته بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ موشک به اوکراین شلیک کرده است. اکثر این موشک‌ها با برد کوتاه و متوسط و از نوع کروز و بالستیک بوده است. روسیه پنجم اسفندماه بدنبال به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک و با انتقادی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از آن و در دوم اسفند از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو عنوان کرده بود، وارد جنگ با اوکراین شد. کی‌یف خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو شده بود، اما اکنون ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از موضع خود مبنی بر پیوستن به ناتو عقب نشسته و به صراحت اعلام کرد که کشورش به این پیمان که ابزاری نظامی برای واشنگتن قلمداد می‌شود، نخواهد پیوست.

منبع:ایرنا

مجوز شیرین‌سازی آب دریا صادر شد

علی‌اکبر محرابیان ظهر امروز در ادامه سفر خود به استان سیستان و بلوچستان، در حاشیه بازدید از طرح‌های آبرسانی، با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای آبرسانی به نقاط محروم کشور، اظهار کرد: این پروژه با سرمایه گذاری ۱۹ هزار میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو و با کمک خیرین در حال اجراست که طی چهار سال، آب سالم و پایدار ۱۰ هزار روستای هدف را تامین خواهد کرد. وی اضافه کرد: در فاز اول عملیات اجرایی، طرح آبرسانی به ۷۱۳۸ روستا با جمعیت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر آغاز شده است. وزیر نیرو با اشاره به اینکه در این طرح، آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا معادل حدود ۲۵ درصد کل کشور، به سیستان و بلوچستان تعلق دارد، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها به منظور تأمین آب پایدار جمعیتی حدود ۵۵۴ هزار نفر اجرا می‌شود. محرابیان در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای مصوبات نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، گفت: مجوز شیرین‌سازی آب دریا به میزان ۵۰ هزار مترمکعب برای تأمین نیاز آبی شهرها و روستاهای چابهار، کنارک و دشتیاری (روستاهای نوار ساحلی)، نیز صادر شد که در فاز اول ۲۵ هزار مترمکعب به سرمایه‌گذار ابلاغ شده است. وزیر نیرو همچنین از اتصال ۳۰۴ روستای زیرمجموعه به سد زیردان و شروع بهره‌برداری از فاز یک طرح اضطراری آبرسانی از دشت حرمک به زاهدان نیز خبر داد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، علاوه بر آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا، آبرسانی به ۵۰۰ روستای دیگر نیز با مشارکت گروه‌های جهادی و خیرین در حال اجراست. وی در پایان ابراز امیدواری کرد، با مجموع اقدامات برنامه‌ریزی شده شاخص بهره‌مندی از آب شرب در سطح روستاهای سیستان و بلوچستان به بیش از ۹۰ درصد ارتقا یابد.

منبع:تسنیم

زاینده‌رود دوباره جاری شد

مهران زینلیان با اشاره به بازگشایی مجدد زاینده‌رود اظهار داشت: همانگونه که پیشتر اطلاع‌رسانی شده بود، ﺁب زاینده رود از امروز ۵ فروردین به مدت ۱۰ روز و برای کشت کشاورزان شرق اصفهان باز شده است. وی بیان کرد: این ﺁب در واقع پی‌ﺁب کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق اصفهان است که از امروز به مدت ۱۰ روز و به همان میزان قبلی یعنی ۴۵ میلیون متر مکعب در زاینده‌رود جاری می‌شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان دلیل اصلی این بازگشایی را نیاز کشاورزان عنوان کرد و افزود: دلیل اصلی بازگشایی ﺁب زاینده‌رود نیاز کشاورزان شرق اصفهان است اما خوشبختانه با ایام نوروز تقارن پیدا کرده و از این نظر می‌تواند به گردشگری نیز کمک کند. هنوز ذخیره سد به قدری نیست که ﺁب به صورت دائمی جاری شود اما سعی داریم که با بازگشایی‌های متناوب بخش از مشکلات را حل و از شدت برخی ﺁسیب‌ها مثل فرونشست یا ﺁسیب‌های زیست محیطی کم کنیم و امیدواریم که در درازمدت به جایی برسیم که بتوانیم جریان دائمی ﺁب را در زانیده‌رود شاهد باشیم. وی درباره تاثیر این بازگشایی‌ها بر ذخیره ﺁب پشت سد تصریح کرد: ﺁب شرب خط قرمز است و در تامین ﺁن هیچ‌گونه کوتاهی نخواهد شد. هر بار بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌رود با هماهنگی وزارت نیرو در تهران انجام و توسط شرکت ﺁب منطقه‌ای انجام می‌شود و اگرچه ذخیره کافی برای بازگشایی دائمی پشت سد نداریم اما وضعیت بارندگی‌ها به حدی بوده که بتوان به صورت موقت و متناوب ﺁب را باز کرد و جای نگرانی برای ﺁب شرب وجود نداردمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز با بیان اینکه خروجی آب سد زاینده رود از بامداد فردا به صورت پلکانی افزایش می‌یابد گفت: از پنجم فروردین ماه زاینده‌رود به مدت ۱۰ روز برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان جاری می‌شود. حسن ساسانی میزان ذخیره کنونی سد زاینده رود را ۲۹۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ورودی آب به این سد حدود ۸۰ و خروجی آن ۱۸ مترمکعب بر ثانیه است.

منبع:تسنیم

راهور به ناوگان پهپادی مجهز شد

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل پلیس راهور گفت: پوشش نظارتی را در مکان‌هایی که سامانه‌های هوشمند کمتر داریم، با گروه‌های کمکی و پهپادها، تقویت کردیم.سرهنگ احمد شیرانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبر ۲۱ پنجشنبه شب افزود: پلیس از بهمن سال گذشته افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی سفر برای ایام نوروز را پیش بینی کرده بود. وی ادامه داد: ابتدای بهمن دستورالعمل‌های ترافیکی تنظیم شد، نواقص سامانه‌های هوشمند در سطح جاده‌ها را برطرف کردیم ودر چند استان از پهپاد استفاده کردیم تا نقاطی را که در رصد کمتر دوربین‌های نظارتی است از طریق پهپاد کنترل کنیم و رزمایش ترافیکی با شرکت تمامی سازمان‌های خدماتی امداد و نجات که در این ایام فعالیت می‌کنند در روز ۲۴ اسفند برگزار کردیم که نمایش توان عملیاتی و هم افزایی بود و می‌بایستی در ایام نوروز انجام می‌دادند سرهنگ شیرانی گفت: اولین جلسه شورای ایمنی مدیریت ترافیک کشور بعد از ۸ سال به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد. وی خاطرنشان کرد: تصادف به میزان تردد بستگی دارد در نوروز امسال با اطلاع رسانی‌ها و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی پلیس راهور که انجام شد برخلاف نوروز سال گذشته آمار کاهشی داریم و سفرهای نوروزی، تردد و ترافیک متناسب با پیش بینی‌های پلیس راهور بوده است. سرهنگ شیرانی گفت: با پیش بینی پلیس راهور طرحی برنامه ریزی شد که جاده چالوس و جاده هراز در روزهای ۵ و ۶ فروردین که زمان بازگشت نیمه اول سفرها می‌باشد به صورت یک طرفه مسیر شمال به جنوب را آزاد نگه داریم که هموطنان کمتر در ترافیک بمانند. وی افزود: در جاده چالوس تا زمانی که قطعات بعدی آزادراه تهران - شمال افتتاح نشود این مشکل وجود دارد در بقیه جاده‌ها هم علی رغم استانداردی که دارد، اما گنجایش مشخصی هم دارد. وی ادامه داد: اگر بخواهیم هوشمندسازی به طور کامل در کشور، اجرا شود بایستی سامانه‌های هوشمند حمل و نقل را اجرایی کنیم البته بخشی از آن اجرا شد، بخشی از سامانه‌هایی که در جاده‌ها وجود دارد دچار نقص است و همچنین بخشی از محورها و جاده‌ها هنوز تحت پوشش سامانه‌های نظارتی قرار نگرفته است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل پلیس راهور گفت: محورهای پر تردد مانند جاده تهران ــ مشهد، محور استان کرمان و اصفهان تحت پوشش نظارتی پلیس قرار دارد. وی خاطر نشان کرد: ناوگان پهپادی پلیس به گونه‌ای است که در ایام نوروز و در طول روز می‌تواند همه مسیرهای پر تردد استان‌هایی را که به صورت دشت است، پوشش دهد. سرهنگ شیرانی درباره حضور فیزیکی پلیس در جاده‌ها گفت: طول جاده‌های کشور حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر است و بایستی از تمام توان و سامانه‌هایی استفاده کنیم که با کمترین خطا و به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته فعال باشد. وی درباره برنامه‌ها برای دور دوم سفرها گفت: برگشت سفرها موج ترافیکی ایجاد خواهد کرد و به مردم توصیه می‌کنیم مدیریت زمان سفر را داشته باشند و از مسیرهایی تردد کنند که آزادتر باشد. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل پلیس راهور افزود: تحلیل تصادف‌ها نشان می‌دهد که در هر تصادف فوتی بیش از یک نفر کشته شدند و احساس مسئولیت بیشتر راننده را می‌خواهد، همچنین در تصادفات جاده‌ای با توجه به اینکه ۳۰ درصد تصادفات کشور مربوط به جاده‌ها می‌باشد، ولی ۷۰ درصد تلفات در جاده‌ها رخ می‌دهد بنابراین ضرورت رانندگی درست و صحیح در جاده‌ها را نشان می‌دهد.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    با سلام و احترام بر خوانندگان عزیز ضمن عرض تبریک بمناسبت سال نو و آرزوی شادکامی و موفقیت برای همه ی عزیزان ، بر سلحشوران یمنی درود می فرستیم و موفقیت و پیروزیشان بر دشمنان فاسد شان را از خدای تعالی خواهانیم : بدشمن بزن ضربت کاریت __بریز بر سرش موشک ناریت __ توانائیش را بگیر هر چه زود __بدینجا و آنجا و هر جا که بود . با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی .پ