شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / مراسم تقدیر از قاریان برتر استان همدان

حوزه/ امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه جهالت، بزرگ‌ترین دردی است که جامعه بشری به آن دچار می‌شود، گفت: منشا تمام غفلت‌ها و سرکشی بشر مسئله جهل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی امشب در جمع قاریان برتر استان همدان، با بیان اینکه حضرت امیر(ع) در تعریف پیامبر گرامی اسلام(ص) ایشان را طبیب‌ دوار بطب معرفی می‌کردند، اظهار داشت: کار انبیا، درمان دردهای بشر است.

وی با اشاره به اینکه اگر بیماری و گرفتاری برای بشر نباشد، طبیبی نیز نیاز نیست، گفت: بشر به دردهای مختلفی اعم از اجتماعی و فردی دچار می‌شود، اما دردی که در راس همه بیماری‌ها به عنوان ام الامراض قرار دارد، جهل است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه جهالت، بزرگ‌ترین دردی است که جامعه بشری به آن دچار می‌شود، مطرح کرد: منشا تمام غفلت‌ها و سرکشی بشر مسئله جهل است.

وی افزود: قرآن اینگونه شرایط افراد جهنمی در آخرت را توصیف می‌کند که در جواب علت سقوط خود در جهنم، می‌گویند "اگر حرفی می‌شنیدیم و یا تعقل می‌کردیم، الان اینجا نبودیم".

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه، قران جهل را علت جهنمی شدن افراد معرفی می‌کند، گفت: اگر انسان واقعیت‌ها و اهداف عالم هستی را به درستی درک نمی‌کند و توانایی تشخیص مسیر درست و صراط مستقیم را نمی‌دهد، لازم است که علت را در جهل و عدم آگاهی جست‌وجو کرد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که بشر جاهل باشد، نمی‌تواند به صراط مستقیم برسد، خاطر نشان کرد: قرآن برای ترویج عقلانیت در بین بشر و وسیله‌ای برای بصیرت و باز کردن چشم انسان در این عالم است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) چهار چیز را غریب معرفی می‌کنند، گفت: اولین غریب در کلام پیامبر اسلام(ص)، قرآنی است که در منزل باشد و به آن توجه نشود.

وی تصریح کرد: قرآن در منازل برای آن نیست که بلا از خانواده دور شود و یا در مسافرت اتفاقی برای انسان نیفتد، بلکه برای آن است که به آموزه‌های آن عمل کنیم، در غیر اینصورت قرآن در آن خانه غریب است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه مراقب آه و نفرین غریب باشیم، اظهار داشت: این نوع رفتار، یعنی آنکه خداوند قرآن را فرستاده تا در زندگی اتفاق بدی برای انسان رخ ندهد، در حالی که قرآن برنامه زندگی برای عاقل شدن و فهمیدن حقایق عالم است.

وی با بیان اینکه دومین غریب در دنیا در کلام پیامبر(ص)، مسجدی است که در آن نماز خوانده نشود، گفت: فاجعه است که در جامعه اسلامی در محلی مسجد باشد، اما نماز در آن خوانده نشود.

نماینده ولی فقیه در همدان گرفتاری انسان در بین جامعه گمراه و خواندن قرآن برای اهداف منفی را از دیگر مصادیق غریب بودن عنوان کرد و گفت: اگر شخصی قرآن را به عنوان زمینه‌ای برای رشد و سو استفاده خود قرار دهد، این نیز جز مصادیق غریب بودن خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تصویب سند قرآنی در استان همدان، یادآور شد: به همت فعالین قرآنی در استان، سند قرانی برای چهار سال آینده طراحی شده است که از همه مجموعه‌های فعال می‌خواهیم تا با همکاری در اجرای کامل این سند، شاهد رشد خوبی در این حوزه باشیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha