شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام حسن علیه السلام

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) با اشاره به اینکه ایده های تربیتی را از سیره امام حسن مجتبی(ع) بیاموزیم گفت: سفارش هایی در خصوص انتخاب همسر، دوست یابی و نقش والدین در تربیت فرزندان از این امام همام به یادگار مانده است که باید برای مردم بازگو شود.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع)  اظهار داشت: این امام در روایتی خطاب به مردی که با ایشان درباره ازدواج دختر خود مشورت کرد، فرمود او را به مردی باتقوا شوهر بده.» حضرت دربارۀ علت آن ادامه دادند: «زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامی‌اش می‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وی ستم نمی‌کند.»


وی افزود: همچنین در خصوص تربیت فرزندان، آن حضرت به فرزندش سفارش می ‏کند که: فرزندم! با هیچ کس دوستی مکن مگر این که از رفت و آمد (ویژگی‏های روحی، اخلاقی و رفتاری) وی آگاه گردی، هنگامی که دقیقاً بررسی و تحقیق کردی و معاشرت و دوستی با او را برگزیدی، آن گاه با او بر اساس گذشت و چشم پوشی از لغزش‏ ها و یاری کردن در سختی‏ ها همراه باش!


استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به دوست یابی در سیره امام حسن مجتبی(ع) گفت: بعد از خانواده، نقش دوستان بر روی زندگی فردی و اجتماعی افراد تاثیر می گذارد از این رو این امام بزرگوار به شرایط دوست خوب در سخنان خود پرداخته اند.


وی اضافه کرد: امام مجتبی (ع) دوستی با انسان های سفیه و نادان را به شدت نکوهش کرده، می فرمایند: «سفاهت و فرومایگی عبارت است از پیروی افراد پست و حقیر و همنشینی با گمراهان.»


این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در سیره تربیتی امام حسن(ع) مسائل تربیتی و نکات باریک روان شناختی ذکر شده است  که می‏ تواند به عنوان الگو و روش صحیح تعلیم و تربیت کودکان مطرح شود و این راهکارها بهترین فنون پرورش کودکان برای والدین و مربیان است.


وی بیان داشت: امام حسن (ع) تأثیر چشمگیر معلمان و نقش ارزنده آنان در عرصه تربیت را یادآور شده و آنان را به تربیت صحیح دانش آموختگان سفارش کرده و فرمود: کسی که یتیم آل محمد(ص) (دانشجو و دانش‏ آموز دینی) را سرپرستی کند و به جای پدر و اولیاء دلسوزش وی را تحت مراقبت خویش قرار دهد، یتیمی که در ورطه جهل و ناآگاهی فرورفته است. چنانچه او را از جهل برهاند و امور مشتبه و به هم آمیخته را برای او توضیح دهد و به تأمین نیازهای مادی او نیز اقدام کند فضیلت و بلندی مقام وی (در مقایسه با دیگران) همچون درخشش خورشید به (سُها) و ستاره کم نور است.


درویشی با بیان اینکه باید از زندگی امام حسن(ع) الگو بگیریم گفت: تمام سیره این امام باید برای مردم تبیین شود تا با الگوگیری از این امام در مسیر درست زندگی قرار گیرند.


وی گفت: با مروری به سیره عملی امام مجتبی(ع) بهره‌‏گیری از این شیوه را به روشنی مشاهده خواهیم کرد که تمام کمالات اخلاقی و معنوی و انسانی در سراسر زندگی آن حضرت به چشم می‏خورد که این موارد شامل عفو و گذشت، حلم و بردباری، تواضع و فروتنی، عبادت و راز و نیاز کرامت و بخشش  است.


استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه باید سیره امامان را بیشتر بشناسیم، گفت: امام حسن(ع) پیروز و شجاع میدان بود و در برابر ظالمان کم نمی آورد و این شجاعت را در جنگ های مختلف نشان دادند ولی در شرایط خاص دوران امامتش و جامعه ناچار اقدام به صلح با معاویه کردند.


وی گفت: با اینکه امام حسن(ع) از حکومت کنار زده شد و دارای زندگی معمولی بود، اما این زندگی با داشتن خصوصیات فردی و اخلاقی با جلالت و شکوه همراه بود و از جایگاه این حضرت حکومت بنی امیه در حسرت بودند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha