یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جشن ولادت امام حسن مجتبی(ع) در اسلام آباد غرب

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: امام حسن مجتبی(ع) جلوه‌ای از اخلاق مداری و بخشش بی کران است به گونه ای که دوبار تمام ثروت خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار دارایی‏اش را به دو نصف کرده، نیمی را برای خود گذاشت و نصف دیگر را در راه خدا انفاق کرد.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: در تاریخ نقل شده است با اینکه حضرت مال زیادی را می بخشد امام باز هم عذرخواهی می کند.
وی افزود: این امام همام تاکید می کند که باید پیش از اینکه کسی از شما درخواست کند به او عطا کنید که این امر کرم است همچنین می فرمایند که هر گاه به شما تهیتی فرستادند شما نیز مانند آن را بفرستید در تاریخ نقل شده است که وقتی شخصی از حضرت درخواست کمک کرد در حالی که معتکف بود از اعتکاف خارج شد و به او کمک کرد.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به حلم و بردباری امام دوم شیعیان گفت: ایشان می فرمایند، کسی که خویشتنداری می کند در روز قیامت همین آفریدگان به او با چشم حسرت نگاه می کند ضمن اینکه نقل شده است وقتی یک شامی کینه ای با بی ادبی با امام برخورد کرد این امام با او به گونه ای برخورد کردند که به حضرت ایمان آوردند.
وی اضافه کرد: اکنون وقتی اختلافات در خانواده ها و یا در جامعه زیاد می شود بردباری را نداریم احساس می کنیم که اگر در برابر پرخاشگری دیگران سکوت کنیم تحقیر می شویم در حالی که سیره اهل بیت اینگونه نبود.
درویشی رسالت و هدایت مردم را یکی دیگر از جلوه های این امام همام عنوان کرد و گفت: یکی از وظایف رهبری در جامعه جلوه های موعظه، هدایت و تبیین احکام است که برعهده کسی است ک رسالت جامعه را بر عهده گرفته است در همین راستا وقتی امام حسن(ع) وظایف خطیر خود را برای مردم بیان می کردند، هر کسی سخن ایشان را می شنید به ایشان ایمان می آوردند.
وی خاطر نشان کرد: از پیامبر نقل شده است که فرمودند امام حسن(ع) اخلاقم را میراث برده است همچنین وقتی کسی از حضرت سوال می کرد جواب آن را به امام حسن(ع) ارجاع می دادند و می فرودند که اگر قرار بود عقل به صورت انسان پدید می آمد، آن به شکل امام حسن آشکار می شد.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به تدبیر و تزکیه در امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند که برای سفر آخرت خویش آماده باش و برای مرگ خود زاد و توشه تهیه کن از این رو باید توکل بر خدا داشته باشیم تا نگرانی انسان نسبت به آینده مرتفع شود ولی نباید بدون تدبیر زندگی کرد همچنین کسانی که فقط مال تهیه می کنند برای وراث مانند نگهبان هستند.
وی ادامه داد: این امام همام در فروتنی نیز اسوه بودند، نقل شده است که روزی امام حسن(ع) با برادرش امام حسین(ع) به باغ رفتند در گوشه ای نشستند امام مجتبی فرمودند آیا غذا و خوردنی پیدا نمی شود که در آن زمان صاحب آنجا برای امامان نان، سبزی و نمک آورد و ایشان از آن خوردند و بعد از آن غذا آوردند که امام فرود تمام غلامان را دعوت کن تا از غذا بخورند، غذای من همان نان و سبزی بود.
استاد حوزه، با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی(ع) صبور بود گفت: این امر نتیجه ایمان و مقاومت است، صبر در سیره امام جایگاه ویژه ای دارد صبر از نگاه ائمه اظهار عجز و گریز از زندگی نیست بلکه ثبات و استقامت و لب به شکایت باز نکردن است.
وی گفت: این امام فروتنی و تواضع در اخلاق داشتند که شامل فروتنی در مقابل پروردگار و آفریدگان می شود از این رو انسان باید فروتنانه به دستورات خداوند عمل کند و نافرمانی نکند و نسبت به مخلوقات حق و حقوق آنها را رعایت کند و جهت برآورد کردن حل مشکلات تلاش کند.
استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: در سیره اخلاقی امام هر دو صورت بوده است در تاریخ نقل شده است که بعضی از بچه ها مشغول بازی بودند که در حین بازی غذا می خوردند از امام خواستند که با آنها همسفره شود و حضرت اجابت کردند و بعد فرمودند اکنون من شما را دعوت می کنم به منزلم و بعد به آنها هدیه دادند.
وی، شجاعت و دل آوری، مهمان نوازی، سخاوت، ایثار، قدرشناسی، کریم بودن، همدردی و کمک به دیگران، استقامت و سایر موارد را از مهمترین ویژگی های اخلاقی این امام همام عنوان کرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha