جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یمن

حوزه/ در سالی که گذشت با وجود تلاش برخی از سران وابسته عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی محور مقاومت با پشتوانه ملت ها محور غربی- عبری و عربی را وادار به عقب نشینی در برخی مواضعشان کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سال گذشته کشورهای عربی و اسلامی و آفریقایی شاهد تحولات گسترده ای بودند. در میان هول سران کشورهای عربی برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی ملت های منطقه به دنبال تقویت روحیه مقاومت اسلامی خود بوده و در کشورهای مختلف با برگزاری راهپیمایی ها و فعالیت های بین المللی در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به روابط عادی سازی با رژیم اشغالگر قدس ابراز می کردند.

گروه های مقاومت اسلامی حزب الله، انصار الله و شیعیان عربستان سعودی و نیجریه و معارضان سیاسی بحرینی با وحدت و یکپارچگی بر ادامه راه مقاومت اسلامی تاکید می کردند. گزارش ذیل نگاهی به تحولات کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس تا قلب آفریقا در سالی که گذشت دارد و به مهترین رویدادهای این کشورهای در عرصه ملی و بین المللی اشاره می کند.

لبنان:

لبنان در سال گذشته در ادامه خلاء سیاسی و عدم ثبات در این کشور با بحران اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم کرد. مردم لبنان بیش از دو سال است که با افت شدید ارزش پول ملی کشورشان (لیر) در برابر ارزهای خارجی، گرانی قیمت کالاها، کمبود سوخت، قطعی کامل برق لبنان به دلیل تمام شدن سوخت نیروگاه‌های برق این کشور، شیوع ویروس کرونا و فساد برخی از سیاست‌مداران این کشور که نخست وزیر پیشین لبنان بودند، رو به رو هستند.

در سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با ارسال سوخت به لبنان تحریم اقتصادی آمریکا علیه لبنان را شکست و این اقدام شجاعانه موجب روحیه بیشتر مردم لبنان شد. فیروز نیا سفیر ایران در لبنان در این زمینه اعلام کرد: این سوخت ها در مناطق متعدد و بین اقشار مختلف لبنان اعم از مسلمان، شیعه و سنی توزیع شده است و این کار در چارچوب یک اقدام تجاری بین ایران و تجار لبنانی صورت گرفته است.

چند روز پس از این اقدام شماری از عناصر وابسته به حزب القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع وابسته به عربستان سعودی به سمت راهپیمایی مسالمت آمیز حزب الله و جنبش امل در اعتراض به اظهارات قاضی پرونده انفجار بیروت تیراندازی کردند که در این جنایت ده ها نفر کشته و زخمی شدند که از جمله آنها یک جوان تازه داماد لبنانی و مادر ۵ فرزند در این حادثه به شهادت رسیدند.

یکی دیگر از تحولات سیاسی لبنان در سال گذشته اظهارات ضد سعودی وزیر اطلاع رسانی لبنان بود.

جرج قرداحی وزیر اطلاع ‌رسانی لبنان در برنامه‌ ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب» (پارلمان مردم) بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تأکید کرده بود. وی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: "تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم".

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی نزدیک به عربستان، اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

عراق:

برگزاری کنفرانس مشارکت و همکاری در بغداد با تمام حواشی آن از جمله تحولات سیاسی عراق در سال گذشته بود. در این کنفرانس که با محوریت همسایه های عراق برگزار شد عدم دعوت از سوریه و حضور فرانسه در این کنفرانس سوال های زیادی را برانگیخت.به اعتقاد کارشناسان سیاسی نتایج این کنفرانس سودی برای ملت عراق نداشت.

قاسم سلمان العبودی کارشناس عراقی گفت: این کنفرانس و تشکیل نمادین آن به منظور تداوم اشغالگری است و به نتایج حقیقی و موثر بر واقعیت سیاسی عراق و خروج از بحران خفه کننده آن منجر نخواهد شد. شاهد و دلیل آن، حذف نام سوریه است که پرونده های مهم امنیتی مشترک با عراق دارد و مشارکت ترکیه است که دارای نفوذ اشغالگری در شمال عراق است که پروژه های خطوط آب عراق را مختل می کند که با راهنمایی و خواست سفارت آمریکا انجام می شود.

بنابراین، همه داده ها ما را به یک نتیجه می رسانند، که خلاصه آن این است؛ که این کنفرانس چیزی نیست جز سناریویی که در واشنگتن تهیه شده و امروز در عراق با دستورات روشن و آشکار آمریکایی در برابر مردم عراق اجرا می شود.

از جمله تحولات سیاسی عراق در سالی که گذشت برگزاری انتخابات پارلمانی عراق با مشارکت محدود و پیروزی حزب مقتدی صدر همراه با اعتراضات علیه تقلب در انتخابات بود. مشارکت در انتخابات عراق کاملا پایین بود حتی بسیاری معتقدند میزان حضور در پای صندوق های رای کمتر از آمار اعلام شده رسمی است.

تعدادی از کارشناسان عراقی معتقد به وقوع تقلب در انتخابات بودند و این تقلب بزرگ را به دلیل وجود خروجی گیرنده های دیجیتال شمارش و مرتب سازی الکترونیکی رای ها در خارج از عراق، به ویژه در کشور امارات متحده عربی می دانستند. امارات متحده عربی که از سازشکاران با رژیم صهیونیستی است، تحت فشار سفارت آمریکا در بغداد، این عملیات را بر عهده گرفته بود و اصلا بعید نیست که هکرهای اسرائیلی برای تغییر نتایج انتخابات شمارش آرا برای احزاب سیاسی عراق که سازگار با پروژه صهیونیستی(ابراهیم) هستند، ورود کرده باشند، پروژه ای که پاپ فرانسیس مدتی پیش به عراق آورده بود و این پروژه از سوی مرجعیت بزرگوار در نجف اشرف از بین رفت.

از هول کشورهای عربی برای عادی‌سازی تا دست برتر یمنی‌ها در هشتمین سال جنگ

یکی دیگر از رویداد های مهم عراق در سالی که گذشت برپایی نشستی با هدف عادی سازی روابط عراق با اسرائیل در اربیل بود که از سوی مردم و احزاب مهم عراق محکوم شد.طرح بسترسازی برای عادی سازی روابط بین عراق با اسرائیل که با عنوان انحرافی نشست «صلح و بازستاندن» در اربیل برگزار شد، در همه سطوح رسمی، مردمی و سیاسی به شکست فاحشی منجر شد.دولت مرکزی عراق نیز با انتشار بیانیه ای رسمی به شدت با برپایی نشست مزبور مخالفت کرده و گفته است: این نشست که با حضور برخی از شخصیت های عشایری مقیم اربیل برگزار شده و شعار عادی سازی با «اسرائیل» را مطرح کرد، غیر قانونی است.

یمن:

در طول هفت سالی که از تجاوز ائتلاف سعودی و آمریکایی به یمن می گذرد انصار الله یمن پیشرفت های گسترده ای در بعد نظامی و استراتژیک در مقابل دشمن داشته است.ساخت و توسعه پهبادها و موشک های پیشرفته در فضای تحریم و محاصره و پاسخ های دردناک به دشمن در دفاع از ملت مظلوم یمن موجب شده که بارها طرف سعودی خواستار آتش بس و یا مذاکره باشد.

حوثی های یمن در سال گذشته در پاسخ به جنایات ائتلاف سعودی و آمریکایی در قتل عام غیر نظامیان بارها آرامکو نبض نفتی عربستان سعودی را مورد حمله قرار دادند. پهپاد های انفجاری تأسیسات آرامکو در جیزان و تأسیسات آب‌شیرین‌کن در الشقیق را هدف قرار دادند.

ائتلاف سعودی آمریکایی اعتراف کرده که حملات انصارالله یمن به زیرساخت‌های کلیدی در عربستان باعث خسارات مادی در این کشور شده است. اهداف اصلی عملیات تحت عنوان «شکست محاصره» کارخانه آب‌شیرین‌کن الشقیق، یک ایستگاه توزیع نفت متعلق به شرکت آرامکو در جیزان، یک نیروگاه برق در ظهران الجنوب، یک تاسیسات گازی در خمیس مشیط و یک کارخانه گاز طبیعی مایع در ینبع بوده‌اند.

عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تشدید حملات انصار الله در خواست مذاکره با طرف یمنی کردند. برخی مقامات یمنی معتقدند عاملان ریختن خون مردم یمن پس از گذشت ۷ سال تلاش می کنند از پیامدهای جنگ خارج شوند.

عربستان:

شاید اختلاف و تنش در روابط سیاسی بین عربستان و امارات و سرکوبگری شدید معارضان سیاسی سعودی و قتل بیش از ۸۰ نفر از مسلمانان در یک روز به دست جلادان سعودی از مهمترین تحولات سال گذشته این کشور محسوب شود.

طی مطالعه‌ای که توسط مرکز مطالعات و انتشارات خلیج فارس منتشر شده، به این نتیجه رسیده است که روابط عربستان و امارات به‌ سمت واگرایی بیشتر پیش می‌ رود. رقابت‌های بی‌سابقه میان امارات و عربستان منجر به اختلافات خطرناک بین دو کشور می‌شود، حتی اگر این اختلافات در زمان حاضر با احتیاط مدیریت شوند. با توجه به اینکه دو ولیعهد سعودی و ابوظبی علاقه‌ای به اعلام گسترش اختلافات خود در عرصه عمومی ندارند، اما زمان همکاری برد ـ برد آنها به پایان رسیده است. تابستان سال گذشته امارات و عربستان بر سر توافق نفتی اوپک‌ پلاس برای افزایش تولید اختلاف پیدا کردند و به توافق دست نیافتند.

از هول کشورهای عربی برای عادی‌سازی تا دست برتر یمنی‌ها در هشتمین سال جنگ

اما در اواخر سال گذشته برگ دیگری از جنایات رژیم سعودی علیه شیعیان و مسلمانان ورق خورد. رژیم آل سعود در یک روز بیش از ۸۰ مسلمان را به اتهام تروریست بودن اعدام کرد. اگر چه بسیاری از سازمان های حقوق بشری مثل همیشه در برابر این جنایت سعودی آمریکایی سکوت کردند اما افکار عمومی جهان در شبکه های اجتماعی این جنایت را محکوم و خواهان پیگیری حقوقی آن علیه این رژیم شدند.

از هول کشورهای عربی برای عادی‌سازی تا دست برتر یمنی‌ها در هشتمین سال جنگ

امارات:

عادی سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در سال گذشته علنی تر و به شکل متوالی یکی پس از دیگری صورت گرفت. در این میان امارات متحده عربی در ابراز روابط علنی با رژیم غاصب قدس پیشتاز بود.

اواسط سال گذشته نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمدبن زائد ولیعهد امارات در ابوظبی دیدار کرد. امارات و رژیم صهیونیستی در سپتامبر ۲۰۲۰ بر اساس طرح معامله قرن ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا توافق سازش امضا کردند و قرار شد روابط دیپلماتیک دو طرف با مبادله سفیر آغاز شود. در همین راستا پروازهای مستقمی بین امارات و رژیم صهیونیستی راه اندازی شد. خبرگزاری آناتولی اعلام کرد، شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی طی اطلاعیه‌ ای اعلام کرد که پروازهای مستقیم روزانه میان دبی و تل‌آویو از تاریخ ۶ دسامبر آینده راه اندازی خواهد شد.

دزدی امارتی ها از اموال یمن به نام موسسات خیریه

دزدی امارات از اموال یمنی ها در قالب موسسات خیریه از دیگر تحولات امارات متحده عربی- عبری بود. به گزارش مشرق نیوز سال گذشته گزارش هایی از دزدی های سازمان یافته و آشکار اماراتی ها منتشر شد که سران آل نهیان از طریق فروش میعانات و مشتقات نفتی در یمن، میلیاردها ریال یمنی را بدون هیچ مشکل و مانعی به جیب زده اند و این در حالی است که میلیون ها شهروند یمنی با خطر قحطی و گرسنگی مواجه هستند.

براساس اطلاعات به دست آمده، رژیم امارات فقط در یک مورد از طریق چندین کانتینر، مبلغی در حدود ۴ میلیارد ریال یمنی که سود حاصل از فروش مشتقات نفتی بوده را به جزیره اشغالی سقطری در جنوب یمن انتقال داده است. به گفته منابع آگاه میدانی، بخشی از این پول های به غارت رفته و دزدیده شده که اموال و ثروت مردم یمن محسوب می شوند در دو پایگاه اماراتی ها در جزیره سقطری (منطقه موری و دقحوقح) انباشته و ذخیره شده اند.

از هول کشورهای عربی برای عادی‌سازی تا دست برتر یمنی‌ها در هشتمین سال جنگ

بحرین:

ملت بحرین بیش از ده سال است که انقلاب خود علیه رژیم آل خلیفه را آغاز کردند و تنها به دنبال حق تعیین سرنوشتشان هستند. رژیم آل خلیفه سال گذشته به تبعیت از سایر کشورهای عربی به دنبال عادی سازی با رژیم صهیونیستی بود. به گزارش میدل ایست نیوز، بحرین و رژیم صهیونیستی پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط در سپتامبر سال ۲۰۲۰ به سمت گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف حرکت کردند.

در همین حال «ایتان نائیه» نخستین سفیر اسرائیل در بحرین در روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ استوارنامه خود را به «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین تسلیم کرد. پادشاه بحرین همچنین با «یائیر لاپید» که در اکتبر ۲۰۲۱ برای افتتاح ساختمان سفارت اسرائیل به منامه آمده بود، دیدار کرد. همچنین وزارت جنگ رژیم صهیونیستی سال گذشته اعلام کرد که کوخاوی طی سفر به بحرین با مقامات نظامی بلند پایه این کشور و در رأس آنها "خلیفه بن احمد آل خلیفه"، فرمانده کل نیروهای مسلح بحرین و عبد الله بن حسن النعیمی، وزیر دفاع این کشور دیدار و رایزنی کرده است.

یکی از تحولات سیاسی بحرین اعزام سفیر به سوریه بود. حمد بن عیسی آل خلیفه، شاه بحرین، با صدور فرمانی، رئیس هیئت دیپلماتیک بحرین در سوریه را تعیین کرد. روزنامه الوطن سوریه گزارش داد که بر اساس این فرمان، «وحید مبارک سیار» به عنوان رئیس هیئت دیپلماتیک بحرین در سوریه وسفیر فوق العاده و تام الاختیار این کشور منصوب می شود.در فرمان شاه بحرین آمده است که وزیر امور خارجه این کشور، باید این مصوبه را اجرا کند و مصوبه مذکور از تاریخ صدور، لازم الاجرا است و در روزنامه رسمی منتشر می شود.

از هول کشورهای عربی برای عادی‌سازی تا دست برتر یمنی‌ها در هشتمین سال جنگ

تونس:

مرداد ماه سال گذشته قیس سعید رئیس جمهور تونس، نخست وزیر را برکنار و پارلمان را منحل کرد و به بهانه مبارزه با فساد همه اختیارات را در دست خود قبضه کرد. این اقدام اگرچه در ابتدا مورد استقبال مردم تونس قرار گرفت، اما برخی دیگر نیز آن را نوعی کودتا رئیس جمهور برای تصاحب قدرت دانستند؛ بنابراین تونس از آن زمان تاکنون شاهد بحران سیاسی عمیقی است بحرانی که به نظر می‌رسد همچنان ادامه خواهد داشت.

احزاب و جریان های سیاسی تونس و به خصوص جنبش النهضه اقدامات قیس سعید را در تعارض با اهداف انقلاب یاسمین این کشور می دانند. منازعات سیاسی بی پایان، تشدید فشارها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تمایل بازیگران خارجی به مداخله گری در امور داخلی این کشور موجب شده است که اهداف انقلاب پس از گذشت بیش از یک دهه تحقق نیابد.

اطلاعاتی که اخیراً توسط یک وب سایت انگلیسی فاش شده، سوالاتی زیادی را در خصوص نقش پنهان رژیم صهیونیستی در کودتای « قیس سعید» رئیس جمهور تونس علیه نهادهای قانون اساسی کشورش ایجاد کرده است؛چرا که بسیاری از تونسی‌ها معتقدند اسرائیل و عربستان به طور مشترک در تحولات تونس نقش اساسی داشته اند.

رد پای عربستان سعودی نیز به وضوح در تحولات تونس دیده می شود. بر اساس گزارش پایگاه خبری عربی ۲۱،«میدل ایست آی» فاش کرد که عربستان سعودی با استفاده از نرام‌افزار جاسوسی «پگاسوس»، «راشد الغنوشی» رئیس برکنار شده پارلمان تونس و رهبر حزب اسلامگرای النهضه این کشور را هدف قرار داده است.

سودان:

رد پای رژیم صهیونیستی تقریبا در تمام کشورهای عربی و اسلامی به اشکال مختلف به شکل علنی شدن روابط و یا دخالت در امور داخلی و سیاسی کشورها و توطئه کودتا به وضوح دیده می شود.یکی از این کشورها که از توطئه رژیم صهیونیستی مصون نماند کشور سودان بزرگترین کشور جهان عرب و آفریقا است.

سال گذشته کشور سودان شاهد راهپیمایی ها و تظاهرات گسترده بود. یک خبرنگار صهیونیست فاش کرد که تل‌آویو از طریق موساد، شورای امنیت داخلی و وزارت خارجه این رژیم در حوادث اخیر سودان نقش داشته و علنا از نظامیان در سودان حمایت می‌کند و معاون رئیس شورای حاکمیتی که در واقع فرد شماره دو در سودان است، علنا با موساد همکاری می‌کند. یسرائیل هیوم گزارش داد؛ علی ‌رغم اینکه سودان یکی از چهار کشوری بود که به روند عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر ملحق شد اما هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است و دفتر نمایندگی در اراضی اشغالی افتتاح نکرده است. یکی از دلایل این اتفاق؛ مخالفت حمدوک نخست وزیر سودان با عادی سازی روابط با اسرائیل بوده است.

نیجریه:

کشور نیجریه از شش سال پیش حادثه زاریا در آن رقم خورد و ارتش و پلیس نیجریه با یورش به "حسینیه بقیه‌الله" (عج) در شهر "زاریا" و منزل شیخ زکزاکی در ایالت "کادونا" در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش "زینت ابراهیم" و یکی از پسرانش دستگیر کردند که در این یورش حدود ۲ هزار نفر از سوگواران حسینی را به خاک و خون کشیده شدند.

از هول کشورهای عربی برای عادی‌سازی تا دست برتر یمنی‌ها در هشتمین سال جنگ

اما سال گذشته با تلاش آزادی خواهان جهان مظلومیت و بی گناهی شیخ و همسرش ثابت شد و پس از برگزاری چند جلسه داد گاه با شاهدان دروغین نتوانستند وی و همسرش را محکوم کنند و سرانجام بعد از شش سال با رای دادگاه عالی ایالتی «کادونا» در نیجریه شیخ زکزاکی آزاد شد. این شیخ صبور که در حال حاضر نیز در نیجریه به سر می برد از سال گذشته پس از آزادی با گروه های مردمی و احزاب مختلف در قالب جلساتی دیدار و گفت و گو داشته است.

دست برتر مقاومت در رویدادهای جهان

به نظر می رسد با تمام تلاش های محور غربی- عبری و عربی در جهان و تمام برنامه و نقشه های پیدا و پنهان این محور ملت های منطقه مهمترین پشتوانه محور مقاومت هستند و برای تحقق آرمان های خود در فضای مجازی و حقیقی تلاش می کنند.

جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با سیاست تقویت ارتباط با همسایگان سعی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه داشته و با ادامه مذاکرات در برجام به دنبال احقاق حقوق مردم ایران است.و با تقویت قدرت نظامی خود در منطقه از تجاوزات احتمالی رژیم های مرتجع عربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران و سایر کشورهای منطقه جلوگیری می کند.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha