شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1019673
۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
امام حسن مجتبی

حوزه/ مدرس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با تفسیر روایتی راه کسب عزت در نگاه امام حسن مجتبی (ع) را بیان کرد.

طاهره عبداللهی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه به مناسبت سالروز میلاد امام حسن(ع) گفت: در تاریخ نقل شده است که امام حسن (ع) با دسیسه معاویه مسموم شد و در بستر بیماری افتاد. مردی به نام جناده به عیادت آمد، در آن حال از امام تقاضای موعظه کرد. امام (ع) که پیوسته به فکر ارشاد و هدایت مردم بودند، چند جمله ای فرمودند: یا جناده استعد لسفرک و حصل زادک قبل حلول اجلک؛ ای جناده خود را برای سفر [آخرتت] آماده کن و توشه ی راهت را پیش از فرا رسیدن مرگت مهیا ساز.
وی افزود: و اعلم انک تطلب الدنیا و الموت یطلبک؛ بدان که تو دنبال دنیا می روی و مرگ هم دنبال تو می آید. و لا تحمل هم یومک الذی لم یأت علی یومک الذی انت فیه؛ غصه ی فردای نیامده را بر دوش امروزت نیفکن و اعلم انک لا تکسب من المال شیئا فوق قوتک الا کنت فیه خازنا لغیرک؛ بدان که اگر از مال دنیا بیش از مقدار مورد نیازت جمع کنی، انباردار دیگران خواهی بود.
مدرس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی ادامه داد: و اذا اردت عزا بلا عشیره و هیبه بلا سلطان فاخرج من ذل معصیه الله عز طاعه الله؛ اگر خواستی میان مردم بدون داشتن قوم و قبیله ای محترم باشی و بدون داشتن قدرت و جاه و مقام و منصب داری هیبت داشته باشی، از ذلت نافرمانی خدا بیرون بیا و به عزت اطاعت از فرمان خدا داخل شو»
پژوهشگر جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه حضرت در این روایت مواضعی را برای دنیا و آخرت داشته اند گفت: سه نکته در این روایت نهفته است اول بحث آمادگی و مهیا بودن برای سفر آخرت، دوم بحث نحوه عمل ما در دنیا و آخرت و سوم بحث به دست آوردن عزت و هیبت است.
وی بیان داشت:در توصیه اول ایشان می فرماید اگر انسان آماده سفر آخرت نباشد مسلما ضرر های زیادی را خواهد کشید از این رو سفارش شده است که آماده این سفر آخرت باشیم.
عبداللهی تاکید کرد: یکی از توصیه های دیگر محاسبه نفس است در روایت داریم که امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند: « از مانیست کسی که هر روز حساب خود رانکند، پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد، واگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.» همچنین بیان شده تا زمان خواب، انسان مروری بر آنچه که انجام داده است، داشته باشد و اگر خطایی کرده توبه و استغفار کند.
وی پرهیز از سهل انگاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: هر کاری را که انسان انجام میدهد باید به نحو احسن انجام دهد، نقل شده است که پیامبر وقتی برای تدفین اصحاب شرکت می کردند، سنگ های لحب را با دقت می گذارد که از ایشان می پرسند چرا اینقدر دقت می کنید که می گوید برای محکم کاری است.
مدرس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی گفت: کوتاهی نکردن، مورد توجه است از این رو سهل انگاری نباید در انجام امور کارها داشته باشیم.
وی به کسب عزت و الگوگیری از سیره امامان معصوم اشاره کرد و گفت: داشتن عزت و احترام یکی از مهمترین مواردی است که انسان باید نسبت به آن توجه داشته باشد بدون اینکه انسان خاندان مطرحی داشته باشد و داشتن جایگاه بالا بدون داشتن پست و مقام بالاست از این رو راه داشتن چنین جایگاهی تقوا است.
استاد حوزه تاکید کرد: تقوا سبب دور شدن انسان از معصیت است کسب تقوا محبوبیت اجتماعی می آورد همانگونه که در آیه ۹۶ سوره مریم آمده است:" همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند."

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha