شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / بزرگداشت شهیدان حادثه تروریستی حرم امام رضا (ع) در مصلی قم

حوزه/مراسم بزرگداشت شهیدان حجج اسلام والمسلمین محمد اصلانی و محمدصادق دارایی با حضور در مصلی قدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم بزرگداشت شهیدان حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اصلانی و حجت‌الاسلام محمدصادق دارایی که در حادثه تروریستی حرم رضوی به شهادت رسیدند ظهر امروز با حضور طلاب و روحانیون، نمازگزاران قمی، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در مصلی قدس قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در این مراسم بزرگداشت با بیان اینکه واژه شهید و شهادت از سه منظر قابل دقت است، عنوان کرد: نکته اول جایگاه شهید و شهادت و رتبه‌ای که به یک عبد داده می‌شود.

وی با بیان اینکه این جایگاه، جایگاه تأثر و تأسف نیست، بلکه جایگاه حسرت و غبطه است؛ زیرا شهید حی حقیقی است و در آیات متعدد قرآن بیان ‌شده است، اظهار کرد: مقام شهید و شهادت به قدر بالا است که ائمه (ع) در ادعیه خود، رسیدن به منازل شهدا را از خداوند طلب می‌کردند.

سخنران مراسم با اشاره به اینکه حقیقت بندگی با شهادت در معرض ظهور و بروز گذاشته می‌شود، گفت: بندگی خدا عبارت از بذل الکل (دادن همه سرمایه) است و شهادت بذل کل است.

وی با بیان اینکه بذل و هبه تفاوت های متعددی دارند، تصریح کرد: هبه ممکن است ما به ازا داشته باشد اما بذل ما به ازا ندارد و فرد بذل کنند انتظار ندارد که از طرف مقابل چیزی به او داده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در رابطه با نکته سوم، اظهار کرد: نکته سوم درس گرفتن از سیره شهدا است که متأسفانه بسیار غفلت می‌شود. در زمانی که کسی تصور نمی‌کرد و در مکانی که در مخیله کسی قرار نمی‌گرفت خداوند در شهادت را باز می‌کند.

وی افزود: سیره شهدا چگونه است؟ شهید اصلانی چگونه زیست؟ شهید دارایی چگونه زندگی می‌کرد؟ که در این زمان و روزی که کسی تصور نمی‌کند با زبان روزه و با لباس روحانیت به شهادت رسیدند باید به درستی تبیین شود و به آن پرداخته شود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امام باقر (ع) فرمود «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‌ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَکُوا هَذِهِ یَعْنِی الْوَلَایَةَ.» اسلام پنج رکن نماز، روزه، حج، زکات و ولایت دارد و بعد از این‌که رکن پنجم را بیان کردند انقدری که به ولایت تأکید کردند به امور دیگر تأکید نکردند.

وی ادامه داد: زراره بیان می‌کند به حضرت عرض کردم در میان زکات، روزه، نماز، حج و ولایت کدام افضل است؟ امام فرمود الولایت افضل؛ چون ولایت کلید نماز، زکات، روزه و حج است و اگر ولایت نباشد دری از این‌ها به روی ما باز نمی‌شود و والیان هستند که به سمت این امر هدایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه منظور از ولایت، ولایت امیرالمؤمنین و ائمه من ولدی است، ادامه داد: بعد از ولایت نماز است زیرا ستون دین است و بعد از آن زکات است زیرا در آیات قرآن زکات بعد از نماز آمده است و بعد از آن حج و روزه است.

وی با بیان اینکه حقیقت اسلام تسلیم بودن در مقابل امر ولی است، اظهار کرد: نشانه تحقق ولایت در وجود ما، موالات (پیروی کردن از ائمه) و برائت (دوری از هر چیزی که می‌خواهد ما را از خدا و اهل‌بیت (ع) دور کند) است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ولایت و ولایت مداری نشانه‌ای دارد که در زیارت قمر بنی‌هاشم (ع) ذکر شده است، افزود: دشمن با نماز، حج، روزه و زکات مشکل ندارد و برای آن‌ها هزینه می‌کند و مسجد می‌سازد تا از ولایت ما را غافل کند زیرا با ولایت مشکل دارد؛ برای مثال در عربستان به قرآن توجه می‌کنند و اما این اسلام ظاهر است و عمق ندارد. دشمنی دشمنان به خاطر مناسک نیست بلکه به خاطر ولایت است.

وی بیان کرد: دفاع در این حوزه به دو صورت دفاع از حرم آل الله (کالبد و جسم) و دفاع از روح و جان دین است که هر کدام از آن‌ها رزمنده خود را دارد؛ اما در طول تاریخ در هر دو دفاع روحانیت قصور جدی و حضور مؤثر داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: شهید اول در زندان با شمشیر به شهادت می‌رسانند، مردم سنگ می‌زنند سپس بدن را به دار آویزان می‌کنند و بعد بدن را می‌سوزانند به‌گونه‌ای که این عالم نورانی قبر ندارد اما با کتابی که در زندان نوشته است جاودان است و شهید و ثانی و ثالث نیز همین گونه هستند.

وی گفت: از پیامبر (ص) پرسیدند «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» چه کسانی هستند و پیامبر(ص) پاسخ دادند که از جبرئیل پرسیدم و جبرئیل گفتند که یعنی علی بن ابی‌طالب (ع) و پیروان علی ابن ابی‌طالب(ع).

استاد حوزه علمیه بیان کرد: این دو طلبه جهادی قبل از اینکه رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را بیان کنند در جهاد تبیین بسیار موفق بودند در جهاد اکبر و جهاد اصغر کار می‌کردند و در همین راه به شهادت رسیدند.

وی عنوان کرد: مسئولین امنیتی هرچه هست را بیان کنند؛ زیرا مطالبه مردم است که چرا این اتفاق باید بیفتد و چه کسانی عامل و باعث هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: مسئولین؛ اسرائیل، آمریکا و دست‌های پشت که در جبهه اسلام می‌خواهند ایجاد جدایی کنند. را معرفی کنند؛ ما ایرانی و افغانی و شیعه و سنی نداریم. این امر فقط یک حادثه تروریستی نیست.

وی تأکید کرد: مسئولین ما از زندگی این شهدا درس بگیرند. این‌ها بین مردم بودند و مردم ما بودن مانع بین خودشان و مسئولین را نمی‌پسندند و وجهی ندارد که اگر مردم خواستند امام جمعه، امام جماعت یا نماینده‌ای را ببینند معطل شوند.

وی بابیان اینکه امام جمعه و امام جماعت بودن کار ساده‌ای نیست ادامه داد: اگر کسی مسجد دارد نباید مسئولیتی داشته باشد امام جماعت باید گوش شنوای مردم باشند و دائم در مسجد باشند.

استاد حوزه علمیه گفت: امام فرمود که مسجد سنگر است و مردم را از سنگر و محراب فاصله ندهید و این درسی است که این شهیدان به ما می‌دهند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha