پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شعار سال 1401

حجت الاسلام شهباز گفت: در تولید دانش بنیان، مسائل اقتصادی و کاهش هزینه های تولید و حقوق تولید کننده و مصرف کننده مورد توجه قرار گرفته و گامی به سمت تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی برداشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم شهباز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان در رابطه با شعار سال ۱۴۰۱ «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: در اسلام به علم و دانش بهای بسیاری داده شده است و شکی نیست که دانایی خود نوعی توانایی است.

وی ادامه داد: تولید آن گاه که بر پایه علم و دانش نباشد از نظر کمّی و کیفی بازدهی لازم را نخواهد داشت؛ تولید علم و دانش امروز خود یک تکنولوژی پیشرفته در جهان محسوب می شود و قابل فروش و معامله است.

استاد حوزه عنوان کرد: جای تامل دارد که صنایع ذوب آهن و کارخانجات فولاد که نیاز وافر به آب دارند در ایران عمدتا در مناطق کویری و خشک قرار دارند و آسیب هایی که از این ناحیه هر سال بر پیکره طبیعت و محیط زیست وارد می شود بر کسی پوشیده نیست، درحالی که می توانست در این مناطق خشک به جای محصول بر دانش سرمایه گذاری کرد که هیچ آسیبی برای محیط‌زیست ندارد.

وی، تولید علم محور را تولیدی بیان کرد که جوانب مختلف در آن دیده شود و بیشترین کارآمدی را از جهت کمی و بهترین کیفیت را به لحاظ کیفی تامین نماید.

حجت‌الاسلام شهباز اذعان کرد: در تولید دانش بنیان شاخصه های سلامت فرد و اصول بهداشتی مورد عنایت قرار می گیرد. در این راستا محصولات تراریخته یا بی کیفیت نتیجه طمع ورزی آدمی و حس بی مسئولیتی نسبت به سلامت افراد است که چه بسا تاثیرات آنها پس از سالها درنسلهای بعدی پدیدار گردد.

وی افزود: در تولید دانش بنیان مسائل اقتصادی و کاهش هزینه های تولید و حقوق تولید کننده و مصرف کننده مورد توجه قرار گرفته و گامی به سمت تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی برداشته خواهد شد.

استاد حوزه، نمونه بارز از نبود دانش در تولید و پیامدهای ناگوار آن را تولیدات کشاورزی در کشور و به خصوص صیفی جات دانست و گفت: یک سال محصولی مانند گوجه، پیاز، سیب زمینی و ... آنقدر کشت می شود که روی دست کشاورز می ماند و او را متضرر می سازد، به نحوی که حتی هزینه های تولید به جیبش باز نمی گردد، سال بعد همان محصول آنقدر نایاب می شود که مصرف کننده باید با بهای گزاف و به مشقت فراوان مایحتاج ضروری خود را تامین نماید که همگی متاثر از عدم توجه به دانش آمایشی سرزمین است ولی شرکت های دانش بنیان با تکیه بر علم دست به تولید می زنند.

وی دلیل این مشکل را عدم استفاده از دانش آمار و اطلاعات در میزان سطح زیر کشت سالیانه این محصولات و فقدان سامانه جامع برای کشاورزی در سراسر کشور بیان کرد و اظهار داشت: آیا در کشوری مانند ایران که تا این قدر از لحاظ منابع و ثروتهای خدادادی غنی است باید این قدر مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد؟

استاد حوزه اضافه کرد: به نظر من دلیل همه این مشکلات بهره نبردن از علم و دانش در امر تولید است و به حق رهبر حکیم و فرزانه انقلاب امسال را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری نمودند و سه کلید واژه طلایی را تاکید کردند.

وی خاطر نشان کرد: تولید اگر دانش بنیان شد بی شک اشتغال آفرین هم خواهد بود، چون یکی از شاخصه های تولید دانش بنیان اشتغالزایی است؛، شاخص دیگر کاهش هزینه های تولید است و دیگری سلامت فرد و محیط زیست و نکته دیگر افزایش بازدهی تولید و نیز بالابردن سطح کیفی محصولات می باشد.

حجت الاسلام شهباز تصریح کرد:این نامگذاری ما را به یاد این روایت از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می اندازد که« خداوند دوست دارد هر گاه بنده اش کاری می کند خوب و محکم آن را انجام دهد»

وی در پایان گفت: امیدواریم این توصیه پیامبر صلی الله علیه و آله آویزه گوش مسئولین و کارگزاران خدوم جمهوری اسلامی قرار گرفته و به منویات رهبر عزیز و فرزانه جامه عمل بپوشاند و جامعه را چند گام به تحقق عدالت اجتماعی و رفاه و آسایش اقتصادی نزدیک نماید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha